Colaj GreenCommunity. Foto via Primăria Sectorului 6.
Străduțele din Cartierul Grozăvești au trecut printr-o transformare în ultimele luni. O zonă care înainte era sufocată de mașini parcate peste tot, cu trotuare practic inaccesibile, a ajuns azi un spațiu mult mai prietenos, mai bine organizat și mai verde.
Primăria Sectorului 6 a postat o serie de fotografii tip ”înainte și după” din care putem vedea exact cum s-au schimbat străzile cartierului în decurs de câteva luni. Lucrările, începute în luna februarie, sunt acum aproape finalizate (cu o întârziere de câteva luni, având în vedere că inițial termenul de finalizare a fost luna iunie). Se mai lucrează la o singură stradă, Locot. Ștefan Marinescu, în rest mai sunt de montat doar câteva elemente de mobilier urban și de făcut câteva amenajări peisagistice, conform autorităților.
Ce au însemnat lucrările din Grozăvești
Alexandru Suciu, responsabil al proiectului din cadrul Primăriei Sectorului 6, a dat o declarație prin care a explicat ce lucrări au fost realizate: ”Am gândit cu specialiști de trafic o rețea de sensuri unice astfel încât traficul să fie fluid. Am refăcut terasamentele, am îngropat rețelele NetCity – pe stâlpi au rămas însă cablurile de curent electric. Am lățit trotuarele și am creat multe locuri verzi și alevole pentru copaci. Și am lăsat câteva alveole de parcare doar pentru rezidenții din casele cu curți înguste, unde nu pot fi parcate mașinile.”
Practic, Primăria a profitat de faptul că în zonă sunt preponderent case sau ansambluri de blocuri noi, cu parcări subterane și a eliberat spațiul public de mașinile parcate ilegal. Au fost create și sensuri unice, s-au luat măsuri și în ceea ce privește siguranța rutieră, fiind amenajate treceri de pietoni și intersecții supraînălțate în unele locuri.
De altfel, conform Primăriei, în ultima lună au fost plantați aproximativ 300 de copaci în alveolele apărute după reconfigurarea străzilor din cartierul Grozăvești. Arborii plantați sunt în mare parte Liquidambar, cunoscuți drept „Arbori de Gumă”, care cresc rapid și pot ajunge la înălțimi de 18-24 metri.
A fost amenajat și un scuar pietonal: ”Sper să servească zona mai bine decât 5 locuri de parcare”
Un alt element de noutate al proiectului este scuarul pietonal, amenajat în fața restaurantului Pui de Urs. Acolo, situația parcărilor ilegale era un critică, mașinile fiind lăsate pe trotuare și pe mijlocul intersecției, blocând circulația pietonală și îngreunând traficul. Acum, în locul parcării ad-hoc a apărut o piațetă amenajată cu piatră cubică și alveole generoase pentru mai mulți arbori – iar arborii plantați sunt deja destul de generoși.
Ciprian Ciucu:, edil Sector 6, a explicat: ”Un oraș cu mai puține mașini, un cartier cu mai puține mașini presupune un cartier mai puțin poluat și cu un aer mai bun, ce contribuie la sănătatea fiecărui dintre noi. Cartierele au nevoie și de mici piațete, mici locuri de întâlnire, unde oamenii să se adune, să vorbească, să schimbe impresii, să se cunoască. Și de aceea, am gândit și acest loc, care va avea mobilier stradal, ce va fi montat în scurt timp. Sper să servească mai bine zona decât 2-3-5 locuri de parcare care fi încăput acolo”.
Poate fi modelul extins și în alte zone ale Capitalei?
Răspunsul simplu este: depinde de specificul fiecărei zone. Însă principiul de a adapta soluții care să pună omul pe primul loc, cu trotuare libere, elemente care să sporească siguranța pietonilor și mai multe spații verzi este clar o direcție de urmat, mai ales într-o capitală cu probleme de accesibilitate, de trafic, de poluare, probleme cu parcările ilegale, dar și cu lipsa spațiilor publice de calitate.
Zonele centrale din oraș, dar nu numai, au un uriaș potențial de transformare. Se vede din imaginile ”înainte și după” cât de mult pot schimba astfel de intervenții fața unui cartier.
Se vede la fel și când faci o plimbare prin ceea ce ar fi trebuit să fie ”Noul Centru Vechi”, în zona centrală a Sectorului 2. Acolo, Primăria a transformat câteva străzi, le-a amenajat cu pavaj, intersecții protejate și supraînălțate, trotuare libere. Iar diferența față de străzile neamenajate este uriașă.
Din păcate, acolo proiectul pare că s-a oprit sau cel puțin a fost pus pe pauză. Existau chiar și contracte semnate pentru mai multe scuaruri pietonale, la Piața Italiană și în zona Mântuleasa, care ar fi trebuit amenajate chiar anul acesta. Din păcate, Primăria nu a mai oferit vești despre acestea, iar în prezent nu se mai lucrează la modernizarea a nici măcar o stradă din acest proiect.