Bulevardul Iuliu Maniu, unul dintre cele mai importante și aglomerate bulevarde din București, ar urma să treacă printr-o serie de transformări și reamenajări. După ce a început, incremental, să instituie parcarea cu plată pe bulevard, Primăria vine acum cu un proiect de amenajare a spațiilor pietonale – inclusiv cu pistă de biciclete și mai multe spații verzi.
Astfel, în prezent se află în dezbatere un proiect privind aprobarea documentației tehnice faza studiu de fezabilitate şi a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții “Amenajare profil stradal existent Iuliu Maniu (tronson str. Iedului – Valea Cascadelor) – locuri de parcare, piste de biciclete, spatii verzi și zone pietonale”.
Studiul de fezabilitate vizează segmentul de pe Bulevardul Iuliu Maniu dintre Strada Valea Cascadelor și zona Lujerului.
Cum ar urma să se schimbe Bulevardul Iuliu Maniu
Sunt luate în calcul, în cadrul studiului de fezabilitate, două scenarii pentru amenajarea bulevardului – una mai ieftină, una mai scumpă – diferența fiind făcută de calitatea materialelor, sistemele de irigații automatizate și dotările folosite în amenajare. Este recomandată punerea în practică a variantei mai scumpe, astfel costul investiției ar urma să se ridice la puțin peste 46 de milioane de lei cu TVA.
Proiectul propune reamenajarea bulevardului Iuliu Maniu – trotuar sudic. Benzile de circulație carosabilă vor fi păstrate. Parcarea din lungul bulevardului se va reorganiza, locurile de parcare fiind proiectate longitudinal, contribuind la fluidizarea traficului. Locurile nou propuse includ parcări pentru persoanele cu dizabilități și stații de încărcare pentru vehicule electrice.
Spațiul liber rămas în urma reconfigurării locurilor de parcare împreună cu alveola dintre stradă și aleea colectoare va fi amenajat cu trotuar și spațiu verde cu plantație de aliniament.
Aleea colectoare va fi amenajată ca shared space, ce va integra pietonii, bicicliștii și vehiculele într-un spațiu comun, fără separări fizice. Acest tip de amenajare promovează siguranța, eficiența și utilizarea flexibilă a spațiului urban. Locurile de parcare din această zonă sau de pe trotuare vor fi desființate, accesul autovehiculelor fiind admis doar ocazional. Aleea colectoare va avea aceeași cotă cu cea a trotuarului existent.
Se va amenaja pistă de biciclete in lungul bulevardului Iuliu Maniu. Pista de biciclete va avea lățimea de 2,50 m, va fi amenajata la o cota mai mica cu maxim 2 cm fata de cota pietonalului și va fi finisată cu asfalt colorat în masă, de culoare verde. Va avea integrat un sistem de iluminat cu borne luminoase încastrate în pardoseala de asfalt.
Restul spațiului aferent aleii colectoare va reprezenta o extindere a trotuarului existent, și va fi finisat cu granit. Se va păstra vegetația înaltă existentă, iar la baza tulpinilor arborilor se vor amplasa grătare metalice de protecție.
Pentru crearea unor spații de odihnă și relaxare pe promenada nou creată se vor amplasa elemente de mobilier urban, bănci și scaune. Extinderea trotuarului va permite amenajări de tip terase, oferind spații exterioare funcțiunilor de alimentație publică.
De-a lungul bulevardului, în spațiile alveolare se vor amenaja zone de pocket parc cu zone de stat/odihna si loisir retrase față de circulația pietonală principală. Se vor reamenaja spațiile verzi, se vor reface aleile existente, se vor propune alei noi permeabile și se vor amplasa bănci modulare.
Reamenajare bulevardului va crea o nouă identitate zonei, pusă în valoare de elemente de artă urbană, amplasate de-a lungul promenadei urbane.
Se vor integra in spațiile pietonale marcaje tactilo pentru persoanele cu deficiențe de vedere cu rol de direcționare sau semnalizare. Vor fi amplasate panouri de informare pentru persoanele cu deficiențe de vedere pentru a crește accesibilitatea tuturor utilizatorilor în spațiul public și în spațiile comerciale sau de servicii.
Stațiile transportului în comun (autobuz) vor fi reconfigurate, pentru a oferi utilizatorilor un spațiu de așteptare și de îmbarcare/debarcare separat de traseul pietonal de tranzit si de traseul pistelor de biciclete.
Intersecțiile bulevardului Iuliu Maniu cu arterele secundare vor fi reconfigurate, prin extensia trotuarelor, montarea stâlpilor delimitatori, astfel încât să fie mărită vizibilitatea și sporită siguranța pietonilor în zona trecerilor de pietoni.
Pe trotuarul adiacent spațiilor comerciale de la parterul locuințelor colective cu diferențe mari de nivel fata de cota pietonalului (înălțimi mai mari de 50 de cm) se va realiza o cursiva cu rampa pentru accesul persoanelor cu dizabilități si scara.
Se va realiza sistematizarea amplasamentului și managementul apelor pluviale, direcționarea apelor către spațiul verde sau colectarea lor cu rigole pietonale.
Se vor reface suprafețele de călcare ale trotuarelor, înlocuindu- se finisajul de bitum cu pavaj din dale de beton vibropresat.
Conceptul de amenajare peisageră este unul liber peisager, vizând biodiversitatea și reintroducerea în situ a speciilor autohtone de arbori și arbuști. Arborii propuși sunt specii indigene cu rezistenta in mediul urban. Se va crea o plantație de aliniament între zona parcărilor din lungul bulevardului și pista de biciclete. La baza noului aliniament nou creat in zona pistei ciclabile se vor planta specii perene polenizatoare.
Amenajarea peisageră va cuprinde si zone verzi în zona adiacentă blocurilor pentru a deservi nevoia de socializare a comunității. Aceste zone vor fi amenajare cu garduri vii pentru a crea o intimitate zonei, iar solul va fi acoperit cu gazon, trifoi sau mulci. Aleile din zonele verzi din faţa blocurilor vor fi realizate din mulci și piatră spartă.
Care este situația în prezent pe Bulevardul Iuliu Maniu
Potrivit studiului de fezabilitate, spațiul analizat prezintă o serie de disfuncții observate în urma vizitei pe teren si a observațiilor de la fața locului. Astfel, specialiștii au remarcat că suprafața destinată autovehiculelor este mult mai ridicată decât suprafețele pietonale, făcând dificile deplasarea locuitorilor pe jos și accesul către stațiile de transport public în comun.
Pe lângă̆ cele trei benzi de circulație a autovehiculelor, de-a lungul bulevardului există o străduță colectoare cu parcări longitudinale pe ambele laturi. Suplimentar, în unele zone de-a lungul bulevardului sunt amenajate parcări la 45 de grade. Spațiul destinat deplasărilor nemotorizate este redus, iar atmosfera generală este neatractivă.
Trotuarele subdimensionate nu reușesc să preia în mod optim fluxurile pietonale, iar în zona trecerilor de pietoni nu există amenajări pentru traversarea în siguranță a oamenilor. Suprafețele carosabile extinse permit staționare autovehiculelor, limitând vizibilitatea conducătorilor auto și conducând la probleme de siguranță a pietonilor.
De asemenea, stațiile transportului public în comun nu sunt amenajate corespunzător cu zone de îmbarcare/debarcare, spațiul pietonal fiind insuficient pentru a susține fluxurile de tranzit și fluxurile utilizatorilor mijloacelor de transport în comun.