Până acum câțiva ani, mașinile electrice au fost considerate un răsfăț al persoanelor cu posibilități financiare ridicate, fiind văzute drept parte a unui viitor foarte îndepărtat. Prețul de achiziție ridicat, autonomia scăzută, infrastructura de încărcare slab dezvoltată și scepticismul apărut în fața noilor tehnologii erau principalele motive pentru care șoferii refuzau să ia în calcul deținerea unui vehicul electric.
Motoarele cu ardere internă din ce în ce mai rafinate aruncau într-o umbră profundă motorizările electrice, prin performanțe tehnice notabile, consum de carburant în scădere și timpul infim petrecut la pompă pentru alimentare. În fond, la acel moment sustenabilitatea nu era în primele puncte de pe agendele coloșilor din industria auto, într-o perioadă în care puternicele motoare diesel erau în topul preferințelor conducătorilor auto.
Însă, schimbările climatice agresive (topirea ghețarilor din regiunile polare, inundațiile, deșertificările, temperaturile deosebit de ridicate în unele zone ale lumii) au crescut preocuparea umanității de a reduce impactul negativ produs de emisiile de carbon asupra mediului. În acest sens, principalii producători de automobile au început să ofere din ce în ce mai multă atenție potențialului din spatele motorizărilor electrice, investind progresiv în dezvoltarea acestora.
În prezent, mașinile echipate cu baterii sunt fabricate de majoritatea producătorilor globali din domeniul auto. Datorită evoluției tehnologice, acestea au ajuns să dispună de autonomii mulțumitoare, sisteme de siguranță avansate, prețuri echitabile în raport cu vehiculele convenționale (cu motoare cu ardere internă) și o infrastructură de încărcare în plină expansiune. Toate aceste avansuri tehnologice trasează premisele unui viitor electric în industria auto, care pare a fi mai aproape decât se credea.
Vânzările globale de mașini electrice s-au dublat în 2021
Conform unui studiu realizat de publicația online EV-Volumes (Detalii aici), vânzările globale de mașini electrice (prin vehicule electrice se înțeleg autoturisme și vehicule comerciale de dimensiuni reduse – dube, camioane ușoare) au atins 6,75 milioane de unități în 2021, cu 108% mai mult decât în 2020. Piața auto globală s-a îmbunătățit anul trecut cu doar 4,7% față de perioada de criză din 2020, iar vehiculele electrice au rezistat eroic încetinirilor cererii și ofertei auto.
Numărul total de vehicule electrice vândute în 2021 reprezinte aproape 10% din totalul de 66,7 milioane de mașini vândute în întreaga lume anul trecut, potrivit Statista (Detalii aici). Creșterea vânzărilor de mașini electrice a fost deosebit de impresionantă în ultimii trei ani, chiar dacă pandemia de COVID-19 a încetinit piața, pe măsură ce producătorii au început să se confrunte cu blocaje ale lanțurilor de aprovizionare.
Sursa: EV-Volumes (Detalii aici)
În graficul de mai sus se observă că ponderea vehiculelor electrice (BEV și PHEV) în vânzările globale din anul 2021 a fost de 8,3%, comparativ cu 4,2% în anul precedent. Potrivit EV-Volumes, variațiile între regiunile pieței sunt puternice: în Europa, ponderea vehiculelor electrice a crescut de la 10% (2020) la 17% (2021).
În America de Nord, vehiculele electrice au avut o cotă de 4,4% (2,3% în 2020), iar în China ponderea lor a crescut de la 5,5% la 13,3%. Coreea de Sud a crescut de la 64.200 de unități în 2020, până la 114.500 de vehicule electrice în 2021. Multe piețe mai mici de vehicule electrice, de exemplu Brazilia, Noua Zeelandă, Arabia Saudită sau Singapore au crescut vânzările de VE cu peste 200%.
Tesla, în fruntea clasamentului de vânzări globale ale mașinilor electrice
Având 936.000 de unități vândute în 2021, mai multe cu 436.000 față de anul anterior, Tesla conduce topul celor mai bine vândute mărci de mașini electrice pe glob în 2021. Pe locul 2 se află grupul Volkswagen, iar producătorul multinațional chinez BYD a urcat 4 poziții, până pe locul 3.
