Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

„Noi ce mai mâncăm astăzi?!” – Cristian Barin vorbește despre afacerea Ohvăz și provocările unui business sustenabil 100% românesc

100% românesc. Delicios, fără chimicale. Ceva „bun pentru mic dejun, bun pentru prânz, ceva care să aibă suficiente calorii, un gust bun dar și un preț OK”. Practic, un fel de unicorn al meselor de la birou. Însă, ca orice vis, este nevoie doar de persoana potrivită să-l pună în practică și să-l transforme în realitate. 

Afacerea cu capital 100% românesc, Ohvăz, și-a început drumul în urmă cu cinci ani cu întrebarea auzită în fiecare zi, în fiecare birou, în fiecare clădire din România, „Noi ce mai mâncăm astăzi?!”. Și cu un entuziast, pe numele lui Cristian Barin, IT-ist de profesie, care s-a aventurat în lumea bucătăriei înarmat cu… o listă în Excel. 

„Eram deja sătul de junk food, de pizza, hamburgeri, biscuiți, știți voi, toate acele lucruri pe care le mănânci la birou în fiecare zi. Și nu doar că nu erau foarte sănătoase, dar în fiecare zi, după prânz, toți eram adormiți. Productivitatea scădea foarte mult. Așa că am încercat mâncare vegană, raw vegană, de tot felul. Unele nu ne-au plăcut, altele erau prea scumpe. M-am tot gândit că trebuie să existe o soluție de masă bună la gust, echilibrată caloric, la un preț bun. Evident, colegii îmi spuneau că nu o să găsim, dar eu, cu o aroganță supremă de antreprenor mi-am zis atunci «dacă nu există, o fac eu!». Și așa a început Ohvăz, fix ca să rezolv o problemă în piață – să ofer produse cu calorii suficiente, cu gust bun și preț OK”, spune Cristian Barin, owner Ohvăz

Pentru el, important a fost să creeze un produs universal bun, nu unul special pentru vegani sau pentru diabetici. Și-a dorit să fie un produs care să-i atragă pe cei care mai „trișează” un pic, care nu vor să-și petreacă zilele cu meniuri plicticoase cu salată verde și apă plată. Așa că ovăzul cu lapte Ohvăz are și un pic de dulceață, un strop de ciocolată belgiană bună, niște unt de arahide produs în România, fructe delicioase. 

„Rețetele le-am făcut în Excel”, spune Cristian Barin zâmbind. „Am un prieten bun bucătar, cu multă experiență. Abilitățile lui în bucătărie plus abilitățile mele de Excel au dus la finalizarea rețetelor. Am băgat zeci de ingrediente în Excel, am făcut liste cu rețete, prețuri, calorii, le-am analizat pe toate, am făcut focus grupuri cu cele mai bune rețete. Și tot în Excel am notat, la fiecare rețetă în parte, toate detaliile de gust, calorii, preț etc, până am ajuns la un top 5.”

De ce tocmai ovăz? De ce cu ingrediente românești? 

„Este adevărat, în România noi am crescut cu griș și orez cu lapte, nu a existat o cultură a ovăzului. Și pentru noi asta a fost o mare provocare. Practic, această piață nu exista, am construit-o”, spune Cristian Barin, demonstrând încă o dată că și unicornii pot apărea dacă este cineva suficient de determinat să-i îmblânzească. Așa că, după lansarea produselor online, pe www.ovhaz.ro, a început promovarea pe social media (sunt deja celebre clipurile lor de pe TikTok) și pe blogul propriu al companiei. „Există multe studii care arată cât de benefic este ovăzul pentru organism iar pe site la noi, numărul de calorii este afișat imediat lângă preț. Am investit mulți bani în promovare, am vrut să educăm publicul în ceea ce privește ovăzul și consumul acestuia.” Pentru cei care își doresc să nu încalce dieta, însă nici n-ar vrea să sufere de foame o zi întreagă, ovăzul a părut soluția ideală – îți dă o senzație de sațietate, însă n-ai nevoie și de o cafea extra-large ca să-ți revii după masa copioasă de la prânz. 

Ingredientele din produsele vândute – în proporție 70%, pe online – sunt, așa cum spune Cristian Barin, „pe cât posibil aduse din România – menta este de aici, la fel și mierea folosită provine de la un singur producător mic, untul de arahide este produs de o firmă locală”. Evident, așa cum spune și el, unele ingrediente (mango sau ananas sau lămâia) nu se cultivă în România și trebuie importate.

