Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

FOTO. ”Străzi deschise”, varianta canadiană. Montréal transformă în pietonale 11 artere comerciale pe timpul întregii veri. Care sunt avantajele proiectului?

Credit foto: LinkedIn / Chris Bruntlett

În ultimii 3 ani, începând din pandemie, vara în Montréal înseamnă și închiderea unor artere aglomerate pentru traficul auto și transformarea lor în zone pietonale pline de viață. Anul acesta, autoritățile din orașul canadian au ”interzis” mașinile pe nu mai puțin de 11 străzi – în total 9,4 kilometri –  pe timpul întregii veri – de la finalul lunii mai și până la final de septembrie.

Putem recunoaște politica gândită de canadieni din programul ”Străzi deschise – Promenadă urbană”, desfășurat în București. Sunt câteva diferențe notabile, însă. În cazul orașului Montréal, pietonizarea se realizează pe perioadă neîntreruptă, astfel se pot face anumite intervenții pentru ca străzile să fie mai ”prietenoase” cu oamenii, în schimb Străzi deschise se întâmplă doar în weekend. De altfel, programul canadienilor se întinde în mai multe cartiere ale orașului și nu se limitează doar la zona ultra-centrală.

De precizat mai este și faptul că toate intervențiile realizate între 2022-2024 au costat municipalitatea din Montréal aproximativ 12 milioane de dolari. Dar, de pe urma acestui program au beneficiat peste 2.100 de afaceri locale, mai spune primăria.

„Cartierele, proprietarii de afaceri, rezidenții, clienții, trecătorii și turiștii apreciază calitatea vieții oferită de proiectele de pietonizare”. – Primarul Montréalului, Valérie Plante.

Oamenii socializează, afacerile locale înfloresc

Care sunt în mod practic motivele pentru care acest program se întâmplă? În primul rând, municipalitatea vorbește despre o măsură foarte benefică pentru afaceriștii locali – diferite magazine, baruri, restaurante, piețe, buticuri, artizani, artiști, cântăreți sau instructori de dans, care au de câștigat de pe urma străzilor animate cu oameni. În plus, le oferă argumentul experienței în lupta cu retailerii online, spre exemplu.

Un alt element important este reprezentat de socializare. Administrația a observat că o astfel de măsură crește calitatea locuitorilor prin faptul că se pot întâlni într-un spațiu neutru, sigur, se pot conecta cu orașul, pot fi mai activi, iar copii pot fi curioși și se pot juca.

Nu în ultimul rând, având în vedere că vorbim despre un proiect de pietonizare temporară, este util și pentru ”a testa apele”. Le poate oferi canadienilor date despre ce impact ar putea avea astfel de pietonizări realizate cu titlu permanent, cum le influențează viața riveranilor, cum este influențată viața orașului în general sau ce alte măsuri mai pot fi luate pentru a crește calitatea vieții.

Pentru că experimentul din Montréal este unul reușit, și alte orașe din Canada, precum Vancouver sau Toronto, testează astfel de proiecte.

De altfel, și Bucureștiul ar putea fi mai curajos cu proiectele de pietonizare, măcar temporare. Succesul ”Străzi deschise” se dovedește incontestabil, mai ales când ne gândim că anul trecut și-au petrecutul timp pe Calea Victoriei pietonală peste un milion de oameni – locuitori ai Bucureștiului și turiști deopotrivă.

Orașul are nevoie de astfel de proiecte, așa cum ar nevoie și de mai multe spații publice de calitate, ”third spaces”, locuri de întâlnire pentru comunitate, dar și o infrastructură mult mai sigură și accesibilă, indiferent că mergi pe jos, cu bicicleta, iei mașina personală sau tramvaiul.

La capitolul intervenții asupra spațiului public și locuri de întâlnire, câteva exemple tot din Montréal:

Via Chris Bruntlett, CBC, CTV

Total
0
Shares
Pe aceeași temă