Credit foto: Nicusor Nic via Facebook / Grupul civic Aviatorilor
După parcarea pe trotuar, în București pare că se brevetează și parcarea direct în parc, pe spațiul verde. Câteva mașini au fost surprinse chiar ieri în parcul Kiseleff, lângă restaurantul Casa Doina, parcate direct pe pământ, la umbra copacilor din parc.
Poliția Locală Sector 1 a reacționat și a aplicat amenzi. Potrivit Grupului civic Aviatorilor, care a postat imaginile online, sancțiunile s-ar încadra între 1.000 și 1.500 de lei pentru fiecare caz de parcare ilegală. Din fotografii, reiese că toate mașinile au fost „felicitate” în mod egal.
Tot în zona restaurantului Casa Doina, până acum doi ani, se întâlnea o altă invenție demnă de menționat: trotuarul cu stâlpișori montați pe mijloc, astfel încât mașinile să poată urca pe trotuar, lăsând cealaltă jumătate pentru pietoni. O soluție de compromis, prin care spațiul pentru pietoni a fost redus la minim și pavajul de pe trotuar a fost distrus, în timp, sub greutatea mașinilor. Din fericirea, aici administrația publică a corectat greșeala, a reabilitat trotuarul și a montat stâlpișori așa cum trebuie.
Iar problema nu e doar de estetică sau disciplină urbană. Mașinile lăsate pe spațiul verde degradează solul și afectează rădăcinile arborilor. În plus, nimeni nu vrea ca puținul spațiu verde disponibil în oraș, de care oamenii se bucură, pe care copiii se joacă, se recreează, să fie invadat de mașini parcate.
O problema asemănătoare se mai întâlnea în ultimii ani și la intrările în Parcul Herăstrău, unde aleile erau blocate de mașini parcate.
Dacă parcarea pe spațiile verzi rămâne un fenomen punctual, ocuparea trotuarelor cu mașini este o problemă mult mai răspândită, care afectează direct pietonii – în special pe oamenii cu mobilitate redusă, părinți cu cărucioare sau vârstnici.
Deși în ultimii ani s-au făcut mici progrese, Bucureștiul duce o luptă pentru protejarea spațiului public și redarea trotuarelor către oameni. Extinderea zonelor pietonale și reconfigurarea echitabilă a spațiului urban sunt măsuri necesare – pentru că nu toți pietonii sunt șoferi, dar toți șoferii sunt și pietoni.