În România, înmatriculările de mașini “electrificate” (hybrid, plug-in hybrid și electrice) au crescut cu 63,2% în primele două luni ale anului 2023 (5.035 unități) comparativ cu perioada similară a anului trecut (3.086 unități), potrivit celor mai recente date prezentate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Astfel, autoturismele “verzi” au ajuns să dețină, în primele două luni ale acestui an, o cotă de piață de 20,6%, în creștere cu 3,2% față de aceeași perioadă a anului 2022. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor full electrice (+99,7%) și a celor plug-in hybrid (+35,0%).
În lunile ianuarie și februarie 2023, cea mai mare cotă de piață este deținută de mașinile echipate cu motorizări pe benzină: 66,8%, în scădere cu 0,5% raportat la perioada similară din 2022. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 2,7% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 12,6% din total.
Dacia Spring, în continuare cea mai bine vândută mașină pur electrică în România
În primele două luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului, unde primele 5 cele mai bine vândute modele de autoturisme 100% electrice sunt:
- Dacia Spring: 1.057 unități (creștere de 235,6% față de aceeași perioadă a anului precedent);
- Renault Megane: 151 unități (fără înmatriculări în perioada similară din 2022);
- Volkswagen e-UP!: 149 unități (în creștere de 175,9%);
- Tesla Model 3: 63 unități (în scădere cu 34,4%);
- Tesla Model Y: 62 unități (cu 60 mai multe față de aceeași perioadă a anului 2022).
În privința autoturismelor plug-in hybrid, primele 5 cele mai bine vândute modele din ianuarie și februarie 2023 sunt:
- Ford Kuga: 121 unități (creștere de 108,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent);
- Mazda CX 60: 70 unități (fără înmatriculări în perioada similară din 2022);
- Volkswagen Tiguan: 61 unități (creștere de 117,9%);
- BMW X5: 54 unități (creștere de 116%);
- Hyundai Tucson: 54 unități (creștere de 14,9%).
Cel mai bine vândut model de autoturism de tip hybrid este Toyota Corolla (350 unități, în creștere cu 56,3% față de 2022), urmat de Toyota RAV4 (286 unități, în creștere cu 56,3%) și Toyota Yaris (213 unități, în creștere cu 91,9%).
Înmatriculările de autoturisme noi, în creștere în primele două luni ale anului
În primele două luni din 2023, vânzarea de autoturisme noi a crescut cu 37,8% față de perioada similară a anului anterior, fiind înmatriculate în total 24.472 autoturisme (în creștere cu 6.714 unități). Dintre acestea, cea mai bine vândută marcă a fost Dacia (9.314 unități), urmată de Renault (2.148 unități), Hyundai (1.550 unități), Toyota (1.437 unități) și Skoda(1.373 unități).
În ceea ce privește topul modelelor de autoturisme înmatriculate în primele două luni ale anului, Dacia Logan ocupă primul loc (2.947 unități, în creștere cu 61,7% față de aceeași perioadă a anului 2022), urmat de Dacia Sandero (2.289 unități, în creștere cu 78%), Dacia Duster (2.216 unități, în creștere cu 69,8%), Dacia Spring (1.057 unități, în creștere cu 235,6%) și Renault Clio (806 unități, în creștere cu 144,2%).
Primele 3 cele mai bine vândute mărci de autoturisme noi echipate cu motorizări diesel, în primele două luni ale anului, sunt: Dacia (1.029 unități), BMW (401 unități) și Skoda (398 unități). Totodată, cele mai bine vândute 3 mărci de autoturisme noi echipate cu motorizări pe benzină sunt: Dacia (7.224 unități), Renault (1.414 unități) și Hyundai (1.298 unități).
SUV-urile, în topul preferințelor
Având în vedere clasificarea după mărime, respectiv forma caroseriei, segmentul SUV este pe prima poziție în topul mașinilor noi înmatriculate în primele două luni din 2023, cu o cotă de piață de 39,6%. A doua poziție din clasament este ocupată de Clasa C (compactă) cu o cotă de 31%, iar cea de a treia de către Clasa B (subcompactă) cu o cotă de 19,7%.
În plus, autoturismele cu tracțiune integrală (4×4) dețin o cotă de piață de 22,9%, corespunzătoare unui volum total de 5.597 unități, în creștere cu 51,7% față de anul 2022, când se înregistrau 3.680 unități.
În ceea ce privește tipul proprietarului, 57% dintre achizițiile de autoturisme din lunile ianuarie și februarie ale acestui an au fost realizate de persoane juridice, în timp ce 43% de către persoane fizice.
Renault conduce topul vânzărilor de autovehicule comerciale ușoare și minibuses noi
Pe ansamblul primelor două luni din acest an, autovehiculele comerciale ușoare înregistrează o creștere de 28,2%. Primele 5 cele mai vândute mărci de autovehiculele comerciale ușoare și minibuses noi sunt:
- Renault: 910 unități (creștere de 280,8% față de aceeaşi perioadă a anului precedent);
- Ford: 526 unități (creștere de 28,6%);
- Mercedes-Benz: 416 unități (creștere de 10,1%);
- Iveco: 278 unități (creștere de 15,4%);
- Fiat: 237 unități (creștere de 28,8%).
*Datele din cadrul acestui articol au fost preluate din raportul Asociației Europene a Producătorilor de Automobile(ACEA), via Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Pentru mai multe informații, aceasta poate fi consultat integral aici.
Credit foto: Michael Fousert, Unsplash