Un moment important pentru căile ferate din România – CFR Călători a introdus în circulație, începând cu data 20 noiembrie 2024, primul tren electric format din material rulant nou, respectiv rama electrică Alstom Coradia Stream.
Modelul Coradia Stream este primul tren furnizat de către firma producătoare Alstom Ferroviaria S.p.A. pentru transportul feroviar de pasageri din România, în cadrul contractului de achiziție încheiat și derulat de către ARF. În total, vor fi livrate 37 astfel de rame.
Rama electrică livrată de către Alstom este formată din 6 module (vagoane), oferind o capacitate de 351 de locuri. Prin construcție, are o podea joasă, ceea ce asigură accesul facil pentru persoanele cu mobilitate redusă – dispune inclusiv de o toaletă dedicată persoanelor cu handicap și este aptă să circule cu o viteză maximă de 160 km/h.
Un alt aspect important, mentenanța ramei electrice este asigurată de asemenea de către firma producătoare Alstom, se arată în comunicatul remis de către CFR Călători.
Care va fi programul de circulație al noii rame Alstom Coradia?
Trenul inaugural circulă astăzi, la data de 20 noiembrie 2024, pe ruta București-Brașov și retur, astfel:
- Trenul IR16005 cu plecare din stația București Nord la ora 09.30 cu sosire în stația Brașov la ora 12.00;
- Trenul IR16006 cu plecare din stația Brașov la ora 15.20 și sosire în stația București Nord la ora 17.53.
Începând cu 21 noiembrie și până pe data de 14 decembrie 2024, vor circula trenurile IR 16001 și 16002, după următorul program:
- Trenul IR16001 cu plecare din stația București Nord la ora 05.40 cu sosire în stația Brașov la ora 08.08;
- Trenul IR16002 cu plecare din stația Brașov la ora 08.43 și sosire în stația București Nord la ora 11.12.
*Începând cu data de 15 decembrie, va intra în vigoare un nou mers al trenurilor, astfel rama Alstom va circula, probabil, în alte intervale orare.
Cât costă un bilet pentru călătoria cu noul tren?
CFR Călători va opera rama electrică Alstom pe ruta București Nord – Ploiești Vest – stațiunile de pe Valea Prahovei – Brașov ca tren Interregio și cu tarif aferent acestui rang de tren, conform contractului de servicii publice încheiat de companie, cu ARF. Astfel, un bilet pe distanța București Nord – Brașov costă 63,00 lei la clasa a II-a și 91,00 lei la clasa I, pasagerii având posibilitatea să cumpere deja bilete la acest tren.
Pe ce rute vor circula următoarele rame livrate?
Autoritatea pentru Reformă Feroviară precizează că, în prima parte a anului 2025, pe măsură ce restul de 11 trenuri vor fi livrate și predate – spre operare – către CFR Călători, trenurile vor circula pe toate rutele din cadrul acestui contract de servicii publice, respectiv:
1. București – Constanța.
2. București – Craiova.
3. București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara.
4. București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad.
5. București – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
Celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulație în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate în prezent în procedura de licitare, deservind restul magistralelor feroviare electrificate:
1. București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Iași.
2. București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Suceava.
3. București – Ploiești – Buzău – Brăila – Galați.
4. Iași – Suceava – Dej – Cluj Napoca.
5. București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Cluj Napoca.
6. Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistrița – Cluj Napoca.
7. București – Ploiești – Brașov.
8. Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara.
”Noile trenuri electrice marchează un capitol important în transportul feroviar de călători din România, prin îmbunătățirea semnificativă a standardelor de confort și siguranță pentru pasageri, asigurarea unei viteze superioare de mers și a unui design modern, precum și îndeplinirea obligațiilor legale europene și naționale, de asigurare a transportului feroviar de călători, numai în baza contractelor de servicii publice atribuite competitiv.”, precizează Autoritatea pentru Reformă Feroviară.