Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

”Cred că nu mai este nevoie de nicio dovadă care să probeze încălzirea globală”. Interviu despre sustenabilitate cu șeful BRD, François Bloch

François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale, explică ce face în viața de zi cu zi pentru a fi sustenabil și de ce este important să continuăm să trăim în modul în care eram obișnuiți s-o facem.

”Sustenabilitatea, tradusă în viața noastră de zi cu zi, înseamnă cumpătare și atenție la tot ceea ce ne înconjoară. Cumpătarea pleacă de la gesturile cele mai simple : să nu ținem lumina aprinsă acolo unde nu este nevoie, să nu consumăm fără măsură apa, să nu aruncăm la coș hrana, să nu cumpărăm mai mult decât ne trebuie”, subliniază François Bloch, în cadrul unui interviu acordat publicației GreenCommunity.

În opinia sa, după această vară, calificată de cercetători drept cea mai caldă din istorie, ”nu mai este nevoie de nicio dovadă care să probeze încălzirea globală”. Conștientizând interesul tot mai ridicat al societății românești față de tema sustenabilității, BRD Groupe Société Générale a pus bazele celei mai mari conferințe pe teme legate de schimbările climatice care va avea loc în România, la începutul lunii octombrie a.c.

Conduceți una dintre cele mai mari bănci din țara noastră, fiind în contact direct și permanent cu oameni și companii. Astfel, primiți informații la prima mână, observați trenduri și cutume, sunteți la curent în timp real cu schimbările de comportament economic și social. Fiind în această poziție, vă rog să ne precizați cum se adaptează societatea și economia din România la principiul sustenabilității?

Constatarea mea este că România s-a adaptat bine la acest proces, iar măsurile și politicile adoptate în tară sunt sincrone cu cele implementate la nivel european. Dacă vorbim despre nivelul macro-reglementărilor, acesta este și unul dintre avantajele apartenenței țării la Uniunea Europeană.

La firul ierbii, observăm schimbarea unor comportamente și o sensibilitate mult mai mare din partea românilor față de tot ceea ce privește ecologia, economia circulară și sustenabilitatea.

Cu ocazia lansării gamei noastre de credite verzi, colegii mei au realizat o cercetare în urma căreia a rezultat, de exemplu, că 6 din 10 români ar alege o casă construită prin metode eficiente energetic, chiar dacă aceasta ar costa mai mult, iar 8 din 10 respondenți ar alege să cumpere un aparat electrocasnic eficient energetic, chiar dacă acesta ar costa cu până la 30% mai mult decât un aparat mai puțin eficient.

Sunt doar două dintre aspectele pe care le-am cuantificat și care demonstrează atenția mereu mai mare de care se bucură sustenabilitatea în România.

Companiile investesc tot mai mult în tehnologii eficiente energetic

Ce indicatori privind sustenabilitatea au devenit ”prioritari” pentru actorii din economia românească și ce întreprind marii jucători în această direcție? Care sunt cele mai comune proiecte sustenabile pentru care accesează credite verzi? Cum se raportează clienții persoane fizice la sustenabilitate și la ce sunt atenți, ce este mai important pentru ei și pentru ce planuri au nevoie de finanțare pentru a deveni mai sustenabili?

Observăm o preocupare în creștere pentru sustenabilitate în rândul clienților noștri, fie ei companii sau persoane fizice. Companiile, IMM-uri sau corporații mari, investesc tot mai mult în tehnologii eficiente energetic, fie că este vorba despre producție sau de modernizarea unor clădiri, sedii de companii sau spații comerciale.

Am finanțat deja mari proiecte de investiții pentru producători de energie verde, cum este Hidroelectrica, și am realizat proiecte în premieră pentru România, prin care companiile caută să obțină un efect de pârghie pentru creșterea businessurilor proprii. Un exemplu în acest sens este listarea la BVB a primei emisiuni de obligațiuni corelată cu obiective de sustenabilitate, pentru compania Autonom – prima companie locală care a creat o legătură între obiectivele sale sustenabile și mobilizarea de lichidități, prin intermediul unui instrument de finanțare inovator.

