Foto: Vagon modernizat la Electroputere VFU Pașcani
Începând cu 16 aprilie 2025, pasagerii care aleg ruta București – Constanța vor putea călători cu un tren complet modernizat, rezultat al unui amplu proiect de investiții finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Este primul tren de acest tip care intră în circulație în România.
Material rulant modernizat cu dotări moderne
Trenul este format dintr-o locomotivă modernizată la Craiova de către Softronic și patru vagoane reconfigurate integral de către Atelierele CFR Grivița, Remarul 16 Februarie (Cluj-Napoca) și Electroputere VFU Pașcani. Două dintre acestea sunt de clasa I, iar celelalte două sunt de clasa a II-a, dintre care unul include facilități pentru persoane cu mobilitate redusă, precum și spații dedicate transportului de biciclete sau echipamente sportive.
Dotări și caracteristici:
Noile garnituri beneficiază de:
- climatizare performantă
- sisteme infotainment pentru pasageri
- viteze de circulație de până la 160 km/h, acolo unde infrastructura permite
- lifturi și toalete adaptate pentru persoane cu dizabilități
- capacitate între 51 și 64 de locuri pe vagon, în funcție de configurație
- locomotiva este echipată cu sisteme moderne de siguranță, inclusiv ETCS Nivel 2, pentru controlul permanent al vitezei trenului.
Programul trenurilor modernizate
Începând din 16 aprilie, trenurile vor circula astfel:
- IR 1687: București Nord (plecare 11:30) – Constanța (sosire 13:47)
- IR 1688: Constanța (plecare 15:25) – București Nord (sosire 17:49)
Din 17 aprilie, se adaugă o a doua pereche de trenuri modernizate:
- IR 1685: București Nord (05:30) – Constanța (07:47)
- IR 1686: Constanța (08:20) – București Nord (10:49)
Toate cele patru trenuri vor circula zilnic, inclusiv în perioada sărbătorilor de Paște și în minivacanța de 1 Mai.
Modernizarea continuă și pe alte rute
Trenurile introduse pe ruta București – Constanța sunt parte dintr-un proiect amplu, derulat de CFR Călători cu sprijinul Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF). În funcție de ritmul livrărilor viitoare, același tip de material rulant modernizat va fi introdus și pe alte rute importante care vor lega orașe precum Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Arad sau Galați.
În total, vor fi modernizate 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători și 139 vagoane de călători, iar proiectul prevede inclusiv conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori.
Valoarea totală a proiectului de investiții este de 2.074.920.554,86 lei.