Construit sub deviza ”Nu gândim trenul metropolitan pentru mâine, ci pentru generația ce vine”, proiectul trenului metropolitan desenează planificarea urbană și urmărește dezvoltarea infrastructurii pentru orizontul de timp 2030 – 2070. Așa stă scris în prezentarea proiectului, care ar presupune investiții totale de peste 960 de milioane de euro pentru realizarea a 16 trasee, cu modernizarea infrastructurii și construcția de noi stații, dar și achiziția materialului rulant.
Trenul metropilitan a ajuns în atenția publicului datorită declarațiilor Primarului general al Municipiului București, Nicușor Dan, care a inclus acest proiect pe lista promisiunilor din campania electorală pentru alegerile locale din anul 2020. Chiar dacă poate constitui un element de bază al mobilității urbane durabile, asigurând conexiunea Capitalei cu zonele limitrofe, trenul metropolitan a rămas la stadiul de subiect de neînțelegeri politice.
Povestea trenului metropolitan a fost dezbătută pe larg în cadrul Conferinței ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă, organizată de publicația GreenCommunity, Ciprian Ciucu (Primar Sector 6) și Radu Mihaiu (Primar Sector 2) arătându-se sceptici în privința posibilității ca măcar prima fază a proiectului să poată fi realizată în mandatul actual.
Ciprian Ciucu: ”Avem doar un desen cu o hartă și niște intenții”
”În momentul de față, acest proiect este doar la stadiul unei intenții. Ca să vorbim despre un proiect, îi trebuie cel puțin PUZ (n.r. – plan urbanistic zonal), măcar pe anumite trasee. Nu ai cum să-l faci fără PUZ. Numai să faci un PUZ în orașul ăsta durează doi ani, dacă ai noroc și dacă îl pune Primarul general pe ordinea de zi. Totodată, ca să faci acest proiect îți trebuie studiu de fezabilitate. De doi de când ne este vânturat acest proiect pe sub nas, nu a văzut nimeni studiul de fezabilitate sau măcar să fie contractat un studiu de fezabilitate”, a ținut să menționeze Ciprian Ciucu, Primarul Sectorului 6, în cadrul evenimentului GreenCommunity.
În opinia sa, proiectul trenului metropolitan ”este extrem, extrem de costisitor”. ”Nu sunt împotriva proiectului, eu sunt doar vocea rațiunii. Mi-l doresc, pe cuvânt mi-l doresc, mai puțin pe Strada Liniei, dar mi-l doresc. Ca să se întâmple, vreau și eu să văd cel mai simplu lucru studiul de trafic. Deocamdată, avem doar un desen cu o hartă și niște intenții”, a punctat edilul.
Radu Mihaiu: ”Execuția și funcționarea trenului metropolitan nu este o chestie care să se întâmple sigur în acest mandat”
În discuția privind subiectul trenului metropolitan a intervenit și Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, care a arătat că, din punctul său de vedere, proiectul nu are cum să fie realizat până la finalul mandatului (n.r. – anul 2024), având în vedere numeroasele provocări și intervenții ce trebuie soluționate.
”Un studiu de fezabilitate poate să iasă într-un an, acest lucru nu-l contest, dar execuția și funcționarea trenului metropolitan nu este o chestie care să se întâmple sigur în acest mandat. Cu eforturi foarte mari este posibil în mandatul următor. Îmi pare imposibil administrativ vorbind, indiferent de voița politică. Haideți să fim realiști și să spunem că acest tren metropolitan nu are șanse să se îmtâmple în acest mandat”, a subliniat Radu Mihaiu.
Edilul a dat câteva exemple de intervenții care trebuie realizate pe ruta trenului metropolitan, care presupun investiții serioase. ”Un lucru important este reprezentat de pasaje, pentru că, spre exemplu, bariera de pe Petricani ar sta coborâtă non-stop dacă noi am avea acest tren metropolitan fără să avem și pasaj peste calea ferată. Un astfel de pasaj costă în jurul zecilor de milioane de euro. Ar mai fi un pasaj similar la Andronache”, a explicat primarul.
