Ultimii ani ne-au arătat că tot mai multe administrații locale investesc în dezvoltarea infrastructurii velo, consolidarea pistelor pentru bicicliști fiind însoțită de construcția unor parcări de reședință pentru biciclete, care să ușureze viața utilizatorilor acestui mijloc de transport prietenos cu mediul.
Dacă în 2022 au apărut primele 4 parcări de biciclete în București, inaugurate de Primăria Sectorului 6, Cluj-Napoca a dat în folosință, de curând, 5 noi asemenea spații de depozitare pe lângă cele 10 existente, ajungând la aproape 730 de locuri. Pe această listă a orașelor din România care adoptă soluția dezvoltării infrastructurii velo s-a încris și Brașovul, care a anunțat în luna mai a acestui an va pune la dispoziția locuitorilor primele 3 parcări de biciclete.
Bicicliștii din cartierele Astra, Tractorul și Noua – beneficiarii celor 3 parcări
Primăria Municipiului Brașov a lansat în dezbatere publică Regulamentul pentru închirierea locurilor de parcare a bicicletelor din oraș. Acest proiect de regulament stabilește cine sunt cei care pot să-și închirieze un loc, într-un spațiu închis și securizat, pentru a-și depozita bicicleta, care este procedura de atribuire și care sunt condițiile în care se pot utiliza aceste parcări.
”Având în vedere că în curând vor începe lucrările de amplasare a primelor trei parcări, astăzi am lansat în dezbatere publică Regulamentul privind închirierea parcărilor pentru biciclete, astfel încât, la finalizarea lucrărilor, brașovenii să poată beneficia de un spațiu sigur în care să își lase bicicleta. Proiectul a plecat de la o propunere primită și votată de brașoveni în cadrul programului de bugetare participativă. Împreună cu inițiatorii proiectului, am încercat să găsim cea mai bună variantă pentru acest tip de parcări destinat exclusiv bicicletelor și pentru zonele unde să fie acestea amplasate.
Primii beneficiari vor fi brașovenii din cartierele Astra, Tractorul și Noua. După Paști, vor începe lucrările la cele 3 parcări, iar în prima jumătate a lunii mai sperăm să fie gata. Pentru anul acesta am prevăzut fonduri pentru încă 4-5 astfel de parcări, de aceea vă invit pe voi, brașovenii, să veniți cu propuneri pentru amplasarea lor, propuneri pe care să le trimiteți la serviciul de specialitate pe adresa de e-mail agrement@brașovcity.ro”, a declarat primarul Allen Coliban.
Parcările de biciclete vor avea 50 sau 25 de locuri și presupun un cost de 60 de lei/an
Parcările pentru biciclete vor fi amenajate sub forma unor containere de depozitare securizate, cu o capacitate de 50 de biciclete, de dimensiunea de 7 x 5 m, sau de 25 de biciclete, cu dimensiunea de 5×5 m, și o înălțime de 2,5 m. Accesul în parcare se va face printr-un sistem de acces securizat, cu yală electromagnetică și cititor de card.
Parcările pentru biciclete vor funcționa independent energetic, fiind dotate cu panouri fotovoltaice. De asemenea, fiecare parcare va fi dotată cu camere de supraveghere video. Cele 3 parcări pentru biciclete vor fi amplasate pe str. Soarelui nr. 15 – parcare cu 50 locuri, str. 13 Decembrie nr. 86 A – 50 locuri și str. Prunului nr. 1 A – 25 locuri.
Închirierea acestor locuri de parcare se va face pe o perioadă de un an de zile. Fiecare proprietar poate închiria maximum două locuri, dar nu mai mult de 4 locuri pentru fiecare familie. Locurile de parcare pentru biciclete vor fi atribuite în ordinea depunerii cererii persoanelor fizice care au domiciliul stabil/reședința în apropiere (în cartier) și care au în proprietate o bicicletă. Propunerea pentru taxa de parcare destinată bicicletelor este de 60 lei pe an, respectiv 5 lei/ lună.
Allen Coliban: ”Oamenii nu trebuie să-și mai transforme holurile sau balcoanele în spații de depozitare”
”Utilizarea transportului cu bicicleta, una dintre axele importante de dezvoltare a unei mobilități prietenoase cu mediul în Brașov și zona metropolitană, nu se poate realiza fără infrastructura necesară. Dacă în privința pistelor pentru biciclete am făcut pași importanți și, sper, în câțiva ani să legăm toate cartierele Brașovului între ele, este foarte greu să-i explici, de exemplu, unei familii cu 2 copii, care locuiește la bloc, că trebuie să urce bicicletele la etaj și să le depoziteze în apartament. Aceste parcări reprezintă soluția pentru toți cei care vor să se bucure de mersul cu bicicleta, fără a-și transforma holurile sau balcoanele în spații de depozitare”, a completat primarul Allen Coliban.