Ultimii ani au constituit o perioadă fructuoasă pentru procesul de adopție a transportului public eco-friendly în marile orașe din țara noastră. Achiziția de autobuze electrice a prins viteză în multe localități, administrațiile publice locale au reușit fie să acceseze fonduri europene considerabile dedicate tranziției verzi pentru mobilitatea urbană, fie să beneficieze de susținerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în atingerea dezideratului de modernizare a flotelor proprii. Infrastructura verde din România care asigură transportul în comun numără aproape 230 de autobuze electrice, aflate în acest moment în exploatare.
Având în vedere contractele de achiziție semnate pentru care livrarea autovehiculelor este programată pentru perioada 2022 – 2023, România va ajunge până la finalul anului viitor la aproximativ 670 de autobuze electrice. Mai mult, flota de vehicule verzi ar putea depăși în următorii ani cifra 770, în cazul în care licitația Primăriei Municipiului București pentru achiziția a 100 de autobuze electrice se va concretiza. În momentul de față, lucrurile pare că s-au blocat, chiar dacă au fost depuse deja 3 oferte (Solaris – Polonia, Karsan – Turcia și Temsa – Turcia).
În fapt, la București, vorbim deja despre cea de-a treia licitație, care ar putea fi anulată din cauza modului în care a fost întocmită documentația, ceea ce ar însemna automat inițierea unei noi proceduri de achiziție. În aceste condiții, în scenariul cel mai optimist, prin București vor circula autobuze electrice abia în următorii ani. Primăria Capitalei intenționează să cumpere 100 de autobuze electrice de 12 metri, pentru care a alocat un buget de peste 62 milioane de euro (fără TVA).
În luna septembrie a anului trecut, primarul orașului de sub Tâmpa, Allen Coliban, anunța că „Brașovul are deja cea mai mare flotă de autobuze electrice din țară”. Declarația era prilejuită de semnarea unui contract cu compania turcă Karsan Otomotiv pentru furnizarea a 12 autobuze electrice articulate cu o lungime de 18 metri în 2022, care vor circula pe linia 5, Poienelor – Stadionul Municipal. Achiziția, în valoare de 39,5 milioane de lei s-a făcut în cadrul parteneriatului cu Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
Pe lângă cele 12 autobuze Karsan, Brașovul dispune deja de o flotă green alcătuită din 60 de autobuze electrice SOR, (52 vehicule de 12 metri și 8 vehicule de 10 metri), acestea circulând pe liniile 9, 15, 22, 23B, 32, 34, 36, 50 si 53. Cu cele 72 de autobuze electrice, Brașovul este liderul transportului public rutier eco-friendly din România. De altfel, orașul de sub Tâmpa a reușit la finalul anului trecut să depășească borna de 2 milioane de kilometri parcurși de autobuzele green.
„Dragi brașoveni, cu bucurie vă anunț că sărbătorim două milioane de kilometri parcurși de autobuze electrice în municipiul Brașov. Practic, tot transportul electric a reprezentat o scădere de 1.600 de tone de CO2, 1,4 tone de PM-uri și 70 de tone de NOx-uri. Vorbim despre îmbunătățirea calității aerului cu mijloace de transport în comun verzi și pe care sper să le folosiți în număr cât mai mare”, a precizat primarul din Brașov, Allen Coliban, la finalul anului 2021.
Turda este un caz atipic în ceea ce privește mobilitatea urbană. Încă din anul 2019, acesta a devenit primul oraș din România în care transportul în comun se realiza exclusiv cu vehicule electrice, asta după ce au fost introduse în circulație 20 de autobuze electrice. Acestea au costat 50,1 milioane de lei, sumă obținută prin atragerea de fonduri europene. Primarul muncipiului, Cristian Matei, declara la acel moment: „Turda este primul oraș din România care dispune de transport în comun exclusiv electric după ce am introdus în circulație 20 de autobuze electrice cumpărate din fonduri europene, astfel că putem oferi cetățenilor servicii de transport civilizate și nepoluante”.
De altfel, în 2019 a fost înființată o nouă companie de transport public, Transport Urban Public (TUP) Turda care este subordonată direct Consiliului Local. Cele 20 de autobuze electrice au intrat în flota noii societăți, mașinile având dotări moderne, cu camere de supraveghere video, sistem GPS, rampe speciale pentru persoanele cu dizabilități, aer condiționat, Wi-fi și sistem de e-ticketing. Doi ani mai târziu, edilul orașului anunța că administrația locală din Turda intenționează să continue proiectul european de mobilitate urbană, având în intenție achiziția a încă 11 autobuze electrice, care să deservească noi trasee.
Suceava este un alt exemplu de bună practică dacă ne raportăm la politica administrativă în ceea ce privește transportul în comun. Orașul din Bucovina are în dotare o flotă compusă, în prezent, din 47 de autobuze și microbuze electrice și care va fi suplimentată în acest an cu încă 15 autobuze green Solaris Urbino 12. “Au sosit ultimile 7 autobuze electrice mici, cu o lungime de 6 metri. Cu aceste autobuze, parcul de transport auto-electric existent la TPL Suceava este de 47 de autobuze. Parcul va fi întregit de cele 15 autobuze mari de 12 metri care vor veni de la firma Solaris din Polonia. În final vom avea 62 de autobuze electrice la Divizia de Transport Electric a municipalității”, a anunțat primarul Sucevei, Ion Lungu, în primăvara anului 2021.