Interesul clienților este mare în special pentru creditele pentru locuințe verzi

Pe piața de retail, creditele verzi sunt relativ noi și este necesară inițial o perioadă de acomodare, de învățare și cunoaștere a acestor produse pentru ca, în etapa următoare, să putem construi, împreună cu toți ceilalți stakeholderi, tot ecosistemul necesar, de la finanțarea prin piața de capital și până la crearea unor industrii integrate pe verticală și legate de sustenabilitate.

Interesul clienților este mare în special pentru creditele pentru locuințe, acolo unde există și cel mai mare potențial pentru crearea unor circuite economice capabile să creeze mai multă valoare pentru economie. Însă așteptările cele mai mari sunt legate de accesarea fondurilor din PNRR, iar aici mingea este în terenul companiilor și al comunităților locale.

”Suntem conștienți că dezvoltarea economică nu mai poate fi astăzi concepută fără acțiuni concrete care să încetinească schimbările climatice”

Asimilarea principiilor de sustenabilitate în orice business înseamnă automat asumarea ideii de economie morală. Cum vede François Bloch drumul societății și economiei din România spre sustenabilitate, care sunt provocările și ce face BRD – Groupe Societe Generale în spiritul promovării conceptului de ”economie morală”?

România, împreună cu țările din Centrul și Estul Europei, au avut o încetinire, după cel de-al doilea război mondial și separarea lumii în blocuri politice, a procesului lor firesc de dezvoltare. În acest fel, ele au fost vitregite inclusiv la nivelul evoluției educației și culturii financiare.

Economia României este, încă, într-o fază în care acumulează capital, iar conceptul de economie echitabilă este în curs să devină mentalitatea predominantă. Dar unele aspecte legate de ”moral economy” – de exemplu CSR – au ajuns în România și pe filiera grupurilor internaționale.

În ceea ce ne privește, la BRD lucrăm deja de câțiva ani buni la definirea cadrului și implementarea acțiunilor care definesc sustenabilitatea în banking. Suntem conștienți că dezvoltarea economică nu mai poate fi astăzi concepută fără acțiuni concrete care să încetinească schimbările climatice, care să integreze persoanele vulnerabile, sa pună în lumină valorile noastre ca organizație responsabilă, centrată pe grija față de nevoile clientului, pe etica și transparență în guvernanța internă, în relația cu toți stakeholderii noștri.

Cred că nu mai este nevoie de nicio dovadă care să probeze încălzirea globală

François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale

După această vară, calificată de cercetători drept cea mai caldă din istorie, cred că nu mai este nevoie de nicio dovadă care să probeze încălzirea globală și realitatea că pur și simplu nu mai putem continua să trăim în modul în care eram obișnuiți s-o facem.

Suntem participanți activi în procesul de construire a acestei lumi noi, pe care împreună – guverne, companii, finanțatori și indivizi – trebuie să o susținem. Ca unul dintre cei mai mari finanțatori din România, vedem această lume nouă ca pe o oportunitate uriașă de a schimba felul în care concepem astăzi produsele bancare, susținem modificarea în bine a obiceiurilor de consum, sfătuim și susținem schimbarea modelelor de business și suntem gata să îi acompaniem pe clienți în această tranziție spre o economie mai sustenabilă, justă față de oameni, resurse și planetă.

Tranzacții sustenabile de 500 milioane de euro în 2021

În 2021, am avut un volum de tranzacții sustenabile de peste 500 milioane de euro, și am marcat două premiere pe piața locală: cel mai mare credit verde și prima emisiune de obligațiuni corelată cu obiective de sustenabilitate de la Bursa de Valori București, pentru care banca noastră a fost coordonator unic.

Primele produse verzi au început să apară pe piața persoanelor fizice, iar noi ne înscriem în acest trend cu o ofertă completă de finanțare verde pe care am lansat-o în acest an, dublată de accelerarea digitalizării, menită să reducă amprenta noastră fizică.

Obiectivele noastre din zona de business sunt dublate de cele din zona de resurse umane, unde să fii angajator responsabil înseamnă încurajarea și susținerea diversității și a echității de gen, sau să ai obiective legate de reducerea amprentei de carbon, prin investiții în echipamente și infrastructură mai prietenoase cu mediul.

