Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Cum arată infrastructura de încărcare a mașinilor electrice din România. Topul orașelor după numărul de stații

Piața de mașini electrice din România este marcată în prezent de o dezvoltare accelerată, fiind stimulată de anumite strategii guvernamentale care promovează tranziția spre mobilitate electrică, dar și de angajamentele pe care principalii producători auto globali și le asumă cu privire la un viitor sustenabil.

Un studiu marca Deloitte (detalii aici) dezvăluie că aproape jumătate dintre șoferii români (46%) și-ar achiziționa în viitor o mașină electrică sau hibridă. Programele precum ,,Rabla” sau ,,Rabla Plus”, diferitele avantaje în privința impozitării sau creșterile progresive ale prețurilor carburanților fosili din ultima perioadă încurajează din ce în ce mai multe persoane fizice, dar și entități juridice, să își achiziționeze vehicule electrice.

Potrivit publicației Autocritica (detalii aici), piața românească de mașini electrice adună în anul 2022 peste 30 de modele de la diverși producători. Acestea variază de la hatchback-uri mini (Dacia Spring, Smart EQ ForTwo), hatchback-uri compacte (Volkswagen ID.3, Cupra Born), sedan-coupé (Audi e-tron GT, BMW i4), limuzine (Mercedes-EQ EQS), până la SUV-uri medii (BMW iX3, Ford Mustang Mach-E) sau mari (Jaguar I-Pace, Tesla Model X). În ceea ce privesc mașinile hibride cu încărcare la priză (PHEV), avem aproximativ 100 de modele, din toate segmentele de piață.

Topul orașelor după infrastructura de stații de încărcare a mașinilor electrice

În prezent, pe teritoriul României sunt aproximativ 1.000 de puncte de încărcare pentru vehiculele electrice și plug-in hybrids. Dintre acestea, există atât locații în care se poate încărca o singură mașină, cât și locații în care pot fi încărcate 5-10 mașini simultan. Localizarea acestora, alături de informații legate de tipul stațiilor (cu încărcare normală sau rapidă) și tarifele de încărcare sunt furnizate de o hartă care poate fi accesată pe platforma PlugShare (detalii aici).

Este de așteptat ca întreaga rețea de stații de încărcare a mașinilor electrice din România să se dezvolte constant în următoarea perioadă, pentru că în fiecare an numărul mașinilor electrice achiziționate în România aproape că se dublează. Într-un comunicat de presă (detalii aici) lansat la începutul acestui an de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, ministrul Cseke Attila a anunțat achiziționarea a 13.200 puncte noi de încărcare, finanțate prin Programul Național de Redresare și Reziliență.

,,Ținta este să reînnoim parcurile auto ale localităților cu automobile inteligente și verzi, prietenoase cu mediul. 1.135 vehicule noi, electrice sau cu hidrogen vor fi achiziționate pentru reședințele de județ, municipiul București, orașe și comune, dintre care 715 autobuze, 50 tramvaie, 50 troleibuze și 320 microbuze. Transportul public în România va deveni mai verde și mai inteligent în urma achiziționării a 491 de sisteme digitale de management al transportului public, până în trimestrul 2 al anului 2026. Noile autovehicule vor beneficia și de stații de încărcare corespunzătoare, în urma a achiziționării a 13.200 puncte de încărcare, și vor servi și transportul elevilor”, susține ministrul Cseke Attila.

Lista principalilor distribuitori din rețeaua națională de încărcare a mașinilor electrice