Pe traseele din Suceava circulă încă din anul 2020 și 25 autobuze electrice de capacitate mare, marca ZTE, achiziționate prin licitație de către Primăria Suceava, printr-un proiect cu finanțare europeană. De asemenea, autobaza diviziei de transport electrice, unde sunt montate numeroasele stații de încărcare necesare, este realizată tot cu fonduri europene, la capătul străzii Căpitan Grigore Andrei, în Burdujeni Sat. Proiectul de modernizare al transportului public include și reabilitarea/montarea a 47 de stații de așteptare pentru călători, implementarea unui sistem modern de înștiințare a călătorilor referitor la mijloacele de transport care se află pe traseu și a unui sistem de e-ticketing, încât, de la finele anului, nu vor mai fi taxatoare în autobuze.
Orașul Cluj-Napoca a fost promotorul transportului în comun asigurat de autobuze electrice în România. Aflată în exploatare încă din anul 2018, flota Companiei de Transport Public Cluj-Napoca numără în prezent 41 de autovehicule green, din care 21 au fost achiziționate în 2018 și 20 în 2019. Autobuzele electrice Solaris au o lungime de 12 metri, o capacitate de 78 de locuri fiecare și o autonomie de 105 kilometri pentru bateriile noi. Sunt dotate cu aer condiționat, sistem de numărare al călătorilor, Wi-Fi gratuit și rampă pentru accesul cărucioarelor. Costul unui autobuz electric s-a ridicat la suma de 2,4 milioane de lei, fără TVA.
”Municipiul nostru are cea mai mare flotă de autobuze electrice din România și se află în primele 10 orașe din Uniunea Europeană, raportat la numărul de locuitori. Acest lucru arată respectul nostru față de clujeni, dorința de a oferi o calitate a vieții superioară la Cluj, de a promova transportul public nepoluant. În continuare, Primăria și Compania de Transport Public au proiecte de modernizare a flotei de transport public prin achiziționarea a 50 de troleibuze și a 24 de garnituri de tramvai. Apreciem eforturile Uniunii Europene de susținere prin politica de coeziune a transportului public nepoluant. În această direcție municipalitatea clujeană continuă să susțină dimensiunile europene nepoluante și în următorul exercițiu financiar 2021 – 2027 pe componenta de mobilitate și transport nepoluant”, a declarat primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, în septembrie 2019.
Între timp, sintagma ”cea mai mare flotă de autobuze electrice din România” nu mai este de actualitate, în condițiile în care orașe precum Brașov și Suceava au depăsit numărul unităților din parcul de autobuze electrice din Cluj-Napoca. Totodată, contractele de achiziție încheiate de Timișoara, Iași, Constanța, Târgu-Mureș sau Craiova vor asigura acestor localități flote mai numeroase decât cea din Cluj-Napoca.
Brașov, Suceava, Constanța, Timișoara, Sibiu, Iași, Târgu-Mureș, Tulcea, Piatra-Neamț, Craiova, Arad, Alba Iulia, Buzău, Pitești, Ploiești, Slatina, Sighetu Marmației, Slobozia, Brăila, Alexandria, Drobeta Turnu Severin, Focșani și Lugoj sunt cele 23 de orașe care vor primi autobuze electrice și infrastructura de încărcare necesară. Analiza contractelor de achiziție semnate de aceste localități din România pe parcursul perioadei 2020 – 2021 relevă faptul că parcul de autobuze electrice din România se va îmbogăți până spre finalul anului viitor cu aproape 430 de vehicule green, majoritatea fiind finanțate prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa Prioritară 4.
Astfel, 70 de autobuze electrice vor opera în curând în transportul public de călători din municipiile Iaşi (24), Târgu-Mureș (15), Tulcea (10) și județul Neamț (21), după ce Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a finalizat, la finalului anului trecut, procedura de atribuire a achiziţiei publice pentru acestea. Valoarea totală care va fi plătită pentru noile vehicule se ridică la aproape 138 milioane de lei. Autobuzele electrice BMC Truck & Bus vor avea lungimea de aproximativ 10 metri și vor putea opera în condiţii de deal.
De asemenea, tot prin intermediul Ministerului Dezvoltării, Alba Iulia, Buzău, Constanța și Ploiești vor beneficia de 51 de autobuze electrice de 12 metri, printr-o licitație câștigată, la finalul anului 2020, de New Kopel Car Import, importator al autobuzelor chinezești BYD. Mai mult, Pitești (40), Târgu Mureș (32), Iași (20), Suceava (15), Sibiu (9), Slatina (8), Sighetu Marmației (7) vor beneficia, până în 2023, tot în parteneriat cu MDLPA de înzestrarea parcurilor proprii cu 123 de autobuze electrice Solaris Urbino de 12 metri și 8 autobuze electrice SOR NS 12 (pentru municipiul Slatina).
Un alt contract al Ministerului Dezvoltării presupune achiziția a 56 de autobuze electrice Karsan de 18 metri pentru Timișoara (44) și Brașov (12), livrarea urmând a se face etapizat începând cu acest an. Tot ca urmare a unei proceduri de achiziție finalizate de MDLPA, orașele Constanța (21), Focșani (20), Brăila (11), Alexandria (10), Lugoj (9), Drobeta Turnu Severin (3) vor primi în următoarea perioadă 81 de autobuze electrice de 10 metri. Ofertantul declarat câștigător este BMC TRUCK & BUS, produsul oferta fiind autobuzul electric GRANTON.
Există însă și contracte individuale, un exemplu în acest sens fiind cel încheiat de Primăria Craiova cu producătorul BMC TRUCK & BUS, pentru furnizarea, până în 2023, a 30 de autobuze electrice de 12 metri. Valoarea investiției este 61 milioane de lei (fără TVA), sumă provenită din fonduri europene. Totodată, este de amintit și contractul încheiat de Primăria Arad pentru achiziția a 10 autobuze electrice (5 de 10 metri și 5 de 12 metri).