Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Aer ca în Beijing, pe bulevardele din București. Măsurători independente arată valori record de particule ultrafine în centrul Capitalei, de 20 de ori peste limitele OMS

O campanie de măsurare a poluării din București care a avut loc săptămâna trecută a scos la iveală niveluri alarmante de particule ultrafine, negru de fum și oxizi de azot – poluanți asociați direct cu traficul auto intens, se arată într-un raport 2Celsius.

Măsurătorile, realizate între 4 și 6 noiembrie de organizațiile 2Celsius și Deutsche Umwelthilfe (DUH), în parteneriat cu Ecopolis, arată că în mai multe zone centrale din Capitală – Piața Victoriei, Piața Romană și Universitate – concentrațiile de particule ultrafine au fost de 10 până la 20 de ori mai mari decât valorile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) pentru protejarea sănătății umane.

În contrast, la stația oficială de monitorizare a calității aerului de la Cercul Militar, valorile măsurate au fost cele mai scăzute din campanie, semnalând posibile discrepanțe între datele rețelei oficiale și nivelurile reale de poluare resimțite de cetățeni în trafic.

Sursa: Deuthsche Umwelthilfe via 2Celsius.org

*PN- numărul de particule/cm3

Cele două slide-uri arată măsurători făcute în trafic cu P-track, un analizor de particule ultrafine portabil, în diferite puncte din București. Valorile indicate depăseșc cu mult concentrațiile pentru protejarea sănătății umane și sunt comparabile cu valori foarte ridicate de pe străzile principale din Beijing, China.

Mașinile diesel fără filtre de particule, principala sursă de poluare cu particule ultrafine

Testele efectuate cu analizorul Automotive Particle Analyzer (APA) și cu echipamente pentru NOx (AirYX ICAD) au indicat vârfuri de poluare generate de vehiculele diesel mai vechi, fără filtre de particule (DPF) sau cu filtre nefuncționale.

Graficul arată o comparație a numărului de particule ultrafine măsurate cu Automotive Particle Analyzer (APA) la o mașină Euro 4 fără filtru de particule, două mașini Euro 5 cu filtru de particule funcțional și o mașină Euro 6 la care filtrul de particule lipsește sau este nefuncțional.

ONG-urile propun măsuri concrete pentru reducerea acestor emisii:

  • introducerea zonelor cu emisii reduse (Low Emission Zones), prin restricționarea circulației mașinilor non-euro și Euro 4 fără DPF;
  • îmbunătățirea testelor efectuate de Registrul Auto Român la inspecțiile tehnice periodice (ITP), prin adoptarea de echipamente moderne care pot verifica eficiența reală a filtrelor de particule, așa cum se întâmplă deja în Olanda, Belgia și Germania.

Discuții cu Primăria Capitalei și noi reguli europene privind testarea emisiilor

Rezultatele campaniei au fost prezentate pe 6 noiembrie, în cadrul unei întâlniri la Primăria Municipiului București, unde reprezentanții ONG-urilor au discutat cu autoritățile locale despre soluții pentru reducerea poluării urbane.

La nivel european, Comisia Europeană pregătește o nouă directivă privind inspecțiile tehnice și controlul emisiilor din trafic (COM(2025)180), parte din pachetul „Roadworthiness Package”. Noile reguli vor introduce metode moderne de testare pentru particule și oxizi de azot (NOx), precum și tehnologii de monitorizare în timp real (remote sensing, plume chasing), pentru identificarea vehiculelor „super-emițătoare” direct în trafic.

Statele membre vor fi obligate să verifice anual cel puțin 30% din flota auto națională, iar vehiculele cu emisii peste limite vor fi chemate la inspecții suplimentare. Totodată, directiva include măsuri ferme împotriva modificărilor ilegale ale sistemelor de control al emisiilor, digitalizarea completă a certificatelor ITP și armonizarea controalelor la nivel european.

”Bucureștiul respiră aer comparabil cu cel din Beijing”

Potrivit experților implicați în campanie, valorile măsurate pe principalele bulevarde din Capitală sunt comparabile cu cele din Beijing, unul dintre cele mai poluate orașe din lume. „Aceste date arată, fără echivoc, că traficul rutier din București este un factor major de risc pentru sănătatea publică”, au transmis reprezentanții 2Celsius.

Sursa: Deuthsche Umwelthilfe via 2Celsius.org

ONG-ul atrage atenția că implementarea unor politici publice pentru limitarea traficului poluant și verificarea reală a emisiilor ar putea reduce semnificativ expunerea bucureștenilor la poluanți nocivi.


Citește și: Dacă simți poluare, dar senzorii de aer sunt pe verde, ar trebui să știi că ei arată o medie a valorilor din ultimele 24 de ore. Ministerul Mediului vrea să schimbe acum modul cum se afișează indicii de calitate a aerului

Total
0
Shares
Pe aceeași temă