Credit foto: Facebook / Dutch Cycling Embassy
Argentinierstraße este o stradă din Viena care se întinde pe aproximativ 1,3 kilometri, între gara centrală și zona de centru a orașului. O stradă nu prea lată, umbrită de clădiri frumoase, istorice, înșiruite una după alta – doar centrul Vienei face parte din patrimoniul UNESCO.
Fiind un spațiu cu mare potențial, autoritățile din oraș au considerat că strada are nevoie de un ”upgrade” pentru a răspunde mai bine nevoilor celor ce locuiesc acolo sau doar o tranzitează.
Pentru început, să vedem de unde au plecat.
Până anul trecut, Argentinierstraß avea profilul unei străzi obișnuite din zona centrală a Vienei – sens unic, parcări la bordură pe ambele margini ale carosabilului, o pistă de biciclete bidirecțională destul de îngustă, de 2 metri și trotuare, fără spații verzi sau arbori.
Ce și-au propus autoritățile locale să facă? În primul rând, să creeze un culoar între gară și zona centrală accesibil și ușor de parcurs la pas, să fie plăcut pentru pietoni, potrivit pentru promenadă, însă care să includă o infrastructură adecvată pentru pentru cei aproximativ 6.000 de bicicliști care tranzitează zona zilnic. În același timp, zona trebuia să rămână accesibilă și pentru oamenii cu mașini ce locuiesc acolo, însă cu un trafic calmat.
Zis și făcut – vienezii au apelat la câțiva experți olandezi tocmai pentru a împrumuta un model deja consacrat în zonele urbane din Țările de Jos. Vorbim despre o stradă cu prioritate pentru biciclete, însă adaptată la particularitățile orașului de la Dunăre.
Dar și la nevoile locuitorilor, deoarece în procesul de planificare au fost implicați aproximativ 10.000 de oameni care locuiesc, muncesc sau tranzitează zona, iar autoritățile au realizat sondaje pentru a lua, la propriu, pulsul străzii.
Lucrările de modernizare au început în luna noiembrie a anului trecut și vor fi finalizate complet, probabil, spre sfârșitul anului acesta. Însă, deja a fost dată în funcțiune o secțiune a străzii, astfel putem vedea și analiza cum este implementat conceptul descris mai devreme.
Cum au implementat vienezii strada cu prioritate pentru biciclete?
Primul lucru care atrage atenția este tocmai culoare roșie a carosabilului. O soluție împrumutată de la olandezi – ei folosesc asfaltul roșu pentru străzile cu proprietate pentru biciclete dar și pentru pistele de biciclete de pe străzile convenționale. Aici, are rolul de a semnaliza faptul că bicicliștii au prioritate, dar și de a-i face pe șoferi mai vigilenți.
Bicicliștii pot circula în ambele direcții, conform cu marcajele, însă pentru șoferi, strada are sens unic. Aceștia trebuie să fie atenți, să circule cu viteză scăzută și să acorde prioritate bicicliștilor.
Față de configurația inițială, noua stradă se remarcă cu atmosfera mai aerisită, trotuarele sunt mai late și sunt la nivel cu restul străzii. Încurajează mersul pe jos și îl face mai accesibil și pentru cei cu anumite deficiențe sau dizabilități.
Au apărut și spații verzi. Arbori și alte plante sunt acum integrate în câteva insule destul de generoase, ce întrerup din când în când spațiul destinat parcărilor. În total, vor fi amenajate aproape 100 de insule verzi, cu peste 70 de copaci, fapt care va face diferența în timpul valurilor de căldură.
De altfel, există o delimitare clară vizuală între diferite elemente ale străzii. Astfel, pentru carosabil este folosit asfaltul roșu, spațiile pentru parcare sunt realizate din piatră cubică, trotuarul este realizat dintr-un alt material de culoare mai închisă, iar în zona intersecțiilor iese în evidență un alt tip de pavaj, folosit pentru colțurile străzii, uneori acoperind și trecerile de pietoni de la străzile perpendiculare pe Argentinierstraße, o măsură de calmare a traficului.
Am putea implementa și noi conceptul în București?
În mod cert, modul cum se modernizează Argentinierstraße din Viena este un concept ce poate fi adaptat și la condițiile din București. În zona centrală, sunt multe străzi asemănătoare cu aceasta, unde spațiul carosabil poate fi împărțit cu bicicletele, într-un mod în care atât siguranța bicicliștilor, cât și cea a pietonilor să fie puse pe primul loc.
Avem multe de învățat, deoarece Bucureștiul suferă puternic în ceea ce privește împărțirea spațiul pe străzi, suferă puternic la capitolul siguranța pietonilor, la capitolul infrastructură pentru biciclete, așa cum suferă și la accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități, sau la spațiile verzi.
Străzi ca aceasta, cu prioritate pentru biciclete sau străzi rezidențiale, cu trafic calmat, pot reprezenta soluții în rezolvarea problemelor amintite mai sus. Rămâne însă și ca administrațiile publice să planifice mai bine și să țină cont de aceste probleme – de siguranța oamenilor, de bunăstarea oamenilor, de aerul pe care îl respirăm etc.
Există propuneri pentru străzi cu prioritate pentru biciclete și în București. Un exemplu poate fi extras din Studiul de Fezabilitate pentru „Amenajare piste de biciclete pe raza
Sectorului 2 al Municipiului București”, care propune ca anumite segmente de străzi din zona centrală să fie reamenajate sub această formă, precum în radarea cu Strada Dumbrava Roșie, din zona Icoanei.
De asemenea, implementarea unor astfel de străzi s-ar putea face ținând cont de traseele secundare din Master Planul Velo (aflat încă în faza de elaborare). Ar fi străzi prietenoase cu bicicliștii și pietonii, ce pot reprezenta, în timp, legături între pistele ce ar trebui amenajate pe bulevardele principale.
Surse: dutchcycling.nl și Primăria Vienei