Chioșcurile au reprezentat, pentru o lungă perioadă de timp după Revoluție, un simbol în cartierele Bucureștene. Senzația de anarhie, care plana asupra haosului incurabil al orașului, prindea formă în aceste așezări meschine, înghesuite pe spațiul public al străzilor intens-circulate.
Chioșcurile au însemnat pentru București și socializare, și scandal. Deseori un loc de întâlnire pentru comunitate, uneori doar o cortină pentru contrabandă, aceste spații au fost prinse mereu între afectare și dezafectare, între lege și demolare, între lacrimi ale comercianților onești și profituri ilegale.
Deși au avut parte de o istorie complicată, spațiile pentru comerțul stradal se regăsesc și astăzi în multe locuri ale Capitalei, în special în zonele centrale, lângă stațiile de transport public sau pe cele mai circulate trotuare ale cartierelor de periferie.
Chiar dacă primarii încă se luptă se scape de chioșcuri amplasate ilegal, mare parte dintre comercianți își desfășoară acum activitatea în legalitate. Totuși, chiar și spațiile autorizate împart câteva probleme comune: nu oferă condiții civilizate pentru comercianți, de cele mai multe ori parazitează spațiul public și nu reușesc să se integreze în peisajul urban al Bucureștiului, fiind vechi, ruginite și incoerente din punct de vedere estetic.
Cum vor arăta noile chioșcuri din Sectorul 6
Ciprian Ciucu, primarul Sectorului 6, a încercat să rezolve aceste probleme prin organizarea unui concurs de soluții alături de Ordinul Arhitecților din România pentru chioșcurile de flori/ziare/mic comerț. În cadrul acestuia au participat numeroase echipe de arhitecți, care și-au prezentat viziunea, din care a fost ales un singur proiect.
Cristian Corvin, decorator și președinte al juriului care a ales designul câștigător: ”Imaginea elegantă și zveltă a volumetriei propuse de echipa câștigătoare transformă acest chioșc dintr-un posibil obstacol fizic și vizual, într-un obiect funcțional de design care se poate integra foarte ușor traficului pietonal de pe trotuarele Sectorului 6, dând senzația de fluiditate.”
În interviul acordat pentru GreenCommunity (detalii aici), Ciprian Ciucu a explicat de ce a optat pentru un concurs de soluții, ce dotări vor avea noile chioșcuri și care sunt pașii următori până când acestea vor putea fi văzute pe trotuarele Sectorului 6.
”Odată cu apariția noilor chioșcuri, vor dispărea cele care se regăsesc în prezent. Pentru că acestea sunt niște improvizații, multe mâncate de vreme, care afectează vizual orașul. Nu puteam să păstrăm chioșcurile vechi pe niște amenajări de calitate. În contextul acesta, puteam să alegem orice model de pe piață și până acum le puteați vedea pe stradă. Dar am optat să facem un concurs de soluții cu Ordinul Arhitecților din România, la care au participat 37 de competitori, s-au calificat 15, am premiat 3 și am ales unul.”, a precizat primarul Sectorului 6.
Ciprian Ciucu: Trebuie să schimbăm cu totul aspectul orașului
”Sunt foarte fericit și foarte mulțumit de rezultat. Aici s-a văzut valoarea adăugată a unui concurs de soluții, care vine cu niște criterii foarte clare: să aibă spații de depozitare, să fie anti graffiti, să nu blocheze trotuarul, să aibă toaletă etc. Acum le-am scos la licitație pentru execuție. Să vedem cât o să dureze licitația și apoi să vedem care va fi viteza de producție a celor care câștigă licitația. Le vom pune cu prioritate în locurile în care facem amenajări pentru că trebuie să schimbăm cu totul aspectul orașului.”, a conchis Ciprian Ciucu.
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, edilul a precizat faptul că Administrația Comercială a Sectorului 6 a urcat în SICAP procedura “Execuție confecții metalice și montaj ”CHIOȘCURI PENTRU COMERCIALIZAREA DE FLORI ȘI ZIARE ÎN SECTORUL 6”
Durata acordului-cadru este de 24 luni, valoarea acestuia este de maximum 11.013.045,00 lei fără TVA pentru un număr de 150 de chioșcuri (75 pentru comercializare flori și 75 pentru comercializare ziare), iar valoarea minimă a acordului cadru este de 5.488.207,50 lei fără TVA, pentru un număr de 75 de chioșcuri (50 pentru comercializare flori și 25 pentru comercializare ziare).
GreenCommunity consideră că administrațiile locale ale Capitalei ar trebui să acționeze coordonat și coerent în direcția eliberării și organizării sustenabile a spațiului public. Inițiativa de a oferi un concept unic la nivel de oraș pentru comerțul stradal ar putea reprezenta un pas înainte către îmbunătățirea funcțională și estetică a trotuarelor din București.