România ar putea avea prima cale ferată de mare viteză, care să permită circulația trenurilor cu 200 de km/h. S-ar putea întâmpla odată cu modernizarea căii ferate dintre București și Craiova.
Guvernul României pregătește aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea acestei linii de cale ferată, București – Craiova, una dintre cele mai circulate rute din țară, utilizată intens atât pentru transportul de călători, cât și pentru cel de marfă.
Proiectul este împărțit în două subsecțiuni: București Nord – Roșiori Nord (proiectul de hotărâre poate fi consultat aici) și Roșiori Nord – Craiova (proiectul de hotărâre poate fi consultat aici) și este derulat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Linia face parte din Coridorul Rin–Dunăre, legând sudul țării de Constanța, dar și de rețelele feroviare din vestul Europei și sud-estul continentului.
Subsecțiunea 1: București Nord – Roșiori Nord (95,5 km)
Traseul traversează Municipiul București și județele Ilfov, Giurgiu și Teleorman și este administrat de Sucursalele Regionale București și Craiova. Linia este dublă, electrificată și dotată cu bloc de linie automat pe toată lungimea.
Modernizarea prevede:
- Viteză maximă de 160 km/h pe 29,57% din traseu (28,25 km)
- Viteză de până la 200 km/h pe 60,37% din traseu (57,67 km), dar doar după o etapă ulterioară care va presupune eliminarea trecerilor la nivel și realizarea unor pasaje denivelate, neincluse în acest proiect
- În total, aproximativ 90% din lungimea traseului va permite viteze de 160–200 km/h, ceea ce va duce la o scădere semnificativă a duratei de călătorie
Alte intervenții:
- Stațiile Grădinari, Vadu Lat, Gălăteni, Olteni și Rădoiești vor fi sistematizate pentru circulație cu 200 km/h
- Stațiile Videle și Ciolpani vor permite viteze de 160 km/h
- Bucureștii Noi și Chiajna vor fi adaptate pentru 100–115 km/h
- Stațiile Zăvestreni și Atârnați se desființează
- Accesul la peroane va fi denivelat, crescând siguranța călătorilor și a personalului CFR
- Se vor introduce instalații moderne de semnalizare (ERTMS+GSM-R), telecomunicații, sisteme de tracțiune electrică și panouri fonoabsorbante în zonele afectate de zgomot
Subsecțiunea 2: Roșiori Nord – Craiova (108,5 km)
Această porțiune a traseului trece prin județele Teleorman, Olt și Dolj și este administrată integral de Sucursala Regională CFR Craiova. Include 4 stații CF, 8 halte de mișcare, 8 puncte de oprire, 19 treceri la nivel, 21 poduri, 6 pasaje inferioare, 6 superioare și un viaduct (Cârcea).
Ce presupune modernizarea:
- Circulația trenurilor de călători cu viteze de până la 160 km/h, cu posibilitatea creșterii ulterioare la 200 km/h, doar după desființarea trecerilor la nivel și realizarea de pasaje denivelate
- Viteză maximă de 120 km/h pentru trenurile de marfă
- Modernizarea instalațiilor de tracțiune, semnalizare și telecomunicații
- Reabilitarea construcțiilor civile din stații, cu atenție sporită pentru accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusă și condițiile de muncă ale personalului feroviar
- Intervenții pentru protecția mediului: panouri fonoabsorbante, protejarea zonelor de risc hidrologic sau cu teren instabil
Conform clubferoviar.ro, potrivit definiției, linie de mare viteză este considerată, în cazul unei căi ferate existente pe care s-au făcut modernizări, cea pe care se poate circula cu peste 200 km/oră. În cazul liniilor construite de la zero, viteza trebuie să fie de peste 250 km/oră.
Astfel, după implementarea proiectului de modernizare, dar și a unui viitor proiect de denivelare a trecerilor la nivel cu calea ferată, am putea vorbi despre primele secțiuni de cale ferată de mare viteză din România – chiar dacă nu este vorba despre o linie întreagă.
Tot potrivit Club Feroviar, viteza de 200 km/oră a fost luată în calcul și la întocmirea studiului de fezabilitate privind modernizarea căii ferate Predeal-Brașov, care va include un tunel de 10 km.