Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Înierbarea șinelor de tramvai din București s-a făcut pe genunchi, afectează infrastructura și provoacă deraieri, deși ar fi putut fi o soluție bună pentru creșterea suprafeței de spații verzi

Credit foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor, via Club Feroviar

Asociația Metrou Ușor, care se ocupă cu promovarea mobilității urbane și a transportului în comun în România, trage un semnal de alarmă privind șinele de tramvai înierbate în București în perioada 2017-2020. Ei spun că aceste lucrări, realizate de primăriile de sector, au sabotat infrastructura și au determinat, în timp, apariția a mai multe incidente și deraieri.

În perioada 2017-2020, primăriile sectoarelor 3, 4, 5 și 6 au intervenit la calea de rulare a tramvaielor pentru a monta gazon, în urma unui protocol cu STB S.A., conform informațiilor din presă de la acea vreme. Arterele vizate au fost Calea 13 Septembrie, Bd. Timișoara, Cal. Rahovei, Cal. Vitan, Pasajul Mărășești, Șos. Alexandria, Cal. Ferentari, Șos. Giurgiului și Șos. Progresului.

Pe cât de populară s-a dovedit inițiativa primăriilor de sector, pe atât de iresponsabilă și de distructivă a fost pentru transportul public, atenționează Asociația Metrou Ușor.

Ce este greșit cu înierbarea liniilor existente de tramvai?

În general, înierbarea șinelor de tramvai poate fi o măsură bună, ce ajută la creșterea suprafețelor de spații verzi din orașe, fiind utilizată în mai multe zone urbane din țările vest-europene. În cazul Bucureștiului, însă, anumite linii de tramvai înierbate nu ar fi permis această ”adăugire” din pricina modului cum au fost inițial proiectate.

Soluția tehnică existentă (linii de cale ferată cu traverse așternute pe pat de balast) nu permite înierbarea șinelor. Concret, primăriile de sector au așternut pământ și rulouri de gazon peste traverse și piatra spartă ce trebuie menținută curată și întreținută la intervale regulate pentru a păstra proprietățile constructive de preluare a sarcinii tramvaielor fără să apară denivelări, văluriri, sau devieri ale șinelor de la axul drumului.

Pentru a înierba șinele de tramvai, infrastructura trebuie proiectată special pentru asta. Și avem exemple chiar din București, arată Asociația Metrou Ușor. Pe Str. Liviu Rebreanu și Șos. Pantelimon liniile au fost proiectate din start în acest sens, fiind așezate pe grinzi speciale din beton cofrat, cu spații dedicate pământului vegetal, gazonului și irigațiilor. Gazonul nu depășește cota liniei și nu există niciun pericol de împotmolire sau deraiere. Acolo nu vorbim despre simple rulouri de gazon așezate peste calea ferată.

Care sunt efectele lucrărilor de înierbare a șinelor de tramvai care nu permiteau acest lucru?

Potrivit Asociației Metrou Ușor, consecințele sunt:

  • Compromiterea balastului prin colmatare și vălurirea căii de rulare. Acum avem călătorie de roller-coaster și pe infrastructură modernizată, nu doar pe cea veche de zeci de ani.
  • Imposibilitatea întreținerii infrastructurii de către STB S.A., piatra spartă fiind acoperită complet de gazon, astfel că operațiunile regulate de burare a terasamentului nu pot fi realizate.
  • Creșterea riscului de accidente grave. Iarba aflată la nivel cu șina sau chiar deasupra șinei este tocată de roțile tramvaielor, formând o pastă alunecoasă ce duce la patinajul tramvaielor și la imposibilitatea de frânare în parametrii constructivi ai vehiculelor.
  • Împotmolirea sau deraierea tramvaielor (mai jos prezentăm lista completă).
  • Scăderea vitezei comerciale – vatmanii sunt nevoiți să reducă viteza din cauza șinei vălurite și a lipsei de aderență.
  • Avarierea trenurilor de rulare ale tramvaielor – patinajul rezultat formează zone plane pe roți ce trebuie remediate la strung – lucru costisitor și care imobilizează tramvaiele până la finalizarea reparațiilor. STB S.A. se chinuie să asigure zilnic necesarul de vehicule pe trasee.

Ce incidente și deraieri au avut loc în ultimii ani pe aceste șine:

Asociația Metrou Ușor a realizat și un jurnal al incidentelor provocate de înierbarea șinelor de tramvai:

  • 20.09.2018 – vagonul 304 se împotmolește în gazon în stația Șos. Progresului, sens Depoul Alexandria.
  • 25.09.2018 – vagonul 244 se împotmolește în gazon în apropierea stației Șos. Ferentari, sens Piața Unirii. 
  • 25.09.2018 – vagonul 328 se împotmolește în gazon în dreptul străzii Iosif Niculescu, sens Depoul Alexandria.
  • 11.11.2018 – vagonul 005 se împotmolește în gazon, în apropierea stației Teiuș și îi este rupt dispozitivul de salvare.
  • 23.06.2021 – vagonul 415 deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.
  • 06.07.2021 – vagonul 404 deraiază în stația Piața Rahova, sens Piața Unirii.
  • 04.09.2022 – vagonul 411 deraiază în zona liceului D. Bolintineanu, sens Depoul Alexandria.
  • 03.08.2023 – vagonul 402 deraiază la ieșirea din stația Mărgeanului, sens Depoul Alexandria.
  • 22.07.2024 – vagonul 409 deraiază între stațiile Șos. Progresului și Piața Chirigiu, sens Piața Unirii.
  • 02.11.2024 – vagonul 410 deraiază între stațiile Piața Chirigiu și Șos. Progresului, sens Zețarilor.
  • 08.12.2024 – vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.
  • 04.01.2025 – vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază în zona Piața Rahova, sens Piața Unirii.

Ce solicită Asociația Metrou Ușor

”Având în vedere intensificarea accidentelor cauzate, precum și faptul că au început să fie afectate chiar și noile tramvaie Imperio, solicităm STB S.A. să își prezinte punctul de vedere cu privire la cele menționate mai sus și să pună la dispoziție, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, următoarele:

  • Protocoalele de colaborare dintre STB S.A. și primăriile de sector pentru lucrările de înierbare a șinelor de tramvai.
  • Dacă există, cererile STB S.A. adresate primăriilor de sector pentru remedierea infrastructurii de tramvai afectată de lucrările de înierbare și răspunsurile primite de la autoritățile locale la respectivele cereri.”, sunt solicitările adresate de Asociația Metrou Ușor către STB SA.
Total
0
Shares
Pe aceeași temă