După eliberarea autorizației de construire în ultima zi de mandat a fostului primar Nicușor Dan, ordinul de începere a lucrărilor pentru reabilitarea integrală a planșeului Unirii a fost semnat oficial. Primăria Sectorului 4 a anunțat că lucrările vor începe efectiv pe 10 iunie, cu un proiect amplu care vizează transformarea radicală a uneia dintre cele mai sensibile zone din București – atât din punct de vedere urbanistic, cât și structural.
Edilul Sectorului 4, Daniel Băluță, a oferit prin intermediul unei conferințe de presă mai multe detalii despre lucrarea de amploare care va începe săptămâna viitoare.
„Piața Unirii este un simbol al orașului nostru, dar și un loc sensibil din punct de vedere structural”, a transmis primarul Sectorului 4, Daniel Băluță.
Ce presupune intervenția:
- Regenerarea spațiilor publice din zona Unirii;
- Refacerea completă a planșeului – o nouă structură din beton, cu o grosime de aproximativ 1,4 metri;
- Consolidarea cuvei râului Dâmbovița;
- Modernizarea rețelelor edilitare subterane;
- Intervenții asupra fântânilor arteziene și crearea unor drumuri provizorii pentru perioada lucrărilor.
Lucrările se vor desfășura în 4 zone distincte:
- Zona Hanului lui Manuc
- Zona Parcului Unirii
- Zona Fântânilor
- Zona dinspre Pasajul Unirii
„Începem cu zonele 1 și 2. În parc va fi organizarea de șantier, iar apoi, odată cu vacanța de vară, începem să spargem și în fața Hanului lui Manuc”, a precizat edilul Sectorului 4.
Restricții importante de trafic
Restricțiile de trafic anunțate includ:
- Închiderea Splaiului Independenței pe sensul dintre Piața Națiunilor Unite și Piața Unirii (autobuze vor fi și ele deviate);
- Circulația va rămâne deschisă și se va desfășura normal pe Splaiul Unirii, dinspre Unirii spre Primăria Capitalei;
- Va fi amenajat un drum provizoriu cu 3 benzi și trotuar pentru traficul dinspre Bd. Coposu/Brătianu spre Patriarhie;
- Parcul Unirii va fi împrejmuit complet – pietonii vor putea doar să-l ocolească.
Tramvai prin Piața Unirii. Pasajul va fi și el consolidat
Lucrările aduc și o noutate pentru transportul public: tramvaiul va traversa Piața Unirii, legând linia 32 (Dealul Mitropoliei) de linia 21 (Sfânta Vineri). Studiul de fezabilitate a fost realizat de Primăria Capitalei, iar implementarea revine Sectorului 4, odată cu refacerea Planșeului.
Pentru realizarea acestei legături, Pasajul Unirii va fi și el consolidat, într-o etapă ulterioară, cu începere estimată în vara anului 2026. Pe perioada lucrărilor de consolidare, Pasajul va fi închis circulației auto.
Ce se întâmplă cu parcul și fântânile de la Unirii
În parc se va începe cu transplantarea unor arbori, unii în parcuri din Sectorul 4, alții vor fi defrișați urmând să fie plantați alți arbori în compensare. La finalul lucrărilor, aici va fi tot un parc, unul mai îngrijit, spune edilul Băluță.
În zona fântânilor nu va fi oprită circulația, dar va fi dezafectată fântâna centrală, care va fi refăcută după finalizarea lucrurilor – cu aceeași formă și funcționalitate ca în prezent.
Trei ani de șantier. Mesajul primarului Băluță pentru bucureșteni
Planșeul Unirii, construit în anii ’30 și consolidat parțial în anii ’80, va fi înlocuit cu o structură nouă, proiectată pentru o durată de viață de cel puțin 100 de ani, spune Daniel Băluță. Edilul le transmite și un mesaj bucureștenilor:
„Urmează o perioadă de 3 ani, extrem de dificilă. Vreau să ne gândim cu toții că acest disconfort nu se compară cu riscul unei eventuale tragedii. Trebuie să începem, în România, să lucrăm preventiv, nu reactiv”, a spus Daniel Băluță.