Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Cum arată viitorul sustenabil al industriei auto? Interviu cu Adrian Mitrea, jurnalist auto: “Am ajuns în punctul în care pot pleca cu mașina electrică oriunde în Europa, la orice oră, fără să am vreo temere”

Adrian Mitrea este un jurnalist cu o experiență notabilă în media auto românească. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) din București și a avut primul job de reporter junior încă din ultimul an de facultate. În 2010, la aproape 25 de ani, devenea primul jurnalist auto din România care conducea un automobil electric. În prezent, conduce în medie peste 50 de mașini diferite pe an și preferă oricând o călătorie cu mașina, în locul avionului. 

Într-un interviu acordat pentru GreenCommunity, Adrian Mitrea povestește despre tendințele actuale din piața auto, cum vor arăta mașinile viitorului și cum i s-a părut experiența de a călători 15.000 de kilometri cu mașini electrice prin Europa, într-o singură vară. 

GreenCommunity: Pentru început, cât de importante sunt, cu adevărat, problemele de mediu pentru producătorii auto? Se folosesc aceștia de conceptul de sustenabilitate doar pentru că este un exercițiu bun de PR sau își asumă cu adevărat politici durabile?

Adrian Mitrea: Producătorii auto au viziuni diferite despre ce înseamnă automobilul și modul în care folosim mașinile. În lumea în care trăim acum, marile schimbări tehnologice au fost generate de decizii politice, de fapt. Europa are un plan de mediu care ajunge până la modul în care sunt produse mașinile. În SUA și China la fel. Pe de altă parte, în India, Rusia ori America Latină, standardele de mediu sunt mai laxe pentru automobile, așa că gradul de inovare venit de acolo e mai redus. 

Așadar, consider că politicile publice de mediu șlefuiesc modul în care sunt dezvoltate și utilizate tehnologiile din industria auto, companiile din domeniu acceptă provocarea, iar uneori au rezultate mai bune decât impun regulile (legislația). Acela este momentul în care producătorii auto se laudă cu realizările lor sub formă de PR sau altceva. Deci este un ecosistem complex prin care fiecare parte relevantă își joacă rolul. Și, să nu uităm, cel mai important este clientul final. Pentru că el plătește și pentru ideile politicienilor și pentru punerea în aplicare a lor. Fără banii și interesul consumatorilor nu ar exista nimic din toate aceste politici durabile.

GreenCommunity: Observăm că industria auto se transformă: mașinile electrice, care până de curând erau privite cu scepticism, înregistrează creșteri impresionante de vânzări. Care sunt cele mai importante tendințe ale pieței auto în acest moment?

Adrian Mitrea: Una dintre tendințele clare este că motorizarea diesel pentru automobile este tot mai puțin cerută, cu o prăbușire accelerată în vânzări. Altfel, dieselul este în continuare o soluție excelentă pentru transporturile grele: camioane, nave. Dar nu pentru autoturisme.

”O altă tendință majoră este creșterea interesului pentru motorizările hibride, unde termenul de hibrid acoperă o gamă largă de soluții constructive. Unele implementări sunt mai bune, altele mai proaste.”

Adrian Mitrea

Avem de-a face cu mai multe nuanțe ale tehnologiei hibride, tot așa cum există mai multe nuanțe de roșu sau de gri. Un alt exemplu la îndemână este termenul de smartphone, unde poți avea dispozitive de la foarte bune la foarte proaste și de la prețuri extrem de mari până la ridicol de mici. Cam așa este și noțiunea de hibrid în lumea automobilelor, precum noțiunea de smartphone în lumea telefoanelor mobile moderne: un termen generic.

Odată cu scăderea interesului pentru diesel și creșterea vânzărilor de hibride mai asistăm la fenomenul creșterii spectaculoase a vânzărilor de mașini electrice. Pentru că ele vin de nicăieri, creșterile vânzărilor sunt spectaculoase. Până nu demult în România se vindeau 10 mașini electrice pe an, iar apoi s-au vândut 20 de unități. Deci vânzările s-au dublat. Desigur, în cifre absolute asta nu înseamnă mare lucru. Sunt o picătură într-un ocean. Dar de la câteva zeci de mașini pe an am ajuns la mii de mașini pe an și deja încep să conteze. Așadar, mașina electrică este ceva ce va fi tot mai comun printre noi, oriunde în Europa, SUA și China. Tehnologia a devenit convingătoare în foarte scurt timp, practic în mai puțin de zece ani. Și acesta este abia este începutul.

Adrian Mitrea, jurnalist auto

GreenCommunity: Cât de sustenabil este, de fapt, un vehicul electric? Care este impactul unei astfel de mașini pe tot ciclul său de viață?

Adrian Mitrea: Rezumatul studiilor făcute până acum în domeniu arată că o mașină electrică devine mai ecologică decât una pe combustie după aproximativ 50.000 km parcurși. Asta în linii mari. O mașină electrică are o amprentă de mediu inițială mai mare, din cauza bateriei, însă pe măsură ce parcurge kilometri devine tot mai ecologică. Mai mult decât atât, sunt beneficii imediate pe oriunde circulă un autovehicul electric. Spre exemplu, poți sta într-o parcare subterană în care toate mașinile electrice sunt pornite. Dar dacă toate mașinile pe combustie ar fi pornite, atunci te-ai asfixia în câteva minute. 

”Mașina electrică are avantaje incontestabile: poluare locală zero, degajă mai puțină căldură, emite mai puțin zgomot, este mai ușor de condus. Fiind și reciclabile în mare procent, de regulă peste 75%, mașinile electrice sunt mult mai aproape de a se integra în economia circulară decât mașinile pe combustie.”

Adrian Mitrea

Așadar, pe tot ciclul de viață și inclusiv după ce el se termină, o mașină electrică lasă o amprentă de mediu mai redusă. De ce menționez perioada de după ciclul de viață al mașinii? Pentru că bateriile mașinilor electrice pot fi reutilizate, așa cum sunt, ca surse de energie staționare în aplicații precum sisteme UPS și în industria panourilor fotovoltaice. Ceea ce la o mașină pe combustie nu se întâmplă. Când motorul este uzat, nu-l poți folosi pe post de generator la casa de vacanță din creierii munților.

GreenCommunity: Care sunt, din punctul tău de vedere, principalele avantaje și dezavantaje ale utilizării unui vehicul electric, în comparație cu unul echipat cu motor termic?

Adrian Mitrea: Un vehicul electric este mai puțin poluant, mai silențios, mai economic, mai ieftin de exploatat, degajă mai puțină căldură și mai puține particule poluante în atmosferă (de la plăcuțele de frână, spre exemplu), este mai ușor de condus și mai pretabil pentru reciclare și economia circulară.

Pe de altă parte, are dezavantajul unei autonomii mai limitate, costuri de achiziție mai mari (deocamdată) și are nevoie de o infrastructură de încărcare la care va fi constant de muncă în următorii 50 de ani.

GreenCommunity: Cum vezi situația rețelei de stații de încărcare pentru vehicule electrice din România?

Adrian Mitrea: Stațiile de încărcare din România sunt bine distribuite la nivel național. În acest moment, cu o mașină electrică care poate parcurge 200 km cu un plin, poți ajunge în orice punct din România, indiferent de unde ai pleca. Avem o gamă variată de furnizori de servicii de încărcare pentru mașini electrice, iar competiția dintre ei este sănătoasă pentru clienți.

”Observ că vânzările de mașini electrice cresc accelerat, în timp ce infrastructura de încărcare crește încet. Deci va fi un moment, probabil nu foarte îndepărtat, când vom asista la cozi pentru încărcarea unei mașini electrice.”

Adrian Mitrea

Cei mai dezavantajați sunt clienții care n-au posibilitatea să-și încarce mașina electrică acasă. Cine are această posibilitate va exclude total ideea de a mai avea o mașină pe combustie vreodată.

GreenCommunity: Recent, ai călătorit cu un Volkswagen ID.5 de la București până la Lyon, în Franța. Cum ai descrie această experiență? Cât de ușor este să călătorești pe distanțe lungi cu o mașină electrică?

Adrian Mitrea: În vara lui 2022 am făcut două călătorii foarte lungi cu mașini electrice. Atât de lungi încât foarte mulți oameni nu ar parcurge aceste distanțe nici cu o mașină pe combustie. Prima experiență a fost cea pe ruta București – Lyon – București și a însumat 5.000 de kilometri, parcurși cu un Volkswagen ID.5 de test drive, pentru proiectul Connecting Europe Days. Apoi am plecat în luna de miere cu mașina mea, un Volkswagen ID.3, prin 10 țări din Europa, timp de 40 de zile, în care am parcurs peste 10.000 de kilometri.

