Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Strada nu trebuie să fie doar un instrument de trafic. Arh. Maria Duda, despre mobilitatea din București: ”Ceea ce se petrece în prezent e o negociere continuă, un claxon continuu”

Arh. Maria Duda, Baza. Deschidem orașul, a vorbit în cadrul conferinței ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă” despre normalizarea experienței urbane, despre cum putem valorifica spațiul public al orașului, dar și despre influența mobilității asupra vieții cotidiene.

Pentru început, Maria Duda a pus accentul pe faptul că mobilitatea urbană reprezintă, în sens larg, o alegere pe care fiecare dintre noi o face în fiecare dimineață. Mobilitatea în oraș trebuie să fie caracterizată de libertatea de a alege între modalitățile de deplasare, fapt care ar trebui încurajat prin politici publice.

”Mobilitatea urbană este o alegere”

”Pentru mine, mobilitatea este o alegere. Mobilitatea sparge granița dintre inginerii de trafic, dintre arhitecți, dintre istorici, dintre sociologi, dintre antropologi, pentru că, de fapt, noi, dimineața, când ieșim din casă, alegem modul în care ne vom deplasa. Aici depinde foarte mult ce anume prioritizăm. Propriul confort, autonomia, faptul că nu depindem de un orar al unui transport public sau de a ne împărți spațiul intim al mașinii cu altcineva. Și aici este foarte important să vină sprijinul primăriei în a determina varietatea de alegeri, astfel încât să se poată obține confortul, siguranța și socializarea.” 

Dependența de mașina personală îngrădește libertatea de a alege între modalitățile de deplasare, fapt care nu este benefic vieții urbane, explică Maria Duda: ”Se pierde parcursul, se pierd repere, se pierde plăcerea de a te plimba și de a-ți crea memorii legate de locurile pe care le parcurgi la scară umană. Și se creează această idee că independența este dată doar de utilizarea mașinii personale și devine un vis ca la 18 ani să poți să îți iei carnetul ca să fii la rândul tău independent.”

”Strada, ca spațiu fizic, nu trebuie să fie doar un instrument de trafic”

”Strada, ca spațiu fizic, nu trebuie să fie doar un instrument de trafic, de flux, ci poate să devină cu adevărat spațiu social, spațiu patrimonial, spațiu la scala omului, spațiu de mici discuții și bârfe – prelungire domestică a propriilor ființe – așa cum este rolul ei, de fapt.”, consideră arhitecta. 

Arh. Maria Duda, alături de Arh. Emil Ivănescu, discutând în primul panel al conferinței ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă”

Despre locuitorii Capitalei, Maria Duda afirmă că își doresc o normalizare a experienței urbane cotidiene. ”Ceea ce se petrece în prezent e o negociere continuă, un claxon continuu, fie că ești pieton sau șofer. Mi se pare că toată această negociere organică foarte obositoare se poate rezolva foarte simplu, printr-un respect mutual”

Un exemplu de negociere este reprezentat de adaptarea dimensiunilor locurilor de parcare de către ADP: ”Conform normativului, unele locuri de parcare, legal vorbind, au dimensiunile unei Dacii din 1997. Toate aceste lucruri, de fapt, sunt adaptate în teren de către cei de la ADP prin această mică negociere. Pe de altă parte, ai putea crește siguranța unei străzi, în special de cartier, tot prin intermediul unei negocieri – dacă lași carosabilului un spațiu mai mic, mai îngust decât cei 3 metri 50 care încurajează viteze peste limita legală.”

Deși în zona Brezoianu există 600 de locuri de parcare subterane, spațiul public este ocupat de mașini

Maria Duda a explicat faptul că o modalitate prin care această negociere se poate realiza cu respect față de cetățeni este prin crearea legislației. A oferit exemplul zonei Brezoianu, în care spațiul public este deseori ocupat de mașini, deși în zonă sunt peste 600 de locuri de parcare subterane private.

”În al doilea volum ”București, structură minoră”, am făcut un calcul pe o zonă foarte mică, dar care este elocventă pentru București, în care există, de fapt, foarte multe parcări subterane de la toate blocurile de birouri care sunt obligate prin lege să facă parcări. Astfel, doar în zona Brezoianu sunt 600 de locuri de parcare subterane private, a căror grad de ocupare este undeva la 40%. În schimb, toate străzile pentru riverani sunt pline de parcări. Deci, ne trebuie niște mecanisme legislative de negociere.”

GreenCommunity prezintă ”Ghidul de mobilitate sustenabilă pentru București”, un material din care locuitorii Bucureștiului pot afla informații despre ce înseamnă mobilitatea sustenabilă într-un oraș, care sunt principalele probleme ale Capitalei, ce soluții propun specialiștii, dar și care este viziunea administrației. Detalii aici!

Conferința ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă”, organizată de publicația GreenCommunity și moderată de Teodora Tompea, jurnalist DIGI24, a avut loc pe 20 septembrie la ArCub Gabroveni și a fost dedicat promovării și educării societății în direcția adoptării unor obiceiuri de mobilitate urbană prietenoase cu mediul. Evenimentul a fost prezentat de UniCredit Bank și UniCredit Leasing, în calitate de Parteneri Principali, și Ordinul Arhitecților din România – Filiana BucureștiNew Kopel Car Import (importatorul autobuzelor BYD), Stratos și Curiera, în calitate de Parteneri.

Printre speakerii care au luat cuvântul s-au numărat Arh. Emil Ivănescu (OAR București), Arh. Irina Meliță (OAR București), Arh. Maria Duda (Baza.Deschidem Orașul), Mihai Deneș (Federația Bicicliștilor din România) și Arh. Iris Popescu (Asociația Metodelor Alternative de Integrare Socială). De asemenea, la conferință au participat și Stelian Bujduveanu (Viceprimar general București), Ciprian Ciucu (Primar Sector 6) și Radu Mihaiu (Primar Sector 2).

GreenCommunity a creat proiectul ”Orașul la scară umană”, o serie de evenimente la care vor fi abordate mai multe probleme ale orașului pentru a promova concepte de sănătate urbană.

Total
1
Shares
Pe aceeași temă