Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Infrastructura care ucide. Trotuarul-parcare de lângă Parcul Pantelimon arată că administrației publice nu îi pasă de siguranța oamenilor

În luna aprilie, scriam pe GreenCommunity despre siguranța pietonilor în București. Sau, mai bine zis, despre NEsiguranța pietonilor. Vorbeam despre numărul crescut de accidente în care sunt implicați pietoni, dar mai ales despre infrastructura problematică.

Situația este cunoscută. În acest moment, în Capitală, infrastructură mai degrabă încurajează producerea de accidente decât să o limiteze. Sunt câteva probleme de bază, descrise pe scurt și în articolul amintit mai devreme. 

Există multe zone cu trotuare impracticabile sau ocupate de mașini, unde pietonii sunt nevoiți să iasă pe stradă. Anumite străzi și bulevarde încurajează depășirea vitezei legale prin design. O problema ce pare generalizată este lipsa vizibilității la trecerile de pietoni, în jurul cărora sau pe care sunt parcate mașini sau pur și simplu proiectarea este deficitară – și avem peste 400 de accidente pe an pe motiv de neacordare a priorității pentru pietoni.

Tot în luna aprilie a acestui an, în timp ce GreenCommunity publica acest articol, Primarul Sectorului 3 publica și el un videoclip pe Facebook. Despre parcări. Mai exact, despre o parcare lângă intrarea în Parcul Pantelimon – ”Sute de locuri – o frumusețe, să tot parchezi aici în zona asta”, spunea Negoiță. ”Nu ezitați să folosiți această parcare că e gratis – noi încurajăm așa mersul cu transportul în comun”, completa edilul.

Ce ezita Rober Negoiță să spună este că pe acolo nu există niciun fel de trotuar. În mod practic, parcarea este trotuarul – mașinile parchează în stânga și în dreapta unui culoar folosit și de pietoni, de cei care merg în parc pe jos, cu bicicleta sau cu trotineta, de bătrâni și oameni în scaun cu rotile – și mai este folosit și de cele câtva sute de mașini care ies sau intră în parcare. 

Pe aici trec oamenii de la stația de transport în comun până la intrarea în Parcul Pantelimon – captură Google StreetView

O configurație deosebit de periculoasă, mai ales că în practică, acest culoar lasă impresia că poate fi străbătut cu o viteză de 30-40 de km/h. Infrastructură care ucide, la propriu. Pentru că acum, vedem cum un copil de 9 ani a fost omorât de un șofer minor, fără carnet, pe acest trotuar/parcare, iar un alt copil a fost grav rănit în același accident.

Pe imaginile surprinse pe camerele de supraveghere, se vede cum în zonă erau foarte mulți oameni, pietoni, oameni cu copii, copii pe biciclete și trotinete, oameni cu animale de companie. În proximitatea intrării în parc și lângă o stație de transport public, toți acești oameni sunt obligați să facă slalom între mașini – și nu vorbim doar de mașini parcate.

Alt exemplu de trotuar-parcare în Sectorul 3 – zona Nerva Traian

Din păcate, nu este un exemplu singular în București. Pentru că, așa cum am precizat, există destule zone în care pietonii nu au trotuar, nu au un spațiu pe unde să se deplaseze. În siguranță, accesibil, protejați. Așa cum există multe trotuare pe care administrația a decis să le împartă cu parcările pentru mașini.

Avem mare nevoie de o schimbare în modul cum ne planificăm orașul – strada trebuie să fie un mediu sigur pentru absolut toată lumea. Și poate ar trebui să începem tocmai cu străzile din proximitatea școlilor, din proximitatea parcurilor sau a piețelor și a nodurilor de transport în comun – spații cu un flux de pietoni foarte mare, locuri pe unde merg persoane vulnerabile, copii, bătrâni. 

Aș îndrăzni să aduc în discuție o rezolvare recentă a unei probleme asemănătoare la Parcul Drumul Taberei, trotuarul sudic. Ce era înainte un trotuar pe care se parca în stânga și în dreapta culoarului pe unde treceau oamenii, deși existau și parcări în spic, este astăzi un loc de promenadă, sigur pentru copii, pe unde poți intra în siguranță în parc, te poți deplasa la piața agroalimentară aflată în apropiere sau la stațiile de transport în comun. Mai degrabă așa ar trebui să arate un trotuar de lângă parc, pentru protecția și bunăstarea locuitorilor unui oraș.

Total
0
Shares
Pe aceeași temă