Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Reclame la păcănele pe trotuare, promisiuni de interdicție pe hârtie. Bucureștiul nu reușește deocamdată să-și civilizeze spațiile publice și nici să scape de haosul reclamelor

Credit foto: Facebook / Vrem schimbare

Piața Romană, chiar la ieșirea de la metrou, centrul Bucureștiului, capitală europeană. Așa arată spațiul public – în stânga, un automat dezafectat de cartele, în dreapta, un panou publicitar care ocupă ilegal jumătate de trotuar și promovează jocuri de noroc.

Un peisaj care, din păcate, nu reprezintă o excepție în Capitală. Situația de mai sus a fost însă reclamată de inițiativa civică ”Vrem schimbare”, iar Poliția Locală a făcut verificări și a constatat amplasarea ilegală a panoului. Două documente oficiale stau lipite pe panou care anunță că de pe data de 4 august, proprietarul are la dispoziție 24 de ore pentru a-l demonta, în caz contrar urmând să intervină Primăria. Panoul este și astăzi ”în picioare”, mai bine de două săptămâni mai târziu.

Panoul ilegal de la Piața Universității. Foto: Vrem schimbare

Alt exemplu elocvent: panoul din Piața Universității, montat în vara anului 2024 lângă Teatrul Național. Deși există dispoziție oficială de demontare încă din ianuarie 2025, acesta rezistă ca un simbol al birocrației nefuncționale a administrației locale.

”Sesizările către Primărie rămân fără răspuns, iar documentele se pierd în interminabile circuite de avizare. (…) Chiar și atunci când există dispoziții de demontare, ele rămân săptămâni sau chiar luni întregi pe poziție. Situația arată lipsă de responsabilitate și lipsă de respect pentru lege și pentru cetățeni.”, spun reprezentanții Vrem schimbare.

Spații publice parazitate și reclame peste tot, o afecțiune cronică a Capitalei

Din păcate, vorbim de o afecțiune cronică a Bucureștiului. Domeniul public este încărcat și parazitat în cele mai creative moduri cu putință. Avem de la chioșcuri pline de graffitti, tot felul de garduri și gărdulețe, acareturi, cutii pentru utilități, automate și infochioșcuri dezafectate, până la mult mai voluminoasele panouri publicitare, în toate formele și puse peste tot – pe trotuare, pe spații verzi, pe clădiri, chiar și pe remorci lăsate pe locurile de parcare cu plată trasate de Primărie.

Sunt reclame colorate pestriț, de toate dimensiunile, panouri LED mai mari și mai mici, reclame sub formă de cub, cilindru, piramide, reclame la jocuri de noroc, la studiouri de video-chat, la țigări electronice și tot felul de alte companii. Un adevărat haos, un zgomot vizual cu care bucureștenii se confruntă zi de zi și aproape în fiecare colț al orașului. 

Este o stare de fapt în care Bucureștiul trăiește de mulți ani și în fața căreia autoritățile pare că nu iau absolut niciun fel de măsuri. Este, de altfel, o problemă istorică a Capitalei, pentru care nicio administrație nu a găsit rezolvări.

USR propune interzicerea reclamelor la jocuri de noroc și vape de pe toate bunurile, spațiile și clădirile care aparțin de Municipiul București

USR București a anunțat luni, 18 august, că vrea să înainteze o propunere, prin care, progresiv, să fie interzise afișajele publicitare la jocuri de noroc sau produse din tutun pe toate imobilele aflate în domeniul public sau privat al Municipiului București, precum și pe toate bunurile aparținând Municipiului București.

”Am scris și depus acest proiect împreună cu colegul Dragoş Radu, iar colega Diana Stoica, inițiatoarea mai multor legi în Parlamentul României, ne-a oferit informații relevante despre despre studiile desfășurate despre cum impactează aceste vicii sănătatea tinerilor.

Principalele prevederi ale proiectului:

•⁠  ⁠Interdicția urmează să se aplice din 1 ianuarie 2026 pentru toate imobilele și bunurile municipiului.

•⁠  ⁠Pentru panourile publicitare existente pe domeniul public și privat, termenul de eliminare ar fi 1 septembrie 2026.

•⁠  ⁠Pentru evenimentele sportive desfășurate pe domeniul public și privat al municipiului, interdicția va fi aplicată etapizat, urmând să intre în vigoare la 1 ianuarie 2029. 

