O nouă lege care vizează dezvoltarea rețelei de încărcare pentru mașinile electrice a fost adoptată marți, 25 iulie, informează un comunicat al Consiliului Uniunii Europene.
Potrivit sursei citate, “Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi” va permite sectorului transporturilor să-și reducă semnificativ amprenta de carbon, după ce mai multe stații de încărcare și realimentare pentru combustibili alternativi vor fi instalate în Europa.
Textul Regulamentului prevede obiective specifice de implementare, care vor trebui îndeplinite începând cu 2025 sau 2030.
Stații de încărcare rapidă, amplasate la fiecare 60 km pe tronsoanele de drum principale din UE
Noul regulament prevede că, începând cu anul 2025, vor trebui instalate stații de încărcare rapidă de cel puțin 150 kW pentru autoturisme și autovehicule utilitare la fiecare 60 de kilometri, de-a lungul principalelor coridoare de transport ale Uniunii Europene (rețeaua transeuropeană de transport – TEN-T).
Totodată, din 2025, vor trebui instalate stații de încărcare pentru vehicule grele de transport cu o putere minimă de 350 kW la fiecare 60 de kilometri de-a lungul rețelei centrale TEN-T, respectiv la fiecare 100 de kilometri în cadrul rețelei extinse TEN-T. Sursa citată informează că, până în 2030, va trebui acoperită complet întreaga rețea de drumuri.
Din anul 2030, stații de alimentare cu hidrogen, care deservesc atât mașini, cât și camioane, trebuie să fie instalate de-a lungul fiecărei rețelele rutiere urbane și la fiecare 200 de kilometri de-a lungul rețelei centrale TEN-T.
Mai mult, există reglementări și cu privire la metodele de plată pentru serviciile de încărcare. Utilizatorii de vehicule electrice sau alimentate cu hidrogen vor trebui să poată plăti cu ușurință la punctele de încărcare, folosind carduri de plată sau dispozitive contactless, fără a avea nevoie de un abonament. În același timp, operatorii stațiilor de încărcare vor trebui să pună la dispoziția consumatorilor informații complete, prin intermediul mijloacelor electronice, cu privire la disponibilitatea hub-urilor, timpii de așteptare sau prețuri.
Regulamentul prevede și reglementări referitoare la porturi maritime sau aeroporturi
După cum transmite comunicatul menționat anterior, până în anul 2030, porturile maritime care găzduiesc un anumit număr minim de nave mari de pasageri sau nave containere vor trebui să furnizeze la mal electricitatea necesară funcționării acestora.
În plus, aeroporturile trebuie să asigure energie electrică pentru aeronavele staționare, la toate porțile, până în 2025, dar și la toate standurile îndepărtate, până în 2030.
Noul Regulament – parte a pachetului “Fit for 55”
Noul regulament va fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la sfârșitul verii și va intra în vigoare după 20 de zile de la momentul publicării.
“Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi” este parte a pachetului “Pregătiți pentru 55” (“Fit for 55”). Prezentat de Comisia Europeană la 14 iulie 2021, pachetul urmărește să permită Uniunii Europene să își reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990 și să atingă neutralitatea climatică până în 2050.
“Noua lege marchează un punct de cotitură al politicii noastre “Fit for 55”, care prevede o capacitate mai mare de reîncărcare publică pe străzile din orașe și de-a lungul autostrăzilor din întreaga Europă. Suntem optimiști că, în viitorul apropiat, cetățenii își vor putea încărca mașinile electrice la fel de ușor ca și astăzi în benzinăriile tradiționale”, a susținut Raquel Sánchez Jiménez, Ministrul spaniol al Transporturilor, Mobilității și Agendei Urbane, conform sursei citate.
Credit foto: Sophie Jonas – Unsplash