Andrei Corbet Nits, Arhitect Doctorand SDA în cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” – București, susține că de obicei, în planificarea unui proiect imobiliar în marile orașe din România, dezvoltatorii se concentrează prioritar pe amplasarea locurilor de parcare, acordând mai puțină atenție unor zone care să asigure un mediu funcțional și echilibrat, precum spațiile verzi sau locurile de joacă. În opinia arhitectului, și pentru mulți cumpărători de locuințe parcările pot reprezenta o prioritate.
“Am văzut recent pe Facebook o reclamă la un ansamblu imobiliar nou construit în Sectorul 5 al Capitalei, iar mesajul era următorul: “Ce face dintr-o casă acasă?”. Și răspunsul pus într-o perspectivă însorită și glorioasă a noului ansamblu era: “Loc de parcare cu barieră și cartelă de acces”. Asta spune foarte mult despre ceea ce-și închipuie cei care vând acel ansamblu că-și doresc oamenii. Mulți oameni probabil chiar asta își doresc”, a declarat Andrei Corbet Nits, în cadrul conferinței “Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă”, organizată de publicația GreenCommunity.
Fostele terenuri industriale din România devin ansambluri rezidențiale
Andrei Corbet Nits a specificat că pe fostele terenuri industriale din România se dezvoltă ansambluri rezidențiale pentru mai multe mii de locuitori, “lucru care în țările occidentale se întâmplă destul de rar”. Potrivit arhitectului, în astfel de proiecte ar trebui să fie implicați activ atât reprezentanții autorităților locale, urbaniști și arhitecți, cât și mai mulți dezvoltatori, “astfel încât acea piesă urbană care apare să nu fie un cașalot în interiorul unui oraș care are o textură mult mai fragmentată în mod natural”.
Arhitectul a abordat, în cadrul conferinței, și problemele existente în dezvoltarea urbană a Capitalei: “Din punctul meu de vedere, problemele pe care le întâlnim foarte des la București, dar nu numai, sunt foarte similare în toate marile orașe din țară unde piața imobiliară este efervescentă. Avem ideea că dezvoltatorii se vor alinia la ceea ce își doresc clienții ca marjă de preț, este un lucru firesc în funcție de zonă”.
Blocurile din sudul Bucureștiului, amplasate ca “piesele de domino”
Andrei Corbet Nits a explicat că, în sudul Capitalei, dezvoltatorii cumpără parcele care de regulă sunt lungi și înguste, având ieșire într-un drum agricol. Configurația parcelelor limitează posibilitățile de construcție, iar din cauza acestui aspect blocurile sunt amplasate “ca piesele de domino”. Totodată, fostul drum agricol “eventual se asfaltează, profilul lui rămâne minimal, cu trotuare minimale, după se pun stâlpii pe trotuare, făcându-le inutilizabile, adică orice persoană cu un cărucior trebuie să ocolească”.
De asemenea, arhitectul subliniază că actualele reglementări de urbanism impun ca fiecare apartament de sub 100 de metri pătrați să aibă un loc de parcare, iar cele de peste 100 de metri pătrați să aibă două locuri de parcare:
“Acest lucru ne face să înțelegem de ce avem atât de multe locuri de parcare, pe care cel mai ieftin este să le întindem la sol ca untul pe pâine, în detrimentul spațiilor verzi și al locurilor de joacă, pentru că acestea nu aduc profit”.
Care sunt soluțiile pentru o dezvoltare urbană viabilă?
Arhitectul a informat asupra unor exemple de bune practici, în scopul unei dezvoltări imobiliare mai eficiente și al optimizării spațiului urban pentru nevoile actuale și viitoare ale comunității. El subliniază că în țările occidentale există “societăți de amenajare” care acționează ca intermediar între dezvoltatorii privați și primării:
“Câteva exemple foarte bune ne pot veni din Occident. Acolo, ca un intermediar între sectorul privat care construiește locuințe și primărie există societățile de amenajare. Acea parte pe care în general și-o pasează unii de la alții, anume transformarea funciarului și adaptarea sa la ce urmează să se construiască (acele parcele filiforme greu de construit), sunt cumpărate, sunt remembrate în parcele mult mai compacte, pe care se poate construi mai eficient”.
Mai mult, arhitectul propune ideea de a transpune facilitățile de parcare într-o structură multietajată, care poate servi mai multor proiecte de viitor.
