Cea de a treia zi a Conferinței Internaționale de Politici Publice de Mediu, din cadrul Forumului Orașelor Verzi, desfășurat la Brașov, a adus în fața participanților teme importante pentru a accelera tranziția spre orașe verzi, orașe mai prietenoase cu locuitorii lor.
Unul dintre subiectele discutate a fost cel al transportului activ, adică trecerea de la transportul cu autoturismul propriu la mersul pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun, impactul pozitiv pe care aceste schimbări le au asupra comunităților, dar și cum și de ce aleg cetățenii să fie parte a acestei schimbări. Surprinzător la prima vedere, experiența americană este foarte asemănătoare cu cea românească, a atras atenția Andy CLARKE, Director de strategie, Toole Design (US), fost președinte al Ligii Cicliștilor Americani.
”Transportul activ este esențial pentru un oraș sănătos”
,,Transportul activ este un element esențial al unui oraș modern. A încuraja oamenilor să călătorească cu bicicleta și pe jos este importantă atât din punct de vedere ecologic, cât și din punct de vedere economic și social. Acolo unde infrastructurile prevăzute pentru ca oamenii să meargă pe jos sau cu bicicleta foarte ușor, străzile sunt pline de oameni.”
„Experiența noastră în SUA, unde ciclismul este la un nivel scăzut așa cum este aici, arată că atunci când oamenilor li se oferă posibilitatea de a merge pe jos sau de a merge cu bicicleta, când există un loc sigur unde se simt confortabil, unde își pot lua copiii sau pot merge cu părinții, ei profită de ocazie. Ei profită de ocazie și se bucură de ea. Deci, transportul activ, pentru mine, este fundamental pentru a fi un oraș verde, pentru a fi un oraș inteligent, pentru a fi un oraș sănătos, pentru a fi un oraș sustenabil. Ciclismul și mersul pe jos sunt esențiale pentru asta. Avem exact același problemă în orașele americane”, a spus Andy Clarke.
”Aglomerația nu dispare niciodată, decât dacă faceți străzile mai mici și oferiți mai puțin spațiu pentru mașini”
De asemenea, Andy Clarke a exemplificat și conceptul de ”induced demand” – cerere indusă – practic, mai mult spațiu destinat mașinilor în oraș înseană automat mai multe mașini și trafic din ce în ce mai congestionat.
“Ca să fiu sincer, aglomerația nu dispare niciodată, decât dacă faceți străzile mai mici și oferiți mai puțin spațiu pentru mașini. Și e un lucru greu de crezut când auzi asta pentru prima dată, dar este foarte important pe măsură ce te dezvolți, pe măsură ce orașul se dezvoltă, pe măsură ce profitați de oportunitățile de a construi noi locuințe și cartiere noi, să vă asigurați că mersul pe jos este pe primul loc și ciclismul este al doilea și transportul public este al treilea; este un lucru foarte important de făcut.”
„Străzile sunt aglomerate doar pentru o perioadă foarte scurtă de timp. Îi înfurie pe oameni când sunt blocați în trafic. Dar asta durează poate, cel mult, o oră din 24 de ore. Dar dacă construiți drumurile atât de largi încât nu puteți merge pe jos sau nu puteți merge cu bicicleta în siguranță, oamenii nu o vor face niciodată. Și, de fapt, veți avea o situație mai proastă, deoarece șoselele sunt apoi largi și goale (n.r. în afara orelor de vârf), iar șoferii conduc mai repede. Cel puțin aceasta este experiența pe care am avut-o în SUA.”, a adăugat Clarke.
”Uitați-vă în jur, în Europa, și vedeți ce idei bune au avut”
Îndemnul de a proiecta infrastructura orașelor în jurul oamenilor a venit și din partea lui Thorsten Donn, șeful departamentului de planificare urbană și locuințe din cadrul orașului Stuttgart, Germania. Acesta a explicat faptul că putem învăța din experiența celorlalte țări și ne putem inspira în ceea ce privește politicile urbane de la alte orașe din Europa.
“Vedem ce putem învăța din propria noastră istorie din toată Europa și apoi să o traducem în timpurile moderne. În plus, este întotdeauna o chestiune de transport, cum putem ajunge de la A la B, așa că fiți curajoși, scoateți benzile de mașini, plantați copaci, introduceți piste pentru biciclete, reduceți numărul de locuri de parcare pe spațiul public, puneți bănci, poate mici locuri de joacă acolo. Am văzut exemple frumoase în Barcelona, am văzut exemple frumoase în Tallinn. Așadar, uitați-vă în jur, în Europa, și vedeți ce idei bune au avut. Copiați-le sau dezvoltați-le pe ale dumneavoastră”, este concluzia lui Thorsten Donn, șeful departamentului de planificare urbană și locuințe din cadrul orașului Stuttgart, Germania.
Via Primăria Brașov