Astăzi, 26 octombrie, a fost inaugurat primul bulevard construit de la zero în ultimii 35 de ani în Capitală. Este vorba despre Drumul Valea Largă, în Sectorul 6 al Capitalei. Înainte de transformare, pe acolo trecea doar un drum de pământ, insalubru, fără iluminat public, fără trotuare, fără asfalt, pe care oamenii mergeau cu cizme de cauciuc din cauza noroaielor.
Acum, între Prelungirea Ghencea și Bulevardul Timișoara există un adevărat bulevard cu două benzi pe sens, trotuare accesibile și piste pentru biciclete. Primăria spune că a și plantat aproape 1.000 de arbori de-a lungul celor 1,5 kilometri ai noului drum.
Demersurile pentru amenajarea drumului Valea Largă au fost începute în primăvara lui 2021, iar în septembrie 2023 a fost semnat contractul pentru execuția lucrărilor. Acum, drumul este inaugurat, însă mai este puțin de lucru pentru a fi finalizat – la capătul dinspre Bulevardul Timișoara se circulă deocamdată doar pe câte o bandă pe fiecare sens, deoarece este necesară mutarea unor conducte de termoficare, acțiune ce poate fi făcută doar după terminarea sezonului rece.
Cât a costat realizarea drumului? Ei bine, s-au făcut exproprieri în valoare de 34 de milioane de lei, la care s-au adăugat 23,7 milioane de lei lucrările. S-au extins / relocat rețele de termoficare, rețele ELCEN, lucrări de protejare a apeductelor Apa Nova, s-au introdus în subteran rețele de apă și canal și tot în subteran sunt cablurile operatorilor de telefonie, internet, electricitate.
Impresii despre Drumul Valea Largă
Vorbim despre un bulevard corect, fapt pe care îl remarci imediat. Lucrările realizate par de calitate, carosabilul se prezintă în condiții bune, există mai multe semafoare – atât la intersecțiile din capete, cât și pentru câteva treceri de pietoni și intersecții cu drumuri secundare.
Trotuarele sunt decente, suficient de late, există mobilier stradal, precum bănci și coșuri de gunoi. Zona pietonală este accesibilizată la toate trecerile de pietoni cu o pantă realizată din dale de granit, care conectează trotuarul de carosabil. Un plus sunt și copacii plantați, dar și amenajările peisagistice plăcute.
Pistele pentru biciclete sunt probabil cele mai late care au fost construite până acum în București. Sunt separate de trotuar prin aliniamentul de copaci și de carosabil printr-o zonă de gard viu – greu de spus deocamdată dacă incomodează vizibilitatea la intersecțiile cu străduțele laterale. Trecerile de pe pistă pe carosabil la intersecții se face în general lin, bordura este îngropată. Există un conflict cu pietonii la trecerile de pietoni, dar și la stațiile de transport public – unde pista este vopsită cu verde pentru atenționare.
Drumul Valea Largă în cifre
- 4 benzi auto (două pe sens) de câte 3,5 metri fiecare (total parte carosabilă: 14 metri);
- Pe mijloc, între cele două sensuri de circulație, este un spațiu verde cu lățimea de 4,4 metri;
- Două piste de biciclete pe ambele părți ale drumului, cu lățimea de 2 metri fiecare;
- Alt spațiu verde cu lățimea de 1,3 metri delimitează pistele de biciclete de partea carosabilă;
- O a treia zonă de spațiu verde, cu lățimea de 1,2 metri, delimitează pistele pentru biciclete de trotuare;
- 2 trotuare de 3,1 metri fiecare, amplasate de o parte și de alta a arterei;
- Stații pentru transportul în comun, sistem de iluminat și canale pentru preluarea apelor pluviale;
- Investiție totală de aproximativ 58 de milioane de lei, din care 17 milioane de lei finanțare prin programul PNDL Anghel Saligny.
Ce a spus edilul Ciprian Ciucu la inaugurare?
”Ne aflăm în Sectorul 6 pe noul bulevard Valea Largă. Acesta conectează Prelungirea Ghencea cu Bd. Timișoara. Este o lucrare pe care am făcut-o cu sprijinul Guvernului, de aceea l-am invitat și pe domnul Nicolae Ciucă pentru că o bună parte din finanțarea acestei lucrări este prin programul Anghel Saligny. Noul drum are toate utilitățile: canalizare, electricitate, gaze, iluminat, mobilier stradal. Pentru această lucrare a fost nevoie de exproprieri, iar lucrările au fost finalizate chiar înainte de termen.
Cel mai mult se bucură locuitorii din Sectorul 6, însă nu doar ei, pentru că actualul drum Valea Largă va degreva foarte mult cartierul Drumul Taberei și Valea Oltului, astfel se va putea ajunge mult mai ușor dinspre autostrada A1 Pitești – București către zona de sud a orașului”, a declarat în această dimineață primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu.