Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Antreprenoriat la genul feminin. Cu ce provocări se confruntă și ce rol a avut finanțarea în business-urile dezvoltate de Oana Nicolae și Andreea Nicolau

Multitasking. Motivație. Perseverență. Diplomație. Și… capacitatea de a conduce oamenii cu „o mână de fier într-o mănușă de catifea”. Nu-i așa că aceste calități ne vin rapid în minte, dacă ne gândim la atuu-urile pe care le au femeile atunci când vine vorba despre business? Iar antreprenoriatul feminin din România nu face excepție de la regulă.

Ce spun statisticile? 

La nivel global, conform datelor din GEM 2020/21 Women’s Entrepreneurship Report, 11% dintre antreprenori sunt femei, pe când Europa înregistrează un procent redus aproape la jumătate, de doar 5,7%. În România, datele arată că aproape una din trei  poziții de conducere sunt ocupate de femei, procent peste media globală (de 29%), însă puțin sub media europeană (de 37%). Iar la finalul anului 2021, date ale Oficiului Național al Registrului Comerțului arătau că numărul femeilor acționari (sau asociați) în firme din România deținea o pondere de peste 37% din totalul de acționari/asociați. 

La începutul unui business stă… un vis

Motivele pentru care femeile aleg să devină antreprenoare diferă, însă există un factor comun pentru care acestea preferă să lucreze pe cont propriu – și anume, dorința de a-și urma visurile, de a fi independente financiar și, mai ales, de a avea un program flexibil, care să le permită mai mult timp alături de familie. Iar ca în orice alt proces, și în antreprenoriat contează la fel de mult ideea pe care o ai (visul tău), cât și modul în care știi să o pui în practică. 

Și exact asta și face programul factory by Raiffeisen Bank: nu doar că le dă antreprenoarelor la început de drum sfaturi prețioase despre business, dar le și ajută să își schimbe cu totul atitudinea față de antreprenoriat. Le ajută să își înfrângă frica de a prezenta idei noi, teama de a inova și de a adopta decizii mai riscante. Pentru că, revenind la statistici, la nivel european, conform unui studiu al Comisiei Europene & OECD, jumătate dintre femeile intervievate au recunoscut că ceea ce le oprește să își pornească propria afacere este teama de eșec. 

În plus, potrivit unui sondaj-studiu recent, 40% dintre femei din România spun că și-ar dori să construiască o afacere, dar că nu știu de unde să înceapă să o construiască. În plus, mai bine de 17% din ele au o idee clară despre cum ar vrea să arate afacerea lor, dar susțin că nu au la îndemână suficient de multe resurse informaționale și financiare. 

De aceea, programul de finanțare pentru start-up-uri factory revine anul acesta cu noutăți, pentru a susține antreprenorii la început de drum să-și lanseze produsele și serviciile inovatoare în piață.

Lista începe cu… 

… un proiect bine documentat. Perseverența, calitatea comunicării, flexibilitatea în negocieri și capacitatea de a lucra în echipă sunt considerate cele mai importante calități ale femeilor de afaceri. În plus, de cele mai multe ori, ele vor să caute un risc mai scăzut și o cale mai sigură către succes, chiar dacă drumul până acolo este unul ceva mai dificil. „Experiența programului factory by Raiffeisen Bank este una foarte apreciată – femeile care pornesc o afacere primesc aici o validare a ideii lor de business, dar și sfaturi utile cu privire la ce poate merge greșit sau ce poate fi îmbunătățit”, spun cele care sunt deja parte din comunitatea factory. „Am încercat constant să încurajăm antreprenoriatul feminin, concentrându-ne asupra percepțiilor antreprenorilor cu privire la afacerile lor, pe strategia de dezvoltare, pe abilitățile cheie de care au nevoie, pe motivația provenită din experiența profesională anterioară, spun și reprezentanții Raiffeisen Bank, care sunt deja la al șaselea an de factory. 

Cât de important este parteneriatul cu banca pentru femeia antreprenor?

Bianca Chișulescu, Program Manager factory by Raiffeisen Bank

Ei bine, am putea spune, fără să greșim, că unul foarte important. Bianca Chișulescu, Program Manager factory by Raiffeisen Bank, a menționat că o treime dintre business-urile care au primit finanțare prin intermediul factory, programulul de sprijin pentru startup-uri al băncii, sunt pornite de femei. „Cred că este important ca femeile care doresc să pătrundă în lumea antreprenoriatului să știe că pot privi banca nu numai ca pe o sursă de finanțare, ci în primul rând ca pe un partener care le este alături în business și îl ajută să se dezvolte. Desigur, noi, în calitate de experți, ne uităm cu mare atenție atât la cifre, cât și la puterea de lucru și determinarea cu care un antreprenor este dispus să-și ducă planurile la următorul nivel. Iar faptul că aprobăm finanțarea reprezintă de fapt o dovadă de încredere pe care o acordam acestora”, a declarat Bianca Chișulescu.

Andreea Nicolau, fondator ELEC

Și, cu siguranță, femeile antreprenoare apreciază acest parteneriat. Andreea Nicolau, fondator ELEC și unul dintre antreprenorii care au accesat programul factory by Raiffeisen Bank, a vorbit despre importanța încrederii și respectului în colaborarea cu banca: „Pentru mine a fost extrem de important, atât la nivel personal, cât și operațional, că cei de la factory au înțeles repede nevoia de finanțare. Dar foarte mult a contat și faptul că au înțeles că în spatele unui business stă de fapt antreprenorul”.  

Andreea Nicolau, fondator ELEC

Iar aceste provocări nu sunt puține, mai ales atunci când vorbim despre antreprenoriatul la genul feminin. Imposibilitatea (uneori) de a se dedica complet afacerii (atunci când în ecuație există o familie cu copii), presiunea rezultatelor pe care ele trebuie să le obțină pentru a demonstra că-și merită locul în liga antreprenorilor, diferențele culturale care uneori limitează accesul femeilor la a deține o afacere sau chiar și percepția unor societăți asupra rolului femeii în economie sunt tot atâtea provocări pe care o antreprenoare a zilelor noastre trebuie să le depășească. 

Oana Nicolae, Velocità – America House

Prin urmare, riscurile sunt mai bine cântărite, iar implicarea este una majoră. O altă antreprenoare din cadrul comunității factory by Raiffeisen Bank, Oana Nicolae, care a accesat finanțare pentru franciza Velocità – America House, recunoaște că unul dintre motivele pentru care a început acest business este legat de aprecierea produsului și de faptul că ea însăși și copiii ei îl consumau. 

Oana Nicolae, Velocità – America House

Variabila risc din punct de vedere al planului de afaceri a fost compensată de latura precaută și analitică a Oanei. „Cred că femeile, având mai multe tipuri de responsabilități, sunt mai atente și își calculează pașii de mai multe ori, astfel încât sa maximizeze șansa de reușită.”

Printre tipurile de business-uri dezvoltate cel mai des de antreprenoare se numără agenții de contabilitate, magazine, saloane de coafură și înfrumusețare, farmacii, școli de limbi străine, dar și afaceri în domeniul IT, marketing, relații publice și banking.

(Statistici – https://www.gemconsortium.org, Eurostat, onrc.ro) 

Total
0
Shares
Pe aceeași temă