Recent, Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) a publicat un raport privitor la situația parcului auto din România, de la finalul anului trecut. Datele furnizate arată că, la data de 31 decembrie 2022, în România erau înmatriculate 10.005.408 vehicule, cu 343.925 mai multe decât la sfârșitul anului 2021.
Dintre acestea, 7.865.186 sunt autoturisme, 1.060.178 sunt autovehicule comerciale, 833.594 sunt autotractoare, semiremorci, remorci, tractoare sau vehicule pentru scopuri speciale, 191.737 sunt motociclete și mopede, iar 54.713 sunt autobuze și microbuze.
Autoturismele mai vechi de 20 de ani dețin monopolul șoselelor
În ceea ce privește segmentul autoturismelor, acesta a crescut în anul 2022 cu 254.147 unități față de anul precedent. Conform datelor prezentate de DGPCI, din totalul de 7.865.186 de autoturisme, aproape o treime (2.435.456) sunt mai vechi de 20 de ani, iar 2.384.002 au o vechime între 16 și 20 de ani.
Din totalul autoturismelor de pe șoselele din România, doar 1.502.371 au părăsit porțile fabricilor în ultimii 10 ani, spre deosebire de cele mai vechi de 10 ani, în număr de 6.362.815 (circa 81%).
Diesel-ul – cea mai întâlnită motorizare în România / “Electricele” – creșteri remarcabile
În România, motorizările diesel continuă să fie cele mai întâlnite în rândul autoturismelor, având o pondere de puțin peste 50% din totalul pieței: 3.946.451 unități, cu 177.997 mai multe față de 2021. În ceea ce privește mașinile cu motorizări pe benzină, acestea dețin o cotă de circa 47% din totalul pieței auto (3.711.866 unități, cu 5.366 mai multe decât în 2021).
În schimb, probabil una dintre cele mai remarcabile creșteri este înregistrată la capitolul “mobilitate electrică”. La sfârșitul anului 2022, pe șoselele din România existau 24.691 mașini cu motorizări complet electrice, aproape dublu față de anul anterior, când existau 12.433 unități cu o astfel de motorizare. Mașinile cu motorizări de tip hybrid (atât full-hybrid – HEVs, cât și plug-in hybrid – PHEVs) au marcat, de asemenea, o creștere solidă, de la 83.367 unități în 2021, la 127.331 unități în 2022 (+ 52,7%).
În total, mașinile “electrificate” (full hybrid, plug-in hybrid și electrice) au ajuns să dețină în România o cotă de piață de circa 2% din total. Un procent mic pentru o statistică, o însemnătate notabilă pentru dezvoltarea modalităților de transport sustenabil, de viitor.
Volkswagen și Dacia domină parcul auto național
Cifrele arată că românii sunt din ce în ce mai interesați să importe mașini nemțești. În anul 2022, Volkswagen a fost cea mai populară marcă în circulație din România, reușind să devanseze Dacia din poziția de lungă durată de lider al pieței auto autohtone. La finalul anului 2021, în țară erau înmatriculate 1.357.847 autoturisme Dacia și 1.335.094 autoturisme Volkswagen. La finalul anului 2022, în schimb, pe șoselele României figurau 1.373.643 autoturisme Dacia (cu 15,6% mai multe față de anul anterior) și 1.379.831 autoturisme Volkswagen (cu 44,7% mai multe față de anul anterior).
Cel mai popular model Volkswagen este Golf (438.303 unități înregistrate), urmat de Passat (318.972 unități) și Polo (122.754 unități). În cazul Dacia, cel mai popular model este Logan (472.778 unități înregistrate), urmat de Duster(101.821 unități) și Sandero (81.687 unități).
România, țara cu cel mai redus grad de mobilitate motorizată din Europa
Un alt raport, publicat la începutul acestui an de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), scoate la iveală faptul că România se află pe ultimul loc în Europa în privința nivelului de mobilitate motorizată a populației, în ciuda creșterilor înregistrate de parcul auto și a traficului masiv din majoritatea orașelor țării.
