Credit foto: Facebook / Mobilitate Urbana Sector 4
O taxă de 540 de lei pe an ar urma să fie instituită în Sectorul 4 pentru deținătorii de autovehicule care nu au în proprietate sau în folosință un loc de parcare. Taxa ar urma să se aplice începând de la 1 ianuarie, pe o perioadă de 10 ani.
Proiectul va fi discutat și ar putea fi votat în ședința de consiliu local de mâine, 12 decembrie. Proiectul a fost introdus pe ordinea de zi suplimentară și nu este postat pe site-ul primăriei. De asemenea, consultarea publică s-a realizat pe repede înainte – a fost anunțată vineri dup-amiază și a avut loc luni dimineață.
Cum argumentează reprezentanții administrației necesitatea acestei taxe
Potrivit Referatului de aprobare, în Sectorul 4 sunt înmatriculate aproximativ 182.000 de autoturisme, însă există aproximativ 67.303 de locuri de parcare (dintre care 9.500 parcări publice) – rezultă un deficit de peste 100.000 de locuri de parcare – mașini care sunt lăsate pe carosabil, trotuar sau spații verzi.
Astfel, primăria propune instituirea acestei taxe – denumită ”Taxă