În colaj, un exemplu de înverzire a unei străzi din Paris (Rue du Docteur-Paquelin). Credit fotografii: captură Google Streetview + CVB / Wikipedia
Pe 23 martie, parizienii vor avea din nou ocazia să își exprime opinia într-un referendum local, de această dată privind transformarea a 500 de străzi în spații mai verzi și prietenoase cu pietonii. Inițiativa face parte dintr-un amplu program al primăriței Anne Hidalgo, menit să reducă spațiul destinat mașinilor și să creeze un oraș mai sustenabil, cu mai mult loc pentru oameni, natură și mobilitate alternativă.
Ce presupune proiectul de înverzire?
Dacă votul va fi favorabil, transformările vor începe treptat, pe o perioadă de trei până la patru ani. Străzile vizate sunt distribuite prin tot orașul, nu numai în centru, iar 25% dintre ele se află în zonele ”muncitorești”. În esență, proiectul presupune:
- Extinderea spațiilor pietonale și crearea unor alei verzi;
- Eliminarea progresivă a locurilor de parcare, cu o reducere estimată de 10.000 de locuri în timp;
- Plantarea de copaci și vegetație pentru a combate efectul insulelor de căldură urbană;
- Crearea unor spații publice mai atractive pentru socializare și mobilitate alternativă.
„Îi întrebăm pe parizieni dacă vor mai multă natură în oraș, în timp ce reconsiderăm și locul pietonilor. Asta înseamnă și reducerea spațiului pentru mașini”, a declarat Patrick Bloche, prim-adjunctul primarului Parisului, într-un interviu pentru Le Parisien.
Parizienii, implicați de administrație în deciziile importante asupra orașului
Aceasta este a treia consultare publică majoră organizată de administrația Hidalgo. În ultimii doi ani, parizienii au fost invitați să-și exprime opțiunea și asupra altor măsuri importante:
- Interzicerea trotinetelor electrice închiriate: În aprilie 2023, un referendum local a dus la eliminarea trotinetelor electrice self-service din Paris. Aproximativ 90% dintre votanți s-au pronunțat împotriva acestora, iar serviciile de închiriere au fost interzise începând cu septembrie 2023.
- Majorarea taxelor de parcare pentru SUV-uri: La începutul anului 2024, parizienii au votat în favoarea creșterii tarifelor de parcare pentru SUV-uri, în încercarea de a descuraja utilizarea mașinilor mari și grele în oraș. Astfel, pentru a parca un SUV mai greu de 1,6 tone în zona centrală a Parisului, traficul a crescut la nu mai puțin de 18 euro pe oră (Mai multe detalii despre această măsură, aici).
Acum, locuitorii capitalei franceze sunt chemați să decidă viitorul a 500 de străzi, răspunzând la o întrebare simplă: „Pentru sau împotriva transformării și înverzirii a 500 de străzi din Paris, distribuite în toate arondismentele?”
Referendumul se va desfășura pe 23 martie, între orele 9:00 și 19:00, în 223 de secții de votare din întregul oraș. La vot sunt invitați toți parizienii cu vârsta de peste 16 ani, indiferent de naționalitate.
De ce sunt importante spațiile verzi în orașe?
Creșterea suprafeței dedicate zonelor verzi este o tendință tot mai populară în multe orașe europene, în special în contextul în care resimțim tot mai mult efectul schimbărilor climatice. Spațiile verzi aduc numeroase beneficii:
- Reducerea poluării: Copacii și vegetația absorb particulele fine din aer și contribuie la îmbunătățirea calității aerului.
- Combaterea efectului de insulă de căldură: Orașele sunt mai calde decât zonele rurale din cauza suprafețelor betonate care rețin căldura. Vegetația ajută la scăderea temperaturii locale.
- Îmbunătățirea sănătății mintale și fizice: Accesul la spații verzi contribuie la reducerea stresului și la încurajarea activităților fizice, ceea ce îmbunătățește sănătatea generală a populației.
- Creșterea atractivității orașului: Un mediu mai plăcut și mai prietenos cu pietonii încurajează atât locuitorii, cât și turiștii să petreacă mai mult timp în aer liber.
Bucureștiul, încotro? Tu cum ai vota dacă un astfel de referendum ar fi organizat în Capitală?
După cum știm, Bucureștiul suferă atât la capitolul spații verzi, cât și în ceea ce privește modul cum arată și cum este folosit spațiul public. De asemenea, pe timp de vară, Capitala se confruntă cu temperaturi sufocante, astfel că locuitorii ar putea să beneficieze de pe urma unor străzi ”mai verzi”, cu arbori care să țină umbră și să ajute și în marea problemă a calității aerului.
Începând chiar din zona ultra-centrală, GreenCommunity a analizat anul trecut un areal de străzi, aproximativ 29 de kilometri – iar rezultatul a fost că nu există niciun arbore plantat pe segmente de stradă ce însumează peste 20 de kilometri din totalul analizat. Practic, 70% din segmentele de stradă analizate sunt complet lipsite de arbori.
Citește și: HARTĂ INTERACTIVĂ. Inima Bucureștiului nu e verde. În centrul Capitalei sunt multe străzi pe care nu există copaci, iar accesul la spații verzi este greu
Nici înspre periferii, situația nu arată neapărat mai bine – depinde de cartier sau de modul în care administrațiile care se ocupă de respectivele străzi au ales să trateze această problemă. Sunt cartiere mai verzi datorită modului în care au fost planificate, precum Drumul Taberei – unde spațiile verzi au fost păstrate, iar în ultimul timp au fost realizate și proiecte bune, de regenerare urbană.
În alte zone, sunt bulevarde de-a dreptul betonate, unde spațiul destinat mașinilor a fost lărgit cât de mult s-a putut între fronturile de clădiri, iar copacii au fost prinși în alveole mult prea mici. La fel, unele administrații de sector au micșorat grădinile de bloc și au tăiat cât s-a putut din trotuare pentru a lărgi carosabilul sau pentru a crea locuri de parcare – iar copacii nu s-au bucurat de vreun tratament respectuos, unii fiind omorâți, prinși în asfalt sau pavele.
Tot în ceea ce privește străzile lăturalnice, există și câteva exemple pozitive: aici intră anumite intervenții realizate în cadrul proiectului Noul Centru Vechi din Sectorul 2 sau planurile pe care le implementează Primăria Sectorului 6 acum, în cartierul Grozăvești.
Ținând cont de această imagine de ansamblu – tu care consideri că este direcția bună pentru București? Ți-ai dori străzi mai verzi în București? Cum ai vota dacă în Capitală ar fi propus un referendum asemănător cu cel din Paris – prin care să se propună, spre exemplu, înverzirea a 500 de străzi?
Super Survey MakerInformații despre referendumul din Paris via ParisSecret.com și Le Parisien.fr