“Pentru acest an, ne așteptăm ca vânzările de vehicule electrice să revină la o creștere normală și să atingă aproximativ 9,5 milioane de unități, sau chiar mai mult dacă problemele rămase în aprovizionare și logistică sunt rezolvate.”, afirmă cei de la publicația EV-Volumes (Detalii aici).
Dacia Spring, lider pe piața mașinilor electrice din România în 2021
Conform informațiilor oferite de platforma LEKTRI.CO, (Detalii aici) vânzările de mașini electrice au crescut cu 118% în anul 2021 în România, fiind vândut un total de 6.831 de mașini electrice, în comparație cu 3.134 în 2020. Primul loc pe podiumul vânzărilor de mașini electrice din anul 2021 în România este ocupat de Dacia Spring, cu 3.066 unități, urmat de Volkswagen E-Up!, cu 437 unități.
Al treilea loc este ocupat de Renault ZOE, cu 385 unități vândute. În ceea ce privește rețeaua de încărcare publică din România, în acest moment există 2.086 de stații. Dintre acestea, doar 436 sunt de încărcare rapidă CCS/CHAdeMO, în timp ce restul de 1.650 sunt Type2.
Politicile guvernamentale riguroase pun la zid viitorul mașinilor diesel și pe benzină în Uniunea Europeană
Ca parte a Pactului Verde European, (Detalii aici) prin Legea Europeană a Climei, toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene și-au stabilit un obiectiv obligatoriu de realizare a neutralității climatice până în 2050. În acest sens, a fost inițiat un pachet de propuneri legislative, numit “Fit for 55”. (Detalii aici) Acesta reglementează politicile sustenabile ale Uniunii Europene în materie de climă, energie, utilizare a terenurilor, transport și impozitare adecvate pentru reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.
Comisia Europeană a declarat că își va reseta obiectivul pentru 2030 privind emisiile de CO2 ale vehiculelor la o reducere mai strictă cu 55%, pe baza cifrelor din 2021. În prezent, acest nivel este stabilit la o reducere de 37,5%. Cu toate acestea, până în 2035 obiectivul de reducere a CO2 este stabilit la 100%. Acest lucru înseamnă că se propune interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină și motorină în blocul comunitar începând cu 2035.
Neutralitatea emisiilor de carbon va însemna, de asemenea, sfârșitul modelelor hybrid și plug-in hybrid (PHEV), astfel încât până în 2030 numai vehiculele electrice cu baterie (BEV) și vehiculele electrice cu celule de combustibil cu hidrogen (FCEV) ar putea fi vândute în statele membre.
Este vizată anularea bonusurilor pentru achiziția mașinilor electrice
Mai mult, oficialii europeni propun ca din anul 2030 să fie eliminate complet actualele bonusuri guvernamentale acordate pentru achiziționarea de mașini electrice și plug-in hybrid, sub pretextul că “o astfel de schemă nu este utilă în combinație cu obiectivele stricte pentru CO2”.
“Fit for 55” este pentru moment în stadiu de proiect, fiind propus pentru dezbatere și aprobare tuturor statelor membre. Acesta urmează să fie supus la vot în cadrul Parlamentului European, demers care ar putea dura circa doi ani.
Anunțurile, obiectivele și lansările constante de noi modele electrice din partea giganților auto au contribuit la consolidarea ideii că viitorul mașinilor este electric. Bruxelles, Londra, Barcelona, Stuttgart, Milano sau Hamburg sunt doar câteva dintre marile orașe din Europa în care se aplică deja reguli stricte în privința mașinilor cu normă ridicată de poluare.
În schimb, motorizările diesel și pe benzină continuă să fie apreciate și vândute în întreaga lume, având norme de poluare din ce în ce mai scăzute. În aceste condiții, sunt imposibil de prevăzut direcții clare de evoluție a domeniului auto, ori pentru câți ani vor mai putea fi conduse mașinile cu motorizări convenționale. Pentru moment, este cert faptul că piața vehiculelor electrice este într-o expansiune fulminantă, iar producătorii auto își propun obiective ambițioase de protejare a mediului.