Ohvăz n-a vrut să fie sustenabil doar în ceea ce privește ingredientele folosite (respectând deviza un produs bun, cu etichetă curată), ci și-au dorit să ducă această idee un pic mai departe – așa că produsele lor sunt livrate în borcane din sticlă (inclusiv biscuiții), ceea ce i-a adus față în față cu alte provocări: lipsa recipientelor la un anumit moment din acești cinci ani de afacere sau imposibilitatea de a recicla borcanele pe atât de mult pe cât își doresc. „Pentru noi e important să fim conștienți de mărimea noastră. Suntem 16 băieți și fete care muncesc pentru aceste produse. Există firme mult mai mari ca noi, care folosesc tot borcane din sticlă și care au investit milioane de euro ca să creeze un sistem de reciclare a acestor recipiente, și tot nu au reușit. Dar o luăm pas cu pas. Facem tot ce se poate mai bine. Pe măsură ce creștem, devenim din ce în ce mai buni și mai responsabili”, spune Cristian Barin.

O afacere în creștere, pierderi și un program de finanțare  

„Mă bucur să spun că am crescut destul de mult. Și în primele șase luni ale acestui an am vândut de 430.000 de euro. Să vinzi ovăz cu lapte în România, în borcane de sticlă, perisabile, la rece, în toată țara, de atâția bani, online, este o realizare fenomenală! Și spun asta fără falsă modestie” accentuează Cristian Barin. Însă toate aceste realizări s-au văzut și în rezultatele financiare nete ale companiei – an de an a pierdut bani, proprietarul a venit cu bani de acasă, a luat credite. Dar, spune el, „un business cu adevărat valoros, cu principii, se construiește în timp. Și pe mine nu m-a speriat niciun moment că am avut ani cu pierdere. Vedeți, pentru noi, toate aceste lucruri cu care am început Ohvăz contează foarte mult. Puteam să folosim și noi ambalaje de plastic, nu se mai spărgeau borcanele, puteam să punem zahăr în loc de miere sau să creștem termenul de valabilitate cu chimicale. Tentații sunt multe. Însă am început cu niște principii bune, sănătoase. Și eu unul mi-am spus că fie fac o afacere bună și câștig cu aceste principii, fie nu mai fac deloc”.

Așa că, atunci când gândurile i se îndreptau către mărirea capacității de producție, programul factory by Raiffeisen Bank i-a apărut în cale, întâmplător, lui Cristian Barin. Zis și făcut. „Ne-a ajutat foarte mult colaborarea cu factory by Raiffeisen Bank. Îndeosebi încrederea pe care ei ne-au acordat-o. Desigur că banii au contat, ne-au ajutat să ne dezvoltăm, să ne cumpărăm aparatură, însă încrederea e o chestiune importantă, așa că sunt extrem de recunoscător că și-au dorit să fie alături de noi”, spune el. 

După cinci ani de „lupte” cu furnizorii, cu ingredientele, cu educația pieței în ce privește alegerile de alimentație sănătoasă, ce i-ar spune Cristian Barin unui tânăr antreprenor? Că cel mai important este „să discute cu alți antreprenori din domeniu, să intre într-o comunitate. Eu mă bucur că mă pot sfătui cu tot felul de oameni din aceeași zonă de antreprenoriat; așa îți dai seama că porți același bătălii, aceleași discuții cu agențiile, cu furnizorii, cu clienții. Și mi se pare extrem de important să dezvoltăm această cultură în care să susținem afacerile românești, să le promovăm. Să înțeleagă clientul că toată lumea are de câștigat din susținerea unor afaceri românești 100%, că ele promovează un brand de țară și o comunitate activă de antreprenori. M-aș bucura enorm să știe că, dacă ei ne susțin pe noi activ, dacă ne oferă un sfat, o părere, un feedback, vor apărea și vor rezista și mai multe afaceri mici, românești. Și asta e minunat pentru fiecare dintre noi.”

Ohvăz în cifre

Ani de existență – 5  

Angajați – 16 oameni 

Vânzări – 750.000 euro cifră de afaceri anul acesta / 490.000 euro în 2022 

Bani obținuți din finanțare – 50.000 euro

Ohvăz – produse cu secară, cu chia, cu ovăz, diverse sortimente de biscuiți, prăjiturile cu ovăz și alte ingrediente, diverse băuturi (limonadă, cold brew caffe latte și masala chai cu lapte de migdale). 

Total
0
Shares
Pe aceeași temă