Credit foto: Paul Antonescu / Shutterstock.com
Primăria Sectorului 4 al Municipiului București anunță, prin intermediul unui comunicat de presă, semnarea contractului pentru realizarea proiectului tehnic și pentru execuția efectivă a lucrărilor în cadrul proiectului de refacere a planșeului peste Dâmbovița din Piața Unirii.
Câștigătoarea licitației este, de altfel, singura ofertă depusă – cea a Asocierii Erbașu – Concrete Solutions – BogArt. Finanțarea lucrărilor este asigurată de către Guvernul României, care a alocat suma de aproximativ de 800 de milioane de lei pentru acest obiectiv de infrastructură de o importanță strategică pentru București.
Astfel, în baza contractului semnat astăzi, proiectanții și constructorii au la dispoziție 33 de luni pentru reconstrucția totală a planșeului. Mai exact, nouă luni de zile pentru realizarea Proiectului Tehnic, iar restul, de 24 de luni pentru execuția efectivă a lucrărilor de refacere, care vor începe în 2025, cât de curând posibil, în prima parte a anului.
Potrivit Primăriei Sectorului 4, lucrările se vor realiza pe porțiuni, în etape, tocmai pentru a menține circulația auto și pietonală în zona Unirii și pentru a NU bloca centrul orașului.
Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a declarat în cadrul unei conferințe de presă: ”Începând de astăzi, proiectanții și constructorii au la dispoziție 9 luni pentru realizarea proiectului tehnic și încă 24 de luni pentru construcția efectivă. Șantierul propriu-zis îl vom deschide în prima parte a anului 2025 și vom lucra etapizat, astfel încât traficul rutier să fie cât mai puțin afectat. Pentru siguranța bucureștenilor, ne-am asumat acest proiect, extrem de dificil, din nevoia de responsabilitate și de eficiență pe care oamenii din acest oraș o așteaptă de la cei care trebuie să ofere comunității liniște, normalitate și un trai decent”.
În ce vor consta lucrările?
Proiectul tehnic va viza înlocuirea structurii de beton existente (cu o lăţime de 32 de metri şi o lungime de 360 de metri, aflată între strada Căldărari și peretele Pasajului Unirii, ce acoperă și dirijează prin subteran râul Dâmboviţa și care a suferit modificări/degradări structurale semnificative în cei peste 80 de ani de existență), cu una nouă, modernă și performantă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic și fiabilitate, capacității de tranzit a debitelor de apă de pe râul Dâmbovița și care să elimine deficiențele grave identificate în urma expertizelor tehnice efectuate în cursul anului trecut:
- armături corodate, beton exfoliat, reduceri de secțiune, vegetație acvatică pe fața betonului și defecte de față văzută la riglele cadrelor;
- grinzi secundare (nervuri) demolate, zone care se presupune că au fost refăcute în cofraj metalic nerecuperat și care sunt într-o stare avansată de coroziune;
- grinzi secundare (nervuri) cu secțiune de rezistențā puternic afectată, console scurte la cadrele de rost distruse în întregime ca urmare a infiltrațiilor de apă în rosturi;
- beton exfoliat, armături corodate și infiltrații locale în placa de beton a planşeului; defecte de execuție și lucrări executate necorespunzător efectuate cu ocazia diverselor intervenții la planșeu;
- degradări la partea carosabilă a străzilor de deasupra planșeului, guri de scurgere, borduri, trotuare pietonale și parapete.
De asemenea, în baza contractului anterior menționat, vor fi proiectate și lucrările necesare pentru consolidarea Pasajului Unirii, încadrat, de asemenea, tot în clasa tehnică IV – nesatisfăcător, în aceeași situație precum planșeul peste Dâmbovița. Soluția specialiștilor, ce urmează a fi proiectată și, ulterior, implementată va avea în vedere reabilitarea structurii de rezistență a acestuia, prin cămășuirea și armarea pereților existenți.
O precizare pe care o face Primăria Sectorului 4 este faptul că elementele montate în pasaj odată cu lucrările de renovare și punere în siguranță realizate în 2022 (panouri metalice, sistem de iluminat, sistem de ventilație) urmează a fi demontate odată cu debutul lucrărilor de consolidare, conservate și reașezate pe pozițiile actuale, după ce constructorii vor finaliza acest proiect.
În cadrul lucrărilor la Planșeul Unirii, întreaga zonă de suprafață din Piața Unirii va fi reamenajată peisagistic, cu spații verzi, piațete, zone pietonale și alte soluții inovative, care să transforme arealul într-un reper urban pentru București, cât mai atractiv, atât din punct de vedere al interacțiunii sociale și al petrecerii timpului liber, cât și turistic.
Totodată, Primăria Municipiului București își dorește și extinderea infrastructurii de tramvai prin Piața Unirii pentru a lega linia de tramvai 32, de la poalele Dealului Mitropoliei cu linia de tramvai 21, spre strada Sfânta Vineri. Astfel, PMB a contractat, iar acum se află în curs de elaborare, studiul de fezabilitate pentru acest obiectiv.