Modelul de tren de la PESA care va fi livrat României. Credit foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură
În ultima săptămână, Asociația Pro Infrastructură a scris o serie de texte în care a realizat previziunile pentru 2025 în ceea ce privește domeniul feroviar. Compilăm aici, pe scurt, cele mai importante informații și predicții publicate de către asociație – atât în ceea ce privește materialul rulant, cât și în ceea ce privește modernizarea căilor ferate.
API despre materialul rulant feroviar în 2025: ”o bucurie cu gust amar”
Trenuri noi
2024 a reprezentat o bornă pentru țara noastră, fiind anul în care a început să circule primul tren electric nou, ”după 20+ de ani de nepăsare și incompetență”, așa cum afirmă API. 2025 ar putea fi un dulce bun început, mai precizează asociația.
În 2025 și 2026 ar trebui livrate toate cele 37 de rame Alstom Coradia
2025 ar putea fi anul în care se termină și omologarea ramelor Pesa și realizarea testelor naționale
De la Pesa, România achiziționează 20 de rame InterRegio (PNRR) și 62 Regio (Fondul de Modernizare). ”În plus, este finanțare asigurată pentru încă 9 trenuri electrice InterRegio și ne așteptăm ca aceasta să fie utilizată la suplimentarea comenzii către Pesa în contractul cadru existent”, explică Acociația Pro Infrastructură.
Nu în ultimul rând, conform API, sunt șanse mari ca în noiembrie-decembrie să vedem la treabă primele locomotive noi Alstom Traxx 3 MS, din totalul de 16 bucăți.
Citește și: FOTO. Ce trenuri va mai cumpăra România și cum vor arăta. Avem 135 de vehicule feroviare contractate: rame și locomotive electrice de la producători francezi și polonezi
Modernizări vagoane și locomotive
2024 a adus 6 vagoane modernizate la CFR. În 2025, API se așteaptă la încă 10-15 de vagoane modernizate. Restul până la 139 (contractate cu finanțare din PNRR), ar urma să fie gata în 2026.
La capitolul modernizări locomotive, sunt 55 contractate și ne putem aștepta la livrări destul de consistente. Spre exemplu, numai la Softronic, care modernizează 19 locomotive din cele 55, sunt 10 vagoane aflate în diferite stadii de execuție.
Licitații în pregătire pentru material rulant
- Licitația pentru 12 rame pe hidrogen, eșuate până acum de 3 ori
- Se așteaptă o licitație pentru 58 de rame regionale prin Programul Transport
- Se așteaptă o licitație pentru 23 de locomotive noi prin Fondul de Modernizare
”Tragem nădejde că ARF nu se va culca pe o ureche, din nou, după ce fosta conducere a autorității a reușit să o scoată din groapa impotenței totale. După niște ani de muncă în care se văd ceva progrese, reforma feroviară nu trebuie să se oprească la câteva picături în ocean.”, conchide Asociația Pro Infrastructura/
Prognoze la modernizarea căilor ferate
API afirmă că este foarte greu de realizat prognoze pe feroviar fiindcă ritmurile de execuție sunt foarte de diferite de la un proiect la altul și de la un an la altul. ”În plus, există atât de puțină presiune politică și chiar publică încât progresele pot fi oriunde între 0% și 3% pe lună, după cum are chef antreprenorul și cum mai rezolvă statul din birocrație”, precizează API.
Ce loturi ar putea fi recepționate de în 2025:
- Recepție lotul 2a de pe Simeria-Curtici (între Ghioroc și Bârzava – 42 de kilometri). ”Este primul tronson livrat la pachet cu semnalizarea ERTMS. Calea ferată în sine a durat vreo 7 ani, “doar” 4 ani întârziere.”
- Deschiderea variantei prin tunelul Bătuța (Bârzava-Vărădia, 13 km). Aici viteza proiectată este 160 km/h dar în primii ani se va circula cu 120 km/h și cu restricții pe podurile peste Mureș. Per total, timpul de parcurs între Arad și Simeria (158 km) e așteptat să scadă în 2025 de la 2h28min la 2h12min, durată care ar putea fi atinsă după deschiderea variantei de traseu Bătuța.
- Brașov-Sighișoara (două contracte, ambele la Aktor-Arcada) – API nu trage speranțe pentru un avans consistent din cauza pierderii finanțării CEF și a lucrărilor foarte complicate. Ne putem considera norocoși dacă vom circula în 2025 pe câțiva kilometri de fir nou pe această distanță. Timpul de parcurs pe cei 128 km va crește de la 3h13min în 2024 la 3h28min în 2025.
- Recepția stațiilor Fetești și Ciulnița – astfel va fi finalizată complet reconstrucția București – Constanța.
- Quick Wins – mai multe astfel de proiecte pot fi gata în 2025 sau pot satisface data-limită a PNRR (2026). <<Chiar dacă par cheia succesului, cu întârzieri de doar un an-doi, aceste intervenții nu se ating de electrificare sau poduri, lăsând multe elemente ale căii ferate în stadiul “scadent la reparații capitale”>>, explică API.
- Recepție la lotul de 21 km de “reînnoire” executat de Strabag pe București – Pitești. ”Conceptul e aplicat în PNRR doar între București și Pitești în așteptarea trenurilor cu hidrogen a căror licitație derulată de ARF a eșuat de mai multe ori și, evident, nu mai este nicio șansă să prindă trenul PNRR. Celelalte secțiuni de reînnoire pe București-Pitești au șanse mici să fie gata în 2026, nici vorbă de 2025.”, a conchis Asociația Pro Infrastructura.
Informații via Asociația Pro Infrastructura