Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Stelian Bujduveanu, Viceprimar București, sincer despre mobilitatea din Capitală: ”Când ai sute de mii de mașini pe stradă, nu circuli! Acesta este paradoxul”

Stelian Bujduveanu, Viceprimarul General al Bucureștiului, a acordat un interviu în exclusivitate pentru publicația GreenCommunity. În cadrul acestuia, reprezentantul administrației a prezentat viziunea lui asupra dezvoltării sustenabile a Bucureștiului, descriind cele mai importante probleme, dar și soluțiile pe care le propune.

Edilul a vorbit despre strategia de parcare, eliberarea trotuarelor, creșterea calității infrastructurii pietonale, dar și despre care sunt principalele proiecte de investiții pentru transportul public din Capitală.

Cum ar arăta Bucureștiul dezvoltat sustenabil în viziunea lui Stelian Bujduveanu?

Orice oraș sustenabil răspunde cerințelor generale pentru o bună calitate a vieții: mobilitate, rețele edilitare funcționale, spații verzi, curățenie, ordine publică și acces la educație, sănătate și cultură.

Bucureștiul de astăzi oferă servicii publice care răspund cu greu unor standarde de calitate a vieții. Aceasta este realitatea iar cauzele sunt cât se poate de evidente:

  • Legislație și standarde învechite pentru mobilitate și accesibilitate urbană;
  • Administrare fragmentată și necoordonată a domeniului public;
  • Politici de parcare orientate spre o dezvoltare urbană bazată pe mașină.

Nu am ales întâmplător aceste exemple. Acestea sunt cauzele principale pentru care Bucureștiul este în blocaj, pe toate liniile de dezvoltare.

Când pui pe primul loc utilizarea mașinii personale rezultă volum de trafic uriaș cu efecte negative pentru: mediu (poluare), domeniul public (sunt ocupate străzi și trotuare), economice (comerț stradal subdezvoltat, întârzieri livrare etc), servicii publice precare (intervenții și investiții publice de refacere a infrastructurii rutiere și a rețelelor edilitare blocate)

Când ai sute de mii de mașini pe străzi, e greu să repari și să modernizezi o arteră. Când ai zeci de mii de mașini pe poduri și pasaje, acele edificii au o durată de viață mult redusă iar intervențiile de reparații și modernizare sunt greoaie și mult întârziate. Când ai sute de mii de mașini pe stradă, nu circuli! Acesta este paradoxul.

Fără mobilitate, nu ai dezvoltare a unei comunități, nu ai un oraș sustenabil. 

Pornind de la această realitate iată care sunt pașii pe care-i facem pentru un București sustenabil:

  • Investim în transportul public și creăm prioritate pentru acest tip de transport;
  • Încurajăm mijloace alternative de deplasare și am creat un regulament pentru utilizarea trotinetelor și bicicletelor în București;
  • Descurajăm parcarea mașinilor pe trotuare și extindem zonele pietonale;

Ce noutate a adus strategia de parcare și care sunt rezultatele observate până acum?

Singura noutate, dacă vreți, este aceea că această administrație aplică legea. Nu am schimbat legea sau regulile, ci doar le-am aplicat. La fel de interzis era și anul trecut și acum zece ani, și acum 20 de ani să parchezi mașina pe trotuar, în stația de autobuz sau să blochezi banda de circulație. 

Impunerea regulilor a avut rezultate foarte bune. Am început de la noi, de la Primărie, cu eliberarea locurilor de parcare și redarea acestora către populația Capitalei. Ne-am propus să îngrădim accesul mașinilor pe trotuare, în zona centrală.

Lucrăm zi de zi, stradă cu stradă, pentru a impune normalitatea în București:

  • Utilizarea locurilor publice de parcare doar dacă plătești;
  • Eliberarea trotuarelor de mașini.

Populația a răspuns pozitiv la acest tip de măsuri și le mulțumim. Nivelul de conformare al populației este unul ridicat.

Complementar strategiei de parcare, vom vedea până la finalul mandatului proiecte de creștere a calității în ceea ce privește spațiul public, pietonizări sau reconfigurări ale străzilor?

Spre acest obiectiv ne îndreptăm. Eliberarea trotuarelor, în primă fază și chiar instituirea de măsuri permanente de închidere a unor străzi și transformarea acestora în zone pietonale. Ne vom concentra cu precădere pe zona centrală, în jurul unor obiective turistice de interes, cum ar fi Centrul Istoric, Teatrul Național, Calea Victoriei.

Proiectul ”Străzi Deschise”, prin care am transformat Calea Victoriei în zonă pietonală pentru weekend a fost de un real succes, pe mai multe direcții:

  • Am creat o nouă zonă de promenadă pentru oraș;
  • Industria ospitalității a dezvoltat zona comercială, cu beneficii economice directe, pentru comercianți și indirecte pentru oraș: au crescut veniturile la buget;
  • Fațadele clădirilor din zonele pietonale încep să fie refăcute, de către investitori privați;
  • Crește turismul.

Din astfel de proiecte câștigă orașul pe mai multe paliere: social, economic, mediu (scade poluarea fonică și din noxe). Tocmai de aceea, vrem să transformăm centrul în zonă preponderent pietonală, iar acțiunile de eliberare a trotuarelor și regulamentul de parcare vor contribui semnificativ la acest lucru.

Cum se va moderniza transportul public în comun din București până la finalul mandatului?

Transportul public din București este deja în plin proces de modernizare. În primul rând, am digitalizat serviciile, am creat tichete unice de călătorie și, în premieră pentru România, am integrat și călătoria cu trenul în opțiunile de transport din București.

  • Avem în derulare contractul de achiziție a 100 de tramvaie noi, de la Astra Arad;
  • Avem în derulare proceduri de achiziție pentru 100 de autobuze electrice și 100 de troleibuze;
  • Avem în derulare proiecte de investiții pentru modernizarea a peste 50 de kilometri de cale de rulare a tramvaielor;
  • Urmărim să extindem benzile unice pentru autobuze și scoatem echipaje de poliție în stradă, pentru a impune respectarea priorității pentru transport public.

Aceste acțiuni, la care se adaugă și măsuri de optimizare a rutelor de transport de către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București – Ilfov (ADITPBI) contribuie la modernizarea transportului public.

Digital, nepoluant, rapid. Acesta va fi transportul public în Capitală.

Tema privind mobilitatea urbană sustenabilă va fi dezbătută și la evenimentul organizat de publicația GreenCommunity pe data de 20 septembrie, la ARCUB Gabroveni. ”Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă”, prima conferință din proiectul ”Orașul la scară umană”, este dedicată promovării și educării societății în direcția adoptării unor obiceiuri de mobilitate urbană prietenoase cu mediul. Link-ul pentru înscriere poate fi accesat aici.
Total
0
Shares
Pe aceeași temă