Nu în ultimul rând, ne propunem să continuăm programele de investiții în societatea românească, în acele domenii pe care noi le considerăm primordiale pentru viitorul ei. Educația, cultura, tinerii și tehnologia, pădurile României și sportul sunt principalele axe care ne-au ghidat eforturile în ultimii ani. Școala9, Alfabetar, Fundația9, Scena9, BRD First Tech Challenge, handbalul românesc, alături, desigur, de minunații noștri voluntari din programul ZiuaV, sunt câteva dintre ipostazele prin care suntem alături de societatea românească.

Sustenabilitatea înseamnă cumpătare și atenție la tot ceea ce ne înconjoară

Ce face François Bloch în viața de zi cu zi pentru a fi sustenabil? Ce poate face concret un om sau o firmă pentru a sustenabil/ă? Ce face BRD în această direcție și care sunt planurile de viitor? Cum poate fi conectată societatea și economia din țara noastră la tema sustenabilității, care pare mai importantă decât în orice moment din istoria omenirii?

Sustenabilitatea presupune acea capacitate de a exista și a ne dezvolta fără însă a epuiza resursele naturale pentru viitor. Tradusă în viața noastră de zi cu zi, înseamnă cumpătare și atenție la tot ceea ce ne înconjoară. Cumpătarea pleacă de la gesturile cele mai simple : să nu ținem lumina aprinsă acolo unde nu este nevoie, să nu consumăm fără măsură apa, să nu aruncăm la coș hrana, să nu cumpărăm mai mult decât ne trebuie.

Eu conduc o mașină electrică, cumpăr mâncare organică, beau apă din rețeaua de apă potabilă a clădirii și nu apă îmbuteliată, folosesc la cantină doar tacâmurile proprii și niciodată tacâmurile de unică folosință din plastic, îmi încarc telefonul mobil cu ajutorul unei baterii solare, fac management selectiv al deșeurilor. Sunt lucruri mici, dar totul contează.

Proiect de colectare selectivă în bancă

Atenție înseamnă, printre altele, grija față de cel de lângă tine, familie, coleg, prieten sau vecin, față de clienții și partenerii tăi, față de întrega comunitate în care trăiești, dar și față de nevoile viitoare ale copiilor tăi.

În BRD, înainte de toate, sustenabilitatea se transpune prin adaptarea unor noi produse de finanțare, în serviciile de consultanță pe care vrem să le acordăm clienților în tranziția către modele noi de afaceri.

Pe plan intern, am lansat de ceva vreme un proiect amplu care vizeaza integrarea conceptului de sustenabilitate în toate acțiunile noastre, indiferent că vorbim despre zona de front-office sau back-office sau de procesele transversale din bancă. Continuam proiectele de reducere a propriului consum, dar și pe cele de monitorizare/măsurare a acestuia.

Un exemplu la îndemână este proiectul de colectare selectivă pe care îl implementăm în această perioadă în bancă, după un pilot care a dat rezultate foarte bune, la Timișoara, și sunt foarte bucuros că atât de mulți colegi se arată interesați de tematicile legate de sustenabilitate.

”Am pus bazele celei mai mari conferințe pe teme legate de schimbările climatice”

De altfel, tocmai pentru ca am identificat această nevoie legată de tema impactului schimbărilor climatice, pentru că vrem să facilităm conversația și găsirea soluțiilor pentru tranziția verde în România, am început munca și am pus bazele celei mai mari conferințe pe teme legate de schimbările climatice.

Ea se va desfășura la începutul lunii octombrie, la București, și va aduce pe scenă peste 50 de lideri în inovare climatică și politici de mediu, experți, cercetători, antreprenori și factori de decizie la nivel global, din România și alte 15 țări. The Climate Change Summit este un eveniment pe care-l dorim cu frecvență anuală, și suntem foarte bucuroși să vedem interesul pe care îl suscită deja atât în rândurile specialiștilor, cât și în cele ale marelui public. Ne confirmă că era nevoie de un astfel de eveniment și ne dă motive sa fim optimiști în legătură cu viitorul și cu interesul pe care sustenabilitatea îl poate capta.

Total
0
Shares
Pe aceeași temă