Ministrul mediului, Mircea Fechet, amenință că va demite întreaga conducere a Regiei Naționale a Pădurilor, împreună cu conducerea Direcției Silvice Ilfov, dacă drumul forestier din Pădurea Băneasa va fi deschis circulației pentru locuitorii din cartierul Greenfield. Acesta a precizat, pe pagina sa de Facebook, că nu este de acord să cedeze ”niciun metru pătrat din Pădurea Băneasa traficului auto” și că va face tot ce ține de el ”pentru a opri orice tentativă de abuz”.
Declarațiile au venit în contextul în care, în ultima vreme, au fost montate barierele automate cu camere pentru recunoașterea numerelor de înmatriculare, care ar permite rezidenților Greenfield să folosească drumul. De asemenea, Dan Trifu, activist de mediu și președinte al Fundației Eco-Civica, a postat pe pagina sa de Faceebok o serie de mesaje care circulă în comunitatea din cartierul Greenfield prin care se anunță că deschiderea drumului este amânată până la învestirea noului guvern, actualul ministru făcând presiuni pentru ca drumul să nu fie deschis.
Totodată, Dan Trifu a postat și o adresă oficială a Romsilva către Federația Greenfield, semnată de directorul Cezar Răduță (autenticitatea adresei nu a fost încă demonstrată), prin care Romsilva își dă acordul pentru înlocuirea pe banii dezvoltatorului a vechilor bariere cu unele noi, cu sistem de recunoaștere a numerelor de înmatriculare, atâta timp cât angajații Romsilva vor avea acces liber prin aceste bariere.
”Este revoltător schimbul de mesaje care circulă pe WhatsApp, pe grupuri, prin care autoritatea statului român este redusă la cea a unui simplu spectator ajuns în situația de a cere voie unui privat pentru a intra pe propriul domeniu public.”, răspunde ministrul mediului, Mircea Fechet, în mesajul postat pe pagina sa de Facebook.
Redăm integral mesajul transmis de Ministrul mediului, Mircea Fechet:
”Voi demite întreaga conducere a Regiei Naționale a Pădurilor, împreună cu conducerea Direcției Silvice Ilfov, dacă se deschide drumul forestier prin pădurea Băneasa.
Sunt total împotriva accesului cu autoturisme în pădure, m-am opus de la început – deși nu am fost informat sau consultat în legătură cu o astfel de decizie – pentru că vorbim despre mii de mașini care ar transforma un drum forestier într-o autostradă.
Cine interpretează greșit Codul Silvic nu face decât să încalce legea.
E halucinant modul în care, într-un moment când atenția publică este îndreptată pe subiectul inundațiilor și al dezastrului de la Salina Praid, singura urgență a unora este cum să ocolească legea și să răspundă unor interese care sfidează bucureștenii.
De asemenea, este revoltător schimbul de mesaje care circulă pe WhatsApp, pe grupuri, prin care autoritatea statului român este redusă la cea a unui simplu spectator ajuns în situația de a cere voie unui privat pentru a intra pe propriul domeniu public. Pentru că, da, privații care și-au făcut un obiectiv din drumul forestier din Băneasa sunt de acord cu accesul auto, dar doar dacă și Direcția Silvică primește permisiunea să folosească barierele (!).
Nu voi accepta ca o instituție publică, Romsilva, să devină prizoniera unor interese private, în loc să apere interesul românilor și patrimoniul natural al României. Pădurea Băneasa nu este o autostradă și nu va deveni niciodată un spațiu de tranzit auto doar pentru confortul unor dezvoltatori sau al unor șoferi grăbiți!
Acest drum forestier a fost creat pentru gestionarea durabilă a pădurii, nu pentru a satisface ambițiile unor grupuri de interese care văd în pădure un simplu culoar de trafic.
Vreau să protejăm, prin toate mijloacele legale, ultima pădure urbană a Capitalei, locul în care oamenii își găsesc liniștea, relaxarea și oxigenul.
Nu sunt de acord să cedăm niciun metru pătrat din Pădurea Băneasa traficului auto și voi face tot ce ține de mine, ca ministru al Mediului, pentru a opri orice tentativă de abuz.
Pădurea este a tuturor, nu a unora care o privesc doar ca pe o oportunitate imobiliară sau ca pe un drum de scurtătură.
Cei care au semnat documente fără bază legală sau au inițiat astfel de demersuri care transformă pădurile în autostrăzi vor răspunde.”
Context
Acum câteva luni, un mesaj trimis de școala privată Avenor anunța deschiderea unui drum forestier din Pădurea Băneasa pentru accesul auto mai facil în cartierul Greenfield începând cu data de 12 martie. Mesajul devoala o înțelegere între Asociația Greenfield și Romsilva, prin care accesul rutier pe acest drum ar fi permis pentru locuitorii cartierului Greenfield pe o perioadă de 5 ani, contra unei taxe de peaj.
Asociațiile de mediu au reacționat imediat la aflarea veștii și și-au arătat îngrijorările față de deschiderea drumului: ”Deschiderea unui drum forestier pentru circulația auto înseamnă afectarea ireversibilă a unui ecosistem natural și sacrificarea unui bun public în favoarea intereselor private.”, transmitea la acel moment Rețeaua pentru Natură Urbană.
Între timp, ministrul mediului Mircea Fechet a intervenit și a declarat pe 15 martie: ”Nu sunt de acord să transformăm acel petic de pădure, mic raportat la suprafața Bucureștiului, într-o autostradă sau într-un drum expres. Ar fi o palmă dată milioanelor de bucureșteni, care sunt convins că își doresc, ori de câte ori au timp, să se bucure de pădurea din Băneasa, de liniștea acelei păduri”.