*(Este util de informat faptul că raportul ACEA menționat anterior este realizat cu date disponibile între anii 2017-2021).
Astfel, la sfârșitul anului 2021, România avea 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori, fiind singura țară dintre toate statele europene (UE, Marea Britanie, statele EFTA) cu un nivel sub indicele de 400 de autoturisme / 1.000 de locuitori.
Cele mai crescute niveluri de mobilitate motorizata a populației din Europa (la finalul anului 2021) se înregistrau în:
- Luxemburg (698 autoturisme / 1.000 de locuitori);
- Polonia (684 / 1.000);
- Italia (672 / 1.000);
- Cipru (661 / 1.000);
- Estonia (621 / 1.000).
La polul opus, cele mai mici rate de mobilitate motorizată a populației din Europa se înregistrau în:
- România (396 autoturisme / 1.000 locuitori);
- Letonia (400 / 1.000);
- Ungaria (413 / 1.000);
- Croația (445 / 1.000);
- Irlanda (453 / 1.000).
Conform raportului ACEA, rata medie de mobilitate motorizată a populației din Europa era (la nivelul anului 2021) de 564 autoturisme / 1.000 locuitori.
Vârsta medie a parcului de autoturisme din UE: 12 ani
Același raport arată că în Uniunea Europeană, vârsta medie a parcului de autoturisme era (la sfârșitul anului 2021) de 12 ani. România înregistra unul dintre cele mai vechi parcuri de autoturisme, cu o vechime medie de 15,1 ani, fiind depășită doar de Cehia (15,6 ani), Estonia (16,8 ani) și Grecia (17 ani).
Cele mai noi parcuri de autoturisme din Uniunea Europeană se înregistrau (în 2021) în:
- Luxemburg: vechime medie de 7,6 ani;
- Danemarca: 8,5 ani;
- Austria: 8,7 ani;
- Irlanda: 8,8 ani;
- Belgia: 9,5 ani.
Vârsta medie a parcului de vehicule comerciale medii și grele din UE: 14,2 ani
În ceea ce privește vârsta medie a parcului de vehicule comerciale medii și grele din Uniunea Europeană, România ocupă antepenultimul loc din clasament, cu o vârstă medie de 18,6 ani. Italia și Grecia sunt singurele țări care au flote de vehicule comerciale cu vârsta medie mai mare, respectiv 19 și 22,7 ani.
Cele mai noi parcuri de vehicule comerciale medii și grele din Uniunea Europeană se înregistrau (în 2021) în:
- Austria: vechime medie de 6,6 ani;
- Danemarca: 7,5 ani;
- Luxemburg: 7,7 ani;
- Franța: 9,2 ani;
- Germania: 9,7 ani;
- Slovenia: 9,7 ani.
Pe drumurile din România circulă autobuze cu cea mai mare vechime medie de pe continent
Vârsta medie a flotei de autobuze din România era (în 2021) de 20,2 ani, cea mai mare din întregul continent european, informează raportul ACEA. În Europa, vârsta medie a parcului auto de autobuze era (în 2021) de 12,7 ani.
Cele mai noi parcuri de autobuze din Europa se înregistrau (în 2021) în:
- Austria: vârsta medie de 5 ani;
- Luxemburg: 6,1 ani;
- Suedia: 6,8 ani;
- Franța: 7,7 ani;
- Danemarca: 8,1 ani;
- Elveția: 8,1 ani.
Cele mai vechi parcuri de autobuze din Europa se înregistrau în:
- România: vârsta medie de 20,2 ani;
- Grecia: 19 ani;
- Polonia: 16 ani;
- Marea Britanie: 14,9 ani;
- Portugalia: 14,9 ani.
*Datele prezentate în acest articol au fost preluate din cadrul a două rapoarte:
1. Raportul Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) privind situația parcului auto din România, la data de 31.12.2022 (mai multe detalii aici).
2. Raportul Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), care urmărește situația parcului de autovehicule de pe drumurile din Uniunea Europeană (mai multe detalii aici).
Credit editorial: Vlad Ispas / Shutterstock.com