Tot mai multe noutăți în ceea ce privește trenurile din România – după ce prima ramă electrică interregională, din cele 37 achiziționate de la Alstom, a ajuns în România, mai multe contracte pentru încă 20 de rame și modernizări de vagoane și locomotive au fost semnate marți, 19 decembrie.
Contract pentru 20 de rame interregionale semnat cu polonezii de la PESA
În primul rând, în cursul zile de marți, 19 decembrie, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a încheiat contractul de achiziție pentru rame electrice interregionale (RE-IR2) cu POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA (Polonia) – PESA, în calitate de furnizor, precizează un comunicat de presă remis de către ARF.
Contractul presupune achiziția a 20 rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială. Astfel, se poate ajunge la o achiziție de 29 de unități, cu o perioadă de mentenanță de 30 de ani. De asemenea, se vor asigura de către furnizor și servicii de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software.
Valoarea totală a proiectului este de 1.106.400.000,00 lei, fără TVA (223.799.987,87 EUR), dintre care 830.400.000,00 lei reprezintă valoarea ramelor (167.971.357,49 EUR) și 276.000.000,00 lei (55.828.630,38 EUR), serviciile de mentenanță.
Finanțarea proiectului este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat.
În ce privește termenul de livrare al primei rame, ARF precizează că acesta este de 24 de luni de la semnarea contractului.
Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90.
Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, precum și de o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.
Materialul rulant achiziționat de către ARF în cadrul acestui proiect se pune la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul CSP 2022-2032, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, pe următoarele rute de circulație:
- Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov;
- Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova;
- Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani -Iași/Suceava;
- Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava;
- Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia);
- (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
- (Giurgiu) – București – Ciulnița – Călărași.
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării implică și următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.
CFR semnează mai multe contracte pentru modernizări de vagoane și locomotive
Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ”CFR Călători” SA anunță, prin intermediul unui comunicat de presă, semnarea contractelor de prestări servicii cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru investiții în modernizarea de locomotive și vagoane.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători, ce va avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socio – economice ale țării și creșterea calității serviciilor cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării.
Contractele au fost semnate cu următoarele companii: S.C. ATELIERELE CFR GRIVIŢA S.A., ELECTROPUTERE – VFU S.A. Pașcani, S.C. REMARUL „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca, S.C. RELOC S.A. Craiova, S.C. SOFTRONIC S.R.L. Craiova și SCRL Brașov.
Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA este de 2.074.920.554,86 lei.
Foto: Noile rame de la PESA, sursă: Facebook / Autoritatea pentru Reforma Feroviară - ARF