Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Își doresc bucureștenii să devină Calea Victoriei o arteră pietonală?

Bucureștenii au nevoie să se conecteze cu orașul lor. O arată succesul de care se bucură evenimentele culturale, de tip ”Străzi deschise”, dar și multitudinea oamenilor dornici să-și petreacă timpul liber în zona centrală sau să descopere la pas orașul. Asta arată că locuitorii Capitalei au și alte nevoi; vorbim despre interacțiune socială, străzi ”construite” în jurul oamenilor, infrastructură pietonală de calitate, cultură urbană. 

În acest moment, Bucureștiul nu are ”locuri de întâlnire” – nu are piețe și piațete care să preia acest rol. Nu are nici străzi pietonale suficiente, așa cum are foarte puține străzi în care omul să fie prioritizat sau măcar respectat. Capitalei îi lipsește conceptul de stradă ca spațiu comun – stradă care să-i primească cu brațele deschise și pe pieton și pe biciclist, să pună în calea bătrânului o bancă, un spațiu verde și în calea copilului, un mic loc de joacă. Strada care să încurajeze comerțul și antreprenorii locali, spațiile creative, să crească bunăstarea, sănătatea și simțul comunității tuturor celor care locuiesc în proximitate. 

Street Delivery și Dâmbovița Delivery, evenimente despre oportunitățile orașului

În ultimele două weekend-uri – 16-17 și 23-24 septembrie, au avut loc două evenimente – Street Delivery și Dâmbovița Delivery, care au reprezentat un manifest și au pus pe tapet două dintre problemele-oportunități pe care le are Capitala. 

Dâmbovița Delivery. Credit foto: Facebook / Nod Makerspace

Dâmbovița Delivery ne-a atras atenția asupra privilegiului pe care Bucureștiul îl are de a fi străbătut de râul Dâmbovița. Amplele spații nefolosite, apa și bulevardele adiacente ca bariere care împart orașul în două, pot deveni spații publice vibrante, punți între comunități și coloană vertebrală pentru o serie de zone pentru recreere, sport, cultură și socializare. În acest sens, se fac pași mici (detalii aici și aici), dar Bucureștiul încă are nevoie de o strategie integrată pentru valorificarea Dâmboviței.

Celălalt eveniment, Street Delivery, ne-a pus o oglindă în fața relației noastre cu străzile orașului. Desfășurat pe Arthur Verona, evenimentul a adunat o mulțime de oamenii care s-au putut bucura atât de micuța stradă cu clădiri istorice fără interferența cu mașinile parcate în mod obișnuit acolo, cât și de inițiativele civice, dezbaterile, expozanții și comercianții adunați la un loc.

Petiție pentru Calea Victoriei pietonală permanentă

Una dintre inițiativele prezente în cadrul festivalului a atras atenția în mod special. La intrarea pe Arthur Verona, ONG-ul Străzi pentru Oameni își promova ultima propunere – ”Calea Victoriei – pietonală permanentă”.

Străzi pentru Oameni militează pentru trotuare libere și spații pietonale de calitate. Organizația a inițiat o petiție pentru pietonizarea uneia dintre cele mai cunoscute străzi din București – Calea Victoriei. Astfel, propunerea lor vizează ca artera să devină atât un loc de întâlnire, de socializare, punct central pentru lucru și educație, dar și axă de mobilitate sustenabilă.

Petiția a strâns până acum aproape 10.000 de semnături – aceasta poate fi semnată accesând link-ul de aici.

Ce spun specialiștii despre pietonizarea Căii Victoriei?

Despre Calea Victorie pietonală s-a discutat și la ultimul eveniment GreenCommunity – ”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă”. Specialiști și reprezentanți din administrație și-au exprimat părerea și au exemplificat diferite scenarii cu privire la regenerarea urbană a Căii Victoriei și la transformarea ”Străzi deschise” dintr-un eveniment temporar în politică publică (detalii aici).

”Dacă luăm cele două benzi de pe Calea Victoriei și le facem arteră de promenadă, cred că câștigul pe termen lung va fi mult mare decât înjurăturile din trafic”, a subliniat Radu Andronic, director FIP Consulting.

”În multe orașe din vestul Europei există un sistem prin care se acordă prioritate pietonilor. Vorbim despre un alt tip de trafic care prioritizează pietonul și reduce la maximum traficul auto în anumite zone”, a oferit drept exemplu Irina Meliță, vicepreședinte OAR București.

”Dacă pietonizezi permanent Calea Victoriei, există experimente și studii în străinătate care arată că devine pustie cu timpul. Ca să nu ajungem în acest punct, ne-am gândit că este bine să restricționăm permanent traficul din Piața Revoluției, care poate deveni zona de întâlnire a Municipiului București, pe care ne-o dorim cu toții”, a fost părerea lui Stelian Bujduveanu, Viceprimar al Capitalei.

Ce își doresc locuitorii Capitalei?

De asemenea, după eveniment, GreenCommunity a inițiat și un chestionar prin intermediul website-ului, unde oamenii pot vota dacă își doresc sau nu pietonizarea Căii Victoriei. Până în acest moment, au votat peste 700 de persoane, iar rezultatele poll-ului arată că 75% dintre votanți sunt pentru Calea Victoriei pietonală, aproximativ 23% sunt împotrivă și 2% sunt indeciși. 

Pe lângă succesul de care se bucură deja proiectul ”Străzi deschise”, propus prima dată de către ARCEN, atât preocuparea ONG-urilor, petiția Străzi pentru Oameni, cât și răspunsurile la chestionarul GreenCommunity arată dorința oamenilor. Locuitorii Capitalei caută să redescopere orașul și își caută locul printre mașini.

În ceea ce privește Calea Victoriei, nu știm deocamdată ce se va întâmpla. Sunt multe opțiuni ce merită explorate, iar soluția optimă ar trebui adoptată în urma unui dialog între specialiști, urbaniști, arhitecți, locuitori, antreprenori și, desigur, administrație. Cert este faptul că atât punerea în valoare a zonei centrale, cât și a Dâmboviței, ar trebui să fie două proiecte care să se alăture listei de priorități a decidenților pentru următorii ani.

Bucureștiul, la fel ca orice alt oraș, are nevoie de spații de întâlnire, de socializare, de petrecere a timpului liber, spații verzi, care să-i permită să fie rezilient în fața schimbărilor climatice și modalități de mobilitate eficiente și accesibile, pornind încă de la simplul deziderat de a avea trotuare libere și civilizate.

Credit foto: LCV / Shutterstock.com
Total
0
Shares
Pe aceeași temă