Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Autoritățile din Norvegia au descoperit că autobuzele electrice chinezești de la Yutong pot fi oprite de la distanță, direct de producător. Bucureștiul urmează să primească 22 de troleibuze de la aceeași companie, cumpărate cu bani din PNRR

Autobuzul electric Yutong testat de autoritățile norvegiene. Foto: EILIF SWENSEN / RUTER via NRK.NO

Ruter, compania de transport public din Oslo, a realizat o serie de teste în urmă cărora a descoperit că autobuzele sale chinezești marca Yutong ar putea fi oprite sau dezactivate de la distanță, de către producător. Aceeași companie de China urmează să livreze anul viitor 22 de troleibuze cu autonomie pentru București, achiziționate cu o finanțare din PNRR.

Ce au descoperit norvegienii

Potrivit televiziunii de stat din Norvegia, nrk.no, compania Ruter a testat în vară două autobuze electrice – unul produs în Europa, de o companie din Țările de Jos și unul în China, de producătorul Yutong – într-un spațiu izolat de semnale radio, pentru a evalua riscurile cibernetice.

Rezultatele au fost clare:

  • autobuzul european nu poate fi controlat sau oprit de la distanță,
  • în schimb, autobuzul Yutong permite accesul producătorului la anumite sisteme interne, cum ar fi actualizările software, diagnosticarea tehnică și gestionarea bateriei și a alimentării cu energie

„În teorie, autobuzul poate fi oprit sau făcut inutilizabil de către producător”, se arată în concluziile Ruter, citate de NRK.

Totuși, este foarte important de precizat că sistemele de direcție și frânare nu pot fi controlate de la distanță, iar riscul unui atac real este considerat foarte scăzut.

Sistemele de direcție și frânare NU pot fi controlate de la distanță

Arild Tjomsland, specialist în securitate tehnologică la Universitetet i Sørøst-Norge și unul dintre specialiștii care au participat la test explică faptul că riscul nu este de control fizic al direcției vehiculului (autobuzele nu au sisteme autonome de condus), ci de blocare a funcționării.

„Imaginați-vă că vă treziți dimineața și telefonul nu mai pornește după o actualizare de software. Asta s-ar putea întâmpla și cu autobuzele”, spune Tjomsland.

El adaugă că o astfel de vulnerabilitate ar putea fi exploatată doar într-un scenariu extrem, spre exemplu un șantaj prin oprirea simultană a mai multor vehicule, pentru a perturba traficul sau pentru a exercita presiune economică: „Sigur, vorbim de situații extreme, de crize sau războaie, dar totuși trebuie să fim pregătiți”, a mai spus specialistul, citat de NRK.

Compania de transport public Ruter lucrează acum la soluții tehnice care să permită Norvegiei controlul local al autobuzelor, se mai arată în articolul NRK. Printre propuneri se numără deconectarea completă a vehiculelor de la rețea, prin scoaterea cartelelor SIM ale autobuzelor, folosite acum pentru actualizări.

Situația din București: 22 de troleibuze Yutong cumpărate cu bani din PNRR

În iunie 2025, Primăria Capitalei a anunțat semnarea contractului pentru achiziția a 22 de troleibuze Yutong, prin intermediul fondurilor europene din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Cum vor arăta troleibuzele Yutong pentru București. Foto: Captură story Facebook / Stelian Bujduveanu

Contractul, în valoare de 70,4 milioane de lei (fără TVA), a fost atribuit companiei Anadolu Automobil Rom SRL, reprezentant oficial Yutong în România.

Troleibuzele, cu o lungime de 12 metri și o capacitate de peste 90 de pasageri, sunt dotate cu:

  • autonomie de minimum 20 km, datorită unui sistem de stocare a energiei electrice (SRSEE),
  • aer condiționat,
  • motor sincron trifazat cu rotor în scurtcircuit, acționat cu invertor și controlat de un sistem cu microprocesor, pentru performanță și eficiență energetică,
  • rețea de comunicație digitală CAN pentru monitorizarea sistemelor,
  • garanție completă de 6 ani.

Primele unități ar urma să fie livrate în lunile aprilie-mai 2026, conform anunțului primarului interimar Stelian Bujduveanu de la semnarea contractului.

Am transmis o solicitare pentru a obține un punct de vedere din partea Primăriei București și a Societății de Transport București. Îl vom publica imediat ce instituțiile ne vor răspunde solicitărilor.

În Norvegia circulă o mulțime de autobuze de la producătorul chinezesc

Potrivit datelor comunicate în articolul publicat de nrk.no, Compania Ruter are în prezent aproximativ 300 de autobuze electrice Yutong în circulație în zona capitalei Oslo.

La nivel național în Norvegia, sunt înregistrate peste 1.300 de autobuze chinezești, dintre care 850 produse de Yutong.

Și în București circulă autobuze electrice chinezești, 100 la număr, însă produse de compania ZTE.


Citește și: Bucureștiul cumpără 22 de troleibuze noi cu bani din PNRR: contractul a fost semnat cu un producător din China. Când vor fi livrate?

Total
0
Shares
Pe aceeași temă