Pădurea Băneasa rămâne în centrul unui conflict între dezvoltatori imobiliari, instituțiile statului și societatea civilă. Mai multe organizații de mediu și grupuri civice cer Directorului General al Romsilva, Jean Vișan, să rezilieze contractul prin care s-a permis deschiderea traficului auto pe drumul forestier din pădure. ONG-urile solicită oprirea imediată a circulației mașinilor și crearea Parcului Natural Pădurea Băneasa, parte a Centurii Verzi București–Ilfov.
Concluziile dezbaterii de la Ministerul Mediului
Vineri, 5 septembrie, ministra Mediului, Diana Buzoianu, s-a pronunțat împotriva circulației auto pe drumurile forestiere și a pledat pentru transformarea Pădurii Băneasa în parc natural. În același cadru, reprezentantul Romsilva a declarat că actul semnat cu Federația Greenfield și Asociația dezvoltatorului Impact ar putea fi reziliat dacă bucureștenii își doresc protejarea pădurii, spun reprezentanții ONG-urilor.
„Solicităm Directorului General Romsilva, Jean Vișan, să rezilieze contractul și să suspende de urgență accesul auto în Pădurea Băneasa, pe toate drumurile forestiere, în linie cu noua strategie anunțată de Ministerul Mediului”, se arată în comunicatul transmis de organizațiile semnatare.
”Conform art. 113, alin. (2) din Codul Silvic, drumurile forestiere sunt închise circulației publice și pot fi utilizate doar pentru gestionarea pădurilor, intervenții în caz de calamități sau accesul proprietarilor la terenurile lor din interiorul fondului forestier. Deschiderea lor către cartiere și dezvoltări imobiliare din afara pădurii reprezintă o interpretare abuzivă și ilegală a legislației, creând un precedent periculos la nivel național pentru toate pădurile din preajma marilor aglomerări urbane.”, se mai arată în scrisoarea deschisă inițiată de Asociația Parcul Natural București.
Drumul forestier a fost deja deschis pentru șoferii din Greenfield
În ultimele zile au apărut în spațiul public imagini cu mașini circulând deja prin Pădurea Băneasa, pe drumul dintre Consolight și Aleea Padina. Federația Greenfield și-a asumat public această decizie, invocând contractul semnat cu Romsilva și o hotărâre a Tribunalului București. Potrivit surselor G4Media, documentul prevede chiar deschiderea a trei drumuri forestiere pentru acces auto, în schimbul unei taxe de peaj de 20.000 de euro pe an.
Organizațiile de mediu consideră că traficul auto prin pădure produce deja poluare a aerului și fonică, niveluri ridicate de particule fine (PM10 și PM2.5), depuneri excesive de praf pe vegetație și zgomot, perturbă fauna și degradează mediul natural. În plus, accesul autoturismelor limitează folosirea pădurii de către familii, sportivi și turiști pentru recreere, punând în pericol siguranța vizitatorilor.
„Pădurea Băneasa este poarta de intrare a bucureștenilor în Centura Verde București-Ilfov, la pas sau cu bicicleta, și trebuie să rămână un spațiu natural ferit de praf, claxoane și gaze de eșapament”, spune Ciprian Gălușcă, director executiv al Fundației Centura Verde. „Solicităm noului Director General al Romsilva să rectifice un pas greșit al Direcției Silvice Ilfov și să rezilieze contractul prin care s-a permis traficul auto în interiorul pădurii.”
La rândul său, Dan Bărbulescu, director executiv al Asociației Parcul Natural București, avertizează: „APNB a întocmit deja studiul științific pentru desemnarea ariei protejate, pe care îl vom pune la dispoziție Ministerului Mediului. Dacă nu se intervine rapid pentru stoparea traficului auto în pădure, vom asista, în cele din urmă, la degradarea și pierderea Pădurii Băneasa. Este vorba de sufocarea cu praf a pietonilor, a copiilor și a alergătorilor, dar și de fragmentarea habitatelor.”
ONG-urile au trimis deja o scrisoare deschisă către autorități, semnată de peste 40 de organizații: link aici