  • Grupul Enel, prin divizia Enel X Way (detalii aici), are instalate peste 200 de puncte de încărcare și mai mult de 100 de stații în întreagă țară. Juice Pole, stațiile publice de încărcare a vehiculelor electrice, au o capacitate totală de 44 kW și permit încărcarea a două mașini simultan, cu câte 22kW fiecare. Juice Pump face parte din infrastructura de încărcare electrică a vehiculelor atât în orașe, cât și în afara acestora, și au  o putere de încărcare între 50kW și 350kW. Cu ajutorul aplicației mobile Juice Pass, utilizatorii pot gestiona toate serviciile de încărcare a unui vehicul electric în stațiile de încărcare publice și private, direct de pe telefon. Harta stațiilor de încărcare Enel X Way poate fi consultată aici, iar planurile tarifare se regăsesc aici.
  • E.ON Drive (detalii aici) este o rețea de stații de încărcare care face parte din proiectul european NEXT-E. Prin instalarea pe telefonul mobil a aplicației E.ON Drive, utilizatorul este ghidat spre cele mai apropiate puncte de încărcare și are posibilitatea achiziționării unui abonament lunar prepaid, care include un preț de încărcare normală (AC) de 1.79 lei/kWh și un preț de încărcare rapidă (DC) de 2.29 lei/kWh. În cazul plății unice, tarifele percepute sunt de 2 lei/kWh pentru o încărcare normală (AC) și 2.56 lei/kWh pentru o încărcarea rapidă (DC). O hartă a localizării stațiilor de încărcare E.ON Drive din România poate fi accesată aici.
  • EVConnect (detalii aici) are instalate în întreaga țară peste 650 de stații de încărcare normală și peste 70 de stații de încărcare rapidă. Tarifele de încărcare din cadrul acestei rețele sunt de 1.89 lei/kWh pentru o încărcare normală (AC) și 2.32 lei/kWh pentru o încărcare rapidă (DC).
  • MOL Plugee (detalii aici) este prima rețea de încărcare dedicată mașinilor electrice dezvoltată de către o companie petrolieră care activează pe piața din România. Tranzacțiile pentru electricitatea utilizată pot fi efectuate fie printr-un cont de client înregistrat în aplicația mobilă cu același nume, fie prin plată la oprirea încărcării în stațiile respective. Tarifele variază în funcție de tipul încărcării (AC, DC, ULTRA DC), iar clienții înregistrați în aplicație beneficiază de un tarif redus. Alte companii petroliere din România care au rețele de alimentare a mașinilor electrice sunt Rompetrol (detalii aici) (18 stații) și OMV (detalii aici) (15 stații).
  • Renovatio e-charge (detalii aici) prevede un tarif de 1.99 lei/kWh pentru încărcarea normală (AC) și 2.49 lei/kWh pentru încărcarea rapidă (DC). Toate stațiile de încărcare din cadrul rețelei Renovatio e-charge pot fi accesate cu ajutorul unui card RFID și al aplicației mobile care furnizează informații în timp real despre locațiile stațiilor, disponibilitatea acestora, conectori, putere și tarife.
  • Kaufland (detalii aici)– stațiile de alimentare a mașinilor electrice sunt realizate în parteneriat cu Renovatio e-charge, fiind amplasate în parcările magazinelor Kaufland din 30 de orașe ale României, conform a 3 coridoare rutiere:
  1. Constanța – București – Sibiu – Timișoara – Arad (finalizat în 2016);
  2. București – Ploiești – Brașov – Târgu Mureș – Cluj-Napoca – Oradea (finalizat în 2017);
  3. București – Buzău – Focșani – Bacău – Iași – Chișinău (finalizat în 2020).

Stații de alimentare a mașinilor electrice pot fi întâlnite și în unele parcări ale magazinelor Careffour, Lidl, Mega Image sau Penny din țară.

Care este costul de încărcare a unui vehicul electric?

Costul încărcării unui vehicul electric depinde de mai mulți factori: capacitatea bateriei, locul încărcării (acasă – în funcție de prețul/kWh stipulat în contract de către furnizorul de electricitate sau în stațiile publice de încărcare – în funcție de tarifele respectivei stații), dar și de modalitatea de încărcare (normală sau rapidă).

Spre exemplu, în cazul unui model Dacia Spring, capacitatea netă (utilizabilă) a bateriei este de 26,8 kWh, oferind o autonomie medie de aproximativ 234 kilometri, care variază în funcție de viteză, stil de condus, suprafață de deplasare sau condiții meteo. Așadar, pentru o încărcare completă a bateriei unei Dacia Spring într-o stație publică de încărcare, la o putere normală (AC), costul total ar fi în jur de 50 de lei. Calculul utilizat: 26,8 kWh (capacitatea netă a bateriei) înmulțit cu 1,89 lei/kWh (s-a folosit în exemplu prețul/kWh din rețeaua de stații de încărcare EVConnect).

Total
0
Shares
Pe aceeași temă