În septembrie 2023, în Uniunea Europeană (UE) au fost înmatriculate 861.062 de mașini noi, înregistrându-se o creștere de 9,2% față de aceeași lună a anului trecut, potrivit celor mai recente date remise de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA).
Două dintre cele mai mari piețe auto din UE au înregistrat creșteri semnificative: Italia (+22,7%) și Franța (+10,7%). În schimb, piața Germaniei a înregistrat o scădere infimă, de 0,1% față de septembrie 2022.
Autoturismele noi pe benzină au dominat clasamentul vânzărilor din UE în septembrie 2023
Mașinile electrice cu baterii (BEV) au reprezentat 14,8% din totalul înmatriculărilor din UE în luna septembrie, marcând o creștere de 0,7% față de luna similară din 2022. Este pentru a treia oară în acest an când automobilele electrice cu baterii au devansat autoturismele propulsate de un motor diesel, devenind a treia cea mai populară alegere pentru cumpărătorii de mașini noi.
Luna trecută, mașinile hybrid-electrice (HEV) și-au păstrat poziția de a doua cea mai preferată opțiune, ocupând o cotă semnificativă de 27,3% din piață.
Autoturismele noi echipate cu motorizări pe benzină au continuat să domine clasamentul vânzărilor, înregistrând o cota de piață de 34,1% în septembrie 2023 – în scădere, însă, cu 1,2% față de septembrie 2022. Privitor la mașinile echipate cu motorizări diesel, acestea au înregistrat o cotă de piață de 12,7%, în scădere față de 15,9% în luna septembrie a anului precedent.
Împreună, mașinile complet electrice, plug-in hybrid și electric hybrid au marcat peste 50% din vânzările pe septembrie
În septembrie 2023, vânzările de mașini noi electrice cu baterii (BEV) din UE au crescut cu 14,3% față de perioada similară din 2022, ajungând la 127.149 de unități. Totodată, înmatriculările noi de mașini hibrid-electrice (HEV) din UE au crescut cu 30,5%, în principal datorită creșterii puternice pe trei dintre cele mai mari piețe ale blocului: Germania (+44,1%), Italia (+34,8%) și Franța (+30,2%).
Referitor la automobilele plug-in hybrid (PHEV), luna trecută vânzările au fost relativ stabile (+0,4%), însumând 70.578 de unități. Vânzările puternice pe piețele majore precum Franța (+35,1%) și Belgia (+71,4%) au contribuit la compensarea declinului Germaniei (-45,7%), cea mai mare piață pentru această sursă de energie. În general, cota de piață a mașinilor plug-in hybrid (PHEV) a scăzut de la 8,9% în septembrie 2022 la 8,2% în luna septembrie a acestui an.
Cum arată situația în România?
Conform celui mai recent buletin statistic publicat de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), în țara noastră, în luna septembrie 2023 au fost înmatriculate 10.396 de autoturisme, în scădere cu 12% comparativ cu cele 11.813 autoturisme înmatriculate în luna septembrie 2022.
Luna trecută, vânzările de autoturisme noi complet electrice (BEV) au înregistrat o scădere de 11% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor nouă luni din anul 2023, o creștere de 52,2% comparativ cu anul precedent.
În România, cota de piața a mașinilor electrice a ajuns la 11% din total pe luna septembrie 2023 si la 10,7% in primele nouă luni ale anului 2023. Și cele plug-in hybrid (PHEV) urmează o curbă crescătoare, cumulând volume semnificative, cu o creștere de 37,7% față de luna similară a anului trecut și una de 44,2% față de primele nouă luni din anul 2022.
Autoturismele electric hybrid (HEV) prezintă o scădere de 3,3% față de luna septembrie 2022 și o creștere de 8,5% față de primele nouă luni ale anului anterior.
În primele nouă luni din acest an, top 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice, în România, sunt:
- Dacia Spring: 5.290 unități și o creștere de 26,9% față de aceeași perioadă a anului precedent;
- Tesla Model Y: 1.629 unități (+748,4%);
- Tesla Model 3: 765 unități (+31,0%);
- Renault Megane: 661 unități (+2.260,7%);
- Volkswagen e-UP!: 421 unități (+14,7%).
via Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) / Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din Romania (APIA)