Parlamentul European a aprobat, marți, 14 februarie, în urma unui vot final, noile obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi, se arată într-un comunicat de presă înaintat de autoritatea legislativă.
Cu 340 voturi pentru, 279 împotrivă și 21 abțineri, eurodeputații au aprobat regulamentul încheiat cu Consiliul European ca parte a pachetului “Pregătiți pentru 55”.
Mașinile noi cu motorizări cu ardere internă nu vor mai putea fi vândute din 2035
Noua legislație fixează măsurile care urmează a fi întreprinse pentru a reduce la zero emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi până în 2035. Este vorba de un obiectiv aplicabil întregului parc de vehicule de la nivelul Uniunii Europene de a reduce emisiile de CO2 produse de autoturismele și camionetele noi cu 100% comparativ cu 2021.
Obiective intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 au fost fixate la 55% pentru autoturisme și 50% pentru camionete, se mai arată în comunicatul de presă.
“Regulamentul încurajează producția de vehicule cu emisii scăzute sau zero. El cuprinde o revizuire ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și un obiectiv de emisii zero pentru 2035, care este esențial pentru a putea realiza neutralitatea climatică până în 2050”, a afirmat Jan Huitema, europarlamentar olandez din cadrul grupului Renew Europe.
“Obiectivele oferă claritate industriei auto și stimulează inovația și investițiile în cazul producătorilor de mașini. Consumatorii vor putea cumpăra și conduce mai ieftin mașinile cu emisii zero, iar o piață la mâna a doua va apărea mai rapid. Astfel, condusul sustenabil va deveni accesibil tuturor”, a mai declarat acesta.
Derogare pentru producția auto limitată, printre măsurile prevăzute în regulament
Regulamentul prevede că fabricanții auto care au o producție anuală mică (între 1.000 și 10.000 de autoturisme noi sau între 1.000 și 22.000 de camionete noi) pot obține o derogare până la sfârșitul anului 2035, iar producătorii care înregistrează sub 1.000 de vehicule noi pe an vor continua să beneficieze de derogarea existentă.
În plus, Comisia Europeană va prezenta până în 2025 o metodologie de evaluare și raportare a datelor referitoare la emisiile de CO2 pe durata întregului ciclu de viață al autovehiculelor și camionetelor vândute pe piața Uniunii Europene. Raportul va fi însoțit de propuneri legislative acolo unde este necesar, notează Parlamentul European în comunicatul publicat.
Stimulentele pentru producătorii care vând vehicule prietenoase cu mediul, adaptate tendințelor care vor reconfigura piața auto
Regulamentul prevede, totodată, ca mecanismul existent de stimulare pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute (ZLEV – Zero and Low Emissions Vehicle), ce recompensează producătorii care vând mai multe asemenea vehicule (cum ar fi vehiculele electrice și vehiculele hibride performante), va fi adaptat la tendințele preconizate de vânzare a vehiculelor.
Comunicatul mai informează că, până în decembrie 2026, Comisia Europeană va monitoriza decalajul dintre valorile limită de emisie și consumul de combustibil și de energie în condiții reale de conducere. Totodată, instituția va întocmi un raport referitor la o metodologie de ajustare a emisiilor specifice de CO2 ale producătorilor și va propune măsurile care ar trebui luate.
Din doi în doi ani, începând cu sfârșitul anului 2025, Comisia Europeană va publica un raport pentru a evalua progresele înregistrate în domeniul mobilității rutiere cu emisii zero.
Următorii pași
În urma votului final din plen, textul va trebui acum să fie aprobat oficial și de Consiliul European, urmând să fie publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la scurt timp după aceasta.