Locomotivă modernizată la S.C. RELOC S.A. Craiova. Foto: CFR Călători
CFR Călători a prezentat miercuri, 19 noiembrie, stadiul proiectului de modernizare a materialului rulant, finanțat prin PNRR – Componenta Transport sustenabil și prin contribuție națională. Investiția are o valoare totală de puțin peste 2 miliarde de lei și presupune modernizarea locomotivelor și vagoanelor aflate în exploatare, precum și dezvoltarea infrastructurii de mentenanță.
Evenimentul a avut loc la Ministerul Transporturilor și a reunit reprezentanți ai industriei feroviare, ai autorităților centrale și ai companiilor care execută lucrările.
Ce include proiectul
Urmează să fie modernizate:
- 55 de locomotive electrice pentru trenuri de călători
- 20 de locomotive diesel-hidraulice de manevră convertite în locomotive electrice cu acumulatori
- 139 de vagoane de călători (clasa I și II, vagoane bar-bistro, de dormit, cușetă și vagoane adaptate PMR, cu spații pentru biciclete și schiuri)
Lucrările sunt realizate de șase companii românești: Softronic, Reloc, SCRL Brașov, Electroputere VFU Pașcani, Atelierele CFR Grivița și Remarul 16 Februarie.

Stadiul implementării în prezent
Locomotive
- Softronic Craiova: 19 locomotive electrice – 10 livrate
- Reloc Craiova: 19 locomotive electrice – 8 livrate
- SCRL Brașov: 17 locomotive electrice + 20 locomotive de manevră convertite – 1 electrică + 5 convertite livrate
Total locomotive livrate: 24.
Până la finalul lui 2025 se estimează un total de 36 de locomotive livrate (electrice + convertite). Restul vor fi livrate până la 30 iunie 2026.

Vagoane de călători
- Electroputere VFU Pașcani: 42 vagoane (22 clasa II; 20 clasa II cu PMR/biciclete/schiuri) – 19 livrate
- Atelierele CFR Grivița: 57 vagoane (10 clasa I; 27 clasa II; 6 dormit; 14 cușetă) – 10 livrate
- Remarul 16 Februarie: 40 vagoane (30 clasa I; 10 bar-bistro) – 13 livrate
Total vagoane livrate: 42.
Până la finalul lui 2025, CFR Călători estimează că vor fi modernizate 60 de vagoane.
Câte locomotive și vagoane vor fi gata până la finalul anului 2025
CFR Călători anunță că până la 31 decembrie 2025 vor circula:
- 27 locomotive electrice modernizate
- 9 locomotive de manevră convertite în electrice cu acumulatori
- 60 de vagoane modernizate
Total: 96 de unități de material rulant modernizat.

Pe ce rute circulă deja locomotivele și vagoanele modernizate
Materialul rulant aflat deja în exploatare circulă pe următoarele relații:
- București – Constanța
- București – Brașov
- București – Iași
- București – Suceava
- București – Galați
- București – Cluj-Napoca
- București – Arad
CFR precizează că trenurile echipate cu aceste unități sunt deja integrate în programul curent de circulație.
Investiții suplimentare în mentenanță și digitalizare
Potrivit comunicatului de presă, proiectul include și modernizarea infrastructurii aferente:
- o platformă digitală de management al flotei și mentenanței, menită să optimizeze operațiunile și să reducă timpii de imobilizare
- două hale de mentenanță noi (Craiova și Baia Mare)
- două simulatoare digitale pentru instruirea mecanicilor (Depoul București Nord și Depoul Brașov)