“De exemplu, de ce trebuie ca fiecare ansamblu rezidențial să aibă propria rampă de acces la propriul subsol cu propriile spații de parcare? Se pierde foarte mult spațiu cu aceste rampe, în loc să se mutualizeze într-o structură de tip clădire multietajată de parcare, care să fie a mai multor proiecte și care cu timpul, când oamenii vor începe să folosească tot mai mult transportul public, care din păcate va fi întotdeauna în urma dezvoltării, să poată fi transformate în locuințe sau servicii publice de proximitate”, a explicat Andrei Corbet Nits.
Franța, un model în materie de urbanism
Arhitectul indică și un exemplu concret al unui proiect notabil de regenerare urbană: “Vă invit să vedeți cazul Nantes din Franța, unde există un cartier nou, cu spații verzi și toate serviciile publice în același oraș. Este vorba despre o fostă cazarmă militară (Caserne Mellinet din Nantes, n.r.) transformată în cartier de locuințe, cu servicii de proximitate. Sunt niște proiecte care mi se par exemplare”.
Andrei Corbet Nits aduce în discuție faptul că orașele mari din Franța, pe lângă serviciul public din primării, au agenții de urbanism proprii care se concentrează pe planificarea pe termen lung a dezvoltării orașului.
“Densificarea făcută fără cap poate fi extrem de nocivă, asta vedem foarte bine în București și în alte orașe. Spre exemplu, Parisul va inaugura o linie circulară de metrou care va uni suburbiile între ele fără a fi necesar să se meargă până în centru și a se reveni pe altă linie. Densificarea din jurul acestor stații de metrou va transforma, poate chiar va denatura specificul unor cartiere, care își vor pierde astfel anumite calități, precum prezența mare a vegetației. Este o intenție bună, dar grijă mare la rezultate!”, a subliniat acesta.
În ce direcție se dezvoltă orașele din România?
Conform arhitectului, în România, suburbanizarea (proces prin care populația și operațiunile economice se extind din spațiul urban către zonele periurbane sau rurale din jurul orașului, n.r.) este un fenomen care va continua, “având în vedere că până acum 30 de ani oamenii aveau niște condiții foarte stricte de locuire și încă nu s-a ajuns la acel echilibru între proprietăți imobiliare vacante și proprietăți imobiliare ocupate”.
“Încă o să tot crească numărul de metri pătrați pe cap de locuitor, deci orașele vor continua să se extindă, transportul public evident va rămâne în urmă. De multe ori, se face efortul instalării unei linii de autobuz către o comună suburbană din jurul Bucureștiului, care a crescut foarte mult ca populație, și avem surpriza că acea linie de autobuz este anulată pentru că nu este folosită suficient”, a conchis Andrei Corbet Nits.
Despre proiectul ”Orașul la scară umană”, marca GreenCommunity
Dezbaterea și expoziția "Manifest pentru regenerare urbană durabilă" reprezintă un eveniment satelit al festivalului Romanian Design Week 2023. Evenimentul este organizat de GreenCommunity, prezentat de UniCredit Bank, cu susținerea partenerilor FIP Consulting, Speedwell, Exim Banca Românească și Ordinul Arhitecților din România – Filiana București.
”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă” a adus în fața comunității un dialog între autorități din administrația locală, specialiști în urbanism și arhitectură, dezvoltatori imobiliari și reprezentanți ai societății civile pe tema reorganizării, revitalizării și reinventării spațiilor din oraș. Speakerii dezbaterii, moderate de Teodora Tompea (jurnalist DIGI24), au fost: Bogdan Suditu (Conferențiar Universitar Doctor Facultatea de Geografie – Universitatea din București și Preşedinte Comisia Tehnică de Urbanism din Primăria Municipiului București), Stelian Bujduveanu (Viceprimar General Municipiul București), Radu Mihaiu (Primar Sector 2 București), Irina Meliță (Vicepreședinte Ordinul Arhitecților din România – Filiala București), Maria Duda (Arhitect BAZA. Deschidem Orașul), Jan Demeyere (Co-founder & Partner Speedwell), Radu Andronic (Director general FIP Consulting) și Andrei Corbet-Nits (Arhitect Doctorand SDA Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” – București).
Conferința și expoziția organizate de GreenCommunity, în perioada 20 – 22 mai 2023, la POINT, reprezintă cel de-al doilea episod al seriei de evenimente ”Orașul la scară umană”, prin care publicația promovează concepte de sănătate urbană prin dezbaterea unor probleme ale orașului cu impact asupra calității vieții locuitorilor.