Mariana Petre (TPBI): ”Sperăm ca până la sfârșitul anului viitor să avem studiul de fezabilitate”
Prezentă la Conferința ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă”, Mariana Petre, Responsabil proces – Serviciul Dezvoltare Infrastructură – Direcția Dezvoltare Transport Feroviar din cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI), a prezentat stadiul actual al proiectului trenului metropolitan.
”Noi sperăm ca până la sfârșitul anului viitor să avem studiul de fezabilitate, pentru a demara licitația pentru lucrările de construcție”, a evidențiat oficialul TPBI, informând totodată publicul prezent în sala ArCub Gabroveni că proiectul trenului metropolitan se poate realiza doar în colaborare cu CFR Infrastructură, care este administratorul infrastructurii feroviare din România.
”Trebuie stabilite foarte exact procedurile prin care unitatea administrativ teritorială poate investi în niște bunuri care sunt proprietatea CFR Infrastructură. Pentru asta avem nevoie normele de aplicare ale Ordonanței 12/1998, cu privire la activitatea feroviară, care a fost modificată de curând”, a precizat Mariana Petre.
Responsabilul de proces din cadrul TPBI a mai anunțat că proiectul a obținut avizul pentru includerea trenului metropolitan pe lista proiectelor finanțabile din fonduri europene. ”Lucrurile se mișcă. Suntem într-o fază de finalizare a documentelor pentru procedura de licitație în vederea realizării studiului de fezabilitate și așteptăm normele de aplicare pentru OUG 12 pentru a putea încheia acordul de parteneriat cu CFR Infrastructură, în detaliu, cu atribuțiile pe care le avea fiecare parte. De asemenea, trebuie parafat și un contract de activitate”, a conchis Mariana Petre.
Prima etapă a proiectului prevede 4 rute de tren metropolitan
Trenul metropolitan va circula în interiorul orașului într-un regim de distanțe scurte, cu stații și puncte de oprire dese, iar în afara orașului în regim de tren distanțe medii, cu stații sau puncte oprire mai rare, în care se pot amenaja parcări de tip ‘park and ride’, sau în apropierea dezvoltărilor rezidențiale, comerciale, de agrement sau logistice.
Proiectul corespunzător primei etape de investiții presupune un buget de circa 116 de milioane de euro și cuprinde realizarea de lucrări complementare proiectului de Modernizare a Centurii feroviare și a Complexului București, realizabil de CFR SA, și achiziția materialului rulant. Rutele feroviare propuse pentru prima etapă a proiectului sunt: București Nord – București Vest, București Nord – Chitila – Scroviștea, București Obor – Băneasa – București Vest și București Nord – Pantelimon – București Obor.
Conferința ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă”, organizată de publicația GreenCommunity și moderată de Teodora Tompea, jurnalist DIGI24, a avut loc pe 20 septembrie la ArCub Gabroveni și a fost dedicat promovării și educării societății în direcția adoptării unor obiceiuri de mobilitate urbană prietenoase cu mediul. Evenimentul a fost prezentat de UniCredit Bank și UniCredit Leasing, în calitate de Parteneri Principali, și Ordinul Arhitecților din România – Filiana București, New Kopel Car Import (importatorul autobuzelor BYD), Stratos și Curiera, în calitate de Parteneri.
Printre speakerii care au luat cuvântul s-au numărat Arh. Emil Ivănescu (OAR București), Arh. Irina Meliță (OAR București), Arh. Maria Duda (Baza.Deschidem Orașul), Mihai Deneș (Federația Bicicliștilor din România) și Arh. Iris Popescu (Asociația Metodelor Alternative de Integrare Socială).
GreenCommunity a creat proiectul ”Orașul la scară umană”, o serie de evenimente la care vor fi abordate mai multe probleme ale orașului pentru a promova concepte de sănătate urbană.