Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Romania cumpără 12 rame pe hidrogen cu fonduri din PNRR: licitația are un singur ofertant

Licitația pentru achiziția primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din România, un proiect pilot, finanțat cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), are un singur ofertant. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că pe data de 31 iulie 2023 a avut loc ședința Comisiei de evaluare, în vederea deschiderii ofertelor.

Societatea care a depus documentația este Asocierea formată din S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat).

Conform ARF, valoarea achiziției este cuprinsă între 2.446.534.076,64 lei fără TVA și 4.168.505.273,28 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 213 luni. 

Proiectul pilot vizează achiziția a 12 automotoare cu 160 de locuri, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung. 

Potrivit secretarului de stat Ionel Scrioșteanu, ramele vor deservi rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu, dar și Olt și Dolj. Astfel, se vor asigura serviciile de transport feroviar de călători care vor conecta Capitala României cu: 

  • Aeroportul Internațional Henri Coandă,  precum și centrele urban-economice Chitila și Titu (la fiecare 30 min.) 
  • Municipiile reședință de județ Pitești și Târgoviște,  precum și centrul urban-economic Găești (la fiecare oră)
  • Municipiile reședință de județ Craiova și Slatina,  precum și centrul urban-economic Balș (de 4 ori pe zi)
  • Municipiul Curtea de Argeș (de 3 ori pe zi)

Tot Ionel Scrioșteanu mai precizează prin intermediul paginii sale de Facebook faptul că prin înlocuirea tracțiunii diesel cu cea electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen se reduce poluarea din transporturi cu un echivalent a peste 600.000 euro pe an și, de exemplu, 18.348 tone CO2/an și 306 tone NOx/an. Astfel, acest proiect pilot contribuie la atingerea obiectivelor din strategiile europene și naționale de atingerea efectului net-zero al poluării în 2050.

Licitația pentru rame pe hidrogen este la a doua încercare, după ce în data de 07 februarie 2023, procedura de licitație anterioară a fost anulată automat, deoarece la data limită de depunere a ofertelor, nici unul dintre ofertanții înscriși nu a depus oferta tehnică și financiară. 

Despre trenurile pe hidrogen

Potrivit site-ului oficial Alstom, Coradia iLint este primul tren de pasageri din lume alimentat de o pilă de combustibil cu hidrogen, care produce energie electrică pentru tracțiune. În funcționare, trenurile pe hidrogen nu emit CO2 și evacuează doar apă. Modelul a fost prezentat pentru prima dată în 2016, la Innotrans și a intrat în serviciu comercial în 2018, în Germania.

Pe data de 15 septembrie 2022, Alstom Coradia iLint, a reușit să străbată distanța de 1.175 de kilometri fără să-și reumple rezervorul de hidrogen. 

Credit foto: Alstom.com

Total
0
Shares
Pe aceeași temă