Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Calea Victoriei pietonală permanent, între pro și contra! Este bine să transformăm ”Străzi deschise” într-un proiect de regenerare urbană sau să rămână un simplu eveniment de week-end?

Calea Victoriei a devenit de trei ani, în multe week-end-uri, un loc de promenadă preferat de bucureșteni (Credit foto principală: Cristi Croitoru / Shutterstock.com)

Conceptul de recuperare a spațiului public pentru creșterea calității vieții urbane prin prioritizarea oamenilor în detrimentul mașinilor este punctul esențial al politicilor de dezvoltare urbană adoptate în țările occidentale de zeci de ani. Orașele din state precum Olanda, Suedia, Norvegia, Danemarca, Germania, Belgia, Franța, Italia sau Spania au renunțat la ideea consolidării infrastructurilor auto, mizând pe o excludere treptată a mașinilor din viața urbană pentru a extinde spațiul public dedicat oamenilor și bicicliștilor.

Proiectul de închiderea a circulației auto pe Calea Victoriei din București în week-end-uri are la bază conceptul de regenerare urbană pentru pietonalizarea unor străzi, cu scopul de a umaniza și de a da viață unor zone sufocate de autovehicule, de a da posibilitatea oamenilor de a interacționa în alt mod cu propriul oraș și de a le da timp să observe și să simtă arhitectura și istoria Capitalei.

Totul a pornit în timpul pandemiei, în primăvara lui 2020, după prima perioadă de lock-down, când românii au fost nevoiți să stea în case mai bine de două luni. Atunci, ARCEN a propus Primăriei Generale a Municipiului București, condusă de Gabriela Firea, să restricționeze temporar circulația auto pe anumite străzi pentru a crea astfel niște promenade, locuri speciale, exclusiv pietonale, pentru plimbare.

Proiectul s-a bucurat de un succes pe care aproape nimeni nu l-a anticipat, bucureștenii luând la pas, cu mic cu mare, zonele respective. Administrația noului primar Nicușor Dan a îmbrățișat ideea, continuând proiectul ”Străzi deschise”, ba chiar aplicându-l și pe alte bulevarde din Capitală.

Rebranduit „Străzi deschise – Bucureşti Promenadă urbană”, programul a devenit astăzi cel mai popular eveniment outdoor al Capitalei. Stau mărturie cifrele impresionante, care arată că în fiecare week-end zeci de mii de bucureșteni se plimbă pe Calea Victoriei.

”Străzi deschise”, între eveniment temporar sau proiect permanent de regenerare urbană

”Peste 90.000 de oameni s-au relaxat în minivacanţa de 1 Iunie la „Străzi deschise – Bucureşti Promenadă urbană”… Calea Victoriei, acolo unde au avut loc spectacole, concerte, piese de teatru, ateliere și expoziții a fost arhiplină în fiecare zi, oamenii bucurându-se de evenimentele organizate de municipalitate, așa cum am anticipat”, a anunțat ieri edilul Nicușor Dan pe pagina sa de Facebook.

Calea Victoriei este în timpul săptămânii un șir nesfârșit de mașini
(Credit foto: GVStefan / Shutterstock.com)

În aceste condiții, se pune inevitabil întrebarea dacă nu ar fi mai bine ca administrația publică să facă demersurile în direcția închiderii permanente a traficului auto pe Calea Victoriei. Proiectul de bucură de o susținere largă în rândul specialiștilor și a comunității, reprezentată de ONG-uri. În ultimii ani, mai mulți arhitecți, urbaniști și activiști civic au arătat public beneficiile unei decizii de acest gen.

La un moment dat, pietonalizarea permanentă a Căii Victoriei părea a fi susținută și la nivel politic, anul trecut PNL cochetând cu această idee. Între timp însă, elanul politicienilor s-a temperat, cel mai probabil de teamă de a nu pierde din voturile bucureștenilor, recunoscuți pentru interesul crescut pentru mașini și parcări și care nu văd cu ochi buni exploatarea spațiului public de către oameni.

Calea Victoriei se închide doar în week-end, dar Primăria Capitalei vrea să transforme Piața Revoluției în spațiu exclusiv pietonal

Viceprimarul General al Capitalei, Stelian Bujduveanu, consideră că proiectul ”Străzi deschise” este un program de succes, care trebuie însă să-și păstreze statutul de eveniment temporar. Totodată, oficialul Primăriei Generale a Municipiului București spune că notorietatea proiectului va sta la baza deciziei administrației publice de a transforma Piața Revoluției în spațiu exclusiv pietonal.

Stelian Bujduveanu a anunțat practic, în premieră, la conferința ”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă”, organizată de publicația GreenCommunity, intenția de a transforma Piața Revoluției în spațiu exclusiv pietonal. Este vorba despre zona din jurul Ateneului Român, care cuprinde Piaţa George Enescu, Piaţa Revoluţiei şi parcarea din faţa Ministerului Afacerilor Interne.

Stelian Bujduveanu, Viceprimarul General al Capitalei, a anunțat, în premieră la conferința ”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă”, că primaria va transforma Piața Revoluției în spațiu exclusiv pietonal
(Credit foto: Iustin Ichim)

Stelian Bujduveanu: ”Dacă pietonalizezi permanent Calea Victoriei, cu timpul devine pustie”

Viceprimarul general a mai explicat că acest proiect implică transformarea în sens a unic a străzii Ion Câmpineanu, astfel încât să poată prelua fluxul de pe Calea Victoriei, arătând că decizia este influențată de succesul pe care-l înregistrează programul „Străzi deschise – Bucureşti, Promenadă urbană”, care presupune pietonalizarea Căii Victoriei în week-end-uri.

”Străzi deschise este un exemplu abrupt și rapid despre cum poți schimba fața unui oraș, să vezi exact ce simt și ce-și doresc oamenii cu adevărat. Calea Victoriei nu este un proiect al administrației, este un proiect al Municipiului București. Este un proiect de succes și acum toată lumea trage de el… Dar, nu poți să închizi permanent Calea Victoriei. Dacă pietonalizezi permanent Calea Victoriei, există experimente și studii în străinătate care arată că devine pustie cu timpul. Ca să nu ajungem în acest punct, ne-am gândit că este bine să restricționăm permanent traficul din Pieța Revoluției, care poate deveni zona de întâlnire a Municipiului București, pe care ne-o dorim cu toții”, a punctat Stelian Bujduveanu, în cadrul conferinței ”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă”, organizată de GreenCommunity.

Radu Andronic: ”Dacă facem din Calea Victoriei promenadă, câștigul pe termen lung va fi mult mare decât înjurăturile din trafic”

Radu Andronic, director general FIP Consulting, compania românească cu cea mai mare experiență în pregătirea și finanțarea proiectelor de mobilitate urbană durabilă și regenerare urbană, a menționat în cadrul conferinței organizată de GreenCommunity că este unul dintre adepții pietonalizării permanente a Căii Victoriei.

Radu Andronic, director general FIP Consulting, unul dintre speakerii conferinței organizate de GreenCommunity
(Credit foto: Iustin Ichim)

”Eu cred în Calea Victoriei pietonală. Dacă am transforma Calea Victoriei în arteră pietonală, inclusiv cu zona Palatului Regal, care este o idee foarte interesantă, atunci nu am mai avea 40.000 de oameni nebuni deodată. Aceasta este aberația: avem atât de puține evenimente și spațiu public atât de puțin deschis oamenilor, încât lumea e avidă, toți mergem acolo. Consider că ar trebui să deschidem pentru oameni Calea Victoriei, pe baza datelor pe care le putem colecta. Ce se întâmplă apoi cu traficul? Nu știm, nu ne interesează. De ce? Pentru că niciodată infrastructura rutieră nu va fi considerată a fi suficientă. Dacă vom face 7 benzi pentru mașini, vom avea 7 benzi blocate. Dacă vom avea 5.000 de benzi, vom avea 5.000 de benzi blocate. Același lucru este și cu parcările: dacă facem 5.000 de parcări vom avea 5.000 de parcări ocupate. Soluția este să diminuăm această infrastructură nocivă și să redăm spațiul public oamenilor. Dacă luăm cele două benzi de pe Calea Victoriei și le facem arteră de promenadă, cred că câștigul pe termen lung va fi mult mare decât înjurăturile din trafic”, a subliniat Radu Andronic.

FIP Consulting este firma desemnată câștigătoare a contractului pentru elaborarea unui master plan pentru piste de biciclete la nivelul Municipiului Bucureşti. Radu Andronic a anunțat, în cadrul dezbaterii ”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă”, că FIP Consulting poate măsura datele de trafic de la Calea Victoriei, prin amplasarea unor radare care să furnizeze o statistică a numărului de mașini, oameni și biciclete care tranzitează această arteră pe parcursul unei săptămâni.

”Vom profita de faptul că avem acest contract cu masterplanul velo și vom pune aceste radare pentru a măsura datele de trafic. Nu vă luați după Poliția Locală, pentru că acolo o să fie doi care numără din doi în doi. Vedem exact câte mașini circulă pe Calea Victoriei în timpul unei săptămâni și în week-end vedem câți oameni sunt acolo când Calea Victoriei se închide. Foarte interesant ar fi și monitorizarea mediului economic din această zonă, să aflăm ce valori de business au în timpul unei săptămâni când este trafic și ce valori au în timpul unui week-end când sunt 40.000 de oameni”, a spus directorul general al FIP Consulting.

Irina Meliță: ”Putem prioritiza pietonii pe Calea Victoriei”

Arh. Irina Meliță, vicepreședinte OAR – București, a participat la dezbaterea ”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă” organizată de GreenCommunity (Credit foto: Iustin Ichim)

Arh. Irina Meliță, vicepreședinte al Ordinului Arhitecților din România – Filiala București, s-a alăturat ideii care susține nevoia de pietonalizări permanente ale străzilor în București, însă a susținut că dacă administrația și comunitatea nu sunt pregătite pentru o decizie radicală, ar fi necesară măcar o măsură de tranziție, prin care să se acorde prioritate pietonilor.

”În multe orașe din vestul Europei există un sistem prin care se acordă prioritate pietonilor. Vorbim despre un alt tip de trafic care prioritizează pietonul și reduce la maximum traficul auto în anumite zone, unde mașinile sunt obligate să circule cu viteză mică”, a evidențiat arh. Irina Meliță, în cadrul conferinței organizate de GreenCommunity.

Despre proiectul ”Orașul la scară umană”, marca GreenCommunity

Dezbaterea și expoziția "Manifest pentru regenerare urbană durabilă" reprezintă un eveniment satelit al festivalului Romanian Design Week 2023. Evenimentul este organizat de GreenCommunity, prezentat de UniCredit Bank, cu susținerea partenerilor FIP Consulting, Speedwell, Exim Banca Românească și Ordinul Arhitecților din România – Filiana București.

”Orașul la scară umană – Manifest pentru regenerare urbană durabilă” a adus în fața comunității un dialog între autorități din administrația locală, specialiști în urbanism și arhitectură, dezvoltatori imobiliari și reprezentanți ai societății civile pe tema reorganizării, revitalizării și reinventării spațiilor din oraș. Speakerii dezbaterii, moderate de Teodora Tompea (jurnalist DIGI24), au fost: Bogdan Suditu (Conferențiar Universitar Doctor Facultatea de Geografie – Universitatea din București și Preşedinte Comisia Tehnică de Urbanism din Primăria Municipiului București), Stelian Bujduveanu (Viceprimar General Municipiul București), Radu Mihaiu (Primar Sector 2 București), Irina Meliță (Vicepreședinte Ordinul Arhitecților din România – Filiala București), Maria Duda (Arhitect BAZA. Deschidem Orașul), Jan Demeyere (Co-founder & Partner Speedwell), Radu Andronic (Director general FIP Consulting) și Andrei Corbet-Nits (Arhitect Doctorand SDA Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” – București).

Conferința și expoziția organizate de GreenCommunity, în perioada 20 – 22 mai 2023, la POINT, reprezintă cel de-al doilea episod al seriei de evenimente ”Orașul la scară umană”, prin care publicația promovează concepte de sănătate urbană prin dezbaterea unor probleme ale orașului cu impact asupra calității vieții locuitorilor.

Total
0
Shares
Pe aceeași temă