Prin aceste călătorii am descoperit că este posibil să călătorești pe distanțe mari cu o mașină electrică modernă (autonomie reală 300-500 km) și asta fără mari bătăi de cap. Dar uneori am simțit nevoia ca stațiile de încărcare să fie mai dese și mai puternice, iar modul de alimentare să fie mai simplu. Dacă se rezolvă aceste trei aspecte (densitatea, putere și simplitate) va fi chiar și mai simplu să călătorești electric.

”După acești 15.000 de kilometri parcurși prin Europa cu mașini electrice într-un timp atât de scurt – vara lui 2022 – am ajuns în punctul în care pot pleca cu mașina electrică oriunde în Europa, la orice oră, fără să am vreo temere. Este un fel de deblocare mentală pentru mine vizavi de mașina electrică și cât de departe poți călători cu ea.”

Adrian Mitrea

GreenCommunity: Diverși fabricanți auto cu renume investesc în combustibilii viitorului, care au proprietăți chimice asemănătoare combustibililor fosili. Spre exemplu, Porsche investește în cercetarea eFuels, combustibili curați, neutri din perspectiva amprentei de carbon. Aceștia sunt produși din energie regenerabilă, hidrogen verde și dioxid de carbon prelevat din atmosferă. Sunt acești combustibili verzi o soluție de viitor? Îi vom putea utiliza pe scară largă?

Adrian Mitrea: Ideea biocarburanților e veche în lume și până acum n-a produs minuni. Să nu uităm că omenirea a mai încercat să facă bio diesel din rapiță și am constatat că ne-ar fi trebuit câteva planete plantate cu rapiță ca să producem tot dieselul de care avem nevoie. Deci nu cred că va fi o soluție de masă. Dar cred că acești combustibili sintetici vor reuși să țină mai mult pe drum și în istorie mașinile pe combustie speciale, cu motoare mari și performanțe ridicate. Deci va fi mai degrabă o nișă. Tot așa cum în prezent mai producem cereale pentru cai și defilăm cu ei pe la concursuri, dar nu ne mai ducem la piață cu căruța. Așa și cu combustibilii sintetici: vor menține în viață o parte a istoriei automobilului într-o vreme – nu îndepărtată – în care cu toții vom avea o mașină electrică cu care ne deplasăm peste tot.

GreenCommunity: O întrebare care vizează un subiect intens dezbătut: ce se va întâmpla în anii următori cu motorizările diesel și pe benzină? Cât timp vor continua să fie produse? Vor mai stârni interesul cumpărătorilor?

Adrian Mitrea: Migrarea către electric nu va fi uniformă peste tot în lume, deci motorizările pe benzină, diesel și hibride vor mai exista mulți ani de aici pe piață. Dacă parcurgi România în lung și-n lat observi că nici calul și căruța n-au dispărut chiar de tot, ca mijloc de transport. Mașinile electrice vor fi peste tot, iar mașinile pe combustie vor fi o apariție exotică. Spre acest peisaj ne îndreptăm pe măsură ce ne apropiem de 2030. 

GreenCommunity: Pe final: când ai condus pentru prima oară o mașină electrică și ce model a fost? Cum ți s-a părut prima experiență cu un vehicul electric și cum ți se pare în prezent, făcând o comparație?

Adrian Mitrea: Am condus pentru prima dată o mașină electrică în 2010. Era o Tesla Roadster, practic primul automobil de serie realizat de tânăra marcă auto americană. La vremea respectivă nimeni nu știa nimic despre Tesla. Era o mașină foarte rapidă, dar rudimentară, din multe puncte de vedere. Era mai mult un prototip devenit mașină de serie. Unde prototip are înțelesul de experiment, de mașină funcțională, dar lipsită de finețea și rafinamentul tipice automobilelor de serie mare. Era și îngrozitor de scumpă, undeva în jurul a 150.000 Euro.

În prezent mașinile electrice sunt mult mai bine făcute, mai fine, mai rafinate, lipsite de zgomote tehnologice ciudate și mult mai accesibile. Practic, în mai puțin de 15 ani, iată, mașina electrică a devenit ceva existent în gama oricărui producător auto, față de nivelul de tip prototip la care se afla cam orice mașină electrică în 2010.

Total
0
Shares
Pe aceeași temă