•⁠  ⁠Încălcarea prevederilor ar fi sancționată cu amenzi între 4.000 și 5.000 de lei.

Vrem să readucem spațiul public în serviciul oamenilor, nu în slujba unor industrii care produc dependență și afectează grav sănătatea. Este momentul ca Bucureștiul să facă un pas curajos pentru a proteja generațiile viitoare. Este esențial ca toţi consilierii generali să susțină acest demers, şi să-şi asume responsabilitatea de a proteja sănătatea cetățenilor.”, a anunțat consilierul general Nicorel Nicorescu de la USR pe pagina sa de Facebook.

Care ar putea fi efectul propunerii USR. Foto: Facebook / Diana Stoica (deputată)

O inițiativă bună pe hârtie, care ar putea diminua, cu timpul și într-o anumită măsură, reclamele la jocurile de noroc și vape de pe spațiile publice și ar mai reduce din expunerea foarte mare a unor industrii care provoacă dependențe serioase – adolescenții cu expunere ridicată la reclame au o probabilitate cu peste 10% mai mare de a deveni dependenți de jocuri de noroc, se arată în studiul “Betting on a Better Future” realizat de Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP), cu sprijinul Ambasadei Franței și al Institutului Francez (publicat pe 11 iulie 2025). 

Totuși, propunerea trebuie să treacă mai întâi de votul în Consiliul General. Apoi, apare o problemă importantă: modul în care s-ar putea aplica noua legislație, având în vedere faptul că, în prezent, Primăria ”nu se poate lupta” cu panourile și afișajele ilegale. Chiar și atunci când cetățenii nemulțumiți fac reclamații, Primăria admite faptul că respectivele afișaje sunt ilegale, dar nu face nimic pentru a le îndepărta. 

În aceste condiții,

  • cum poate Primăria să ofere garanții că ar putea veghea la respectarea noilor reglementări?
  • și cum ar putea administrația publică să devină mai curajoasă în abordări – să nu mai lase panourile publicitare ilegale pe domeniul public, să reglementeze mai dur modul și locurile în care acestea pot fi amplasate, să elibereze trotuarele de obstacole și să încerce să creeze spații publice mai ordonate și civilizate.

Sunt întrebări la care administrația locală ar trebui să caute răspunsuri.

Bujduveanu: ”Am decis că e timpul să facem ordine”

În urmă cu o săptămână, primarul interimar Stelian Bujduveanu a anunțat începutul unei campanii de demontare a punctelor de informare nefuncționale, care parazitează spațiile publice din centrul Capitalei. Deocamdată, o picătură într-un ocean cu apă, având în vedere problemele expuse până acum în articol.

Infochioșcurile abandonate din București. Foto: Facebook / Stelian Bujduveanu

”Un lucru care mi-a sărit în ochi – și probabil și vouă – sunt infochioșcurile lăsate în paragină, niște relicve ale unor vremuri în care digitalizarea părea mai mult o idee decât o realitate.

Am decis că e timpul să facem ordine.

Demontăm aceste puncte de informare nefuncționale, dar si alte obiecte de pe spațiul public care nu mai oferă nimic util comunității și doar ocupă spațiu public. Sunt stricate, ruginite și abandonate – și nu mai au ce căuta într-un oraș care vrea să fie modern, curat și funcțional.

Refolosim elementele utile și amenajăm, în locul lor, puncte moderne de plată a călătoriilor STB.”, a scris primarul interimar Stelian Bujduveanu săptămâna trecută pe pagina lui de Facebook.

Deși e o inițiativă bună, Bucureștiul are nevoie de mai mult decât eforturi izolate de acest tip – are nevoie de o adevărată capacitate administrativă pentru a da coerență spațiilor publice și a păstra în mod constant ordinea pe ele.

Pentru că dincolo panourile publicitare care rămân în picioare luni de zile deși sunt ilegale, promisiunile de interdicții viitoare și măsurile punctuale de curățenie urbană, bucureștenii rămân în fiecare zi cu aceeași întrebare: când vor arăta spațiile publice din București demne de o capitală europeană?


Citește și: București, una dintre capitalele cu cea mai nesigură infrastructură pentru copii din Europa. Ce lipsește și cum putem schimba asta

Total
0
Shares
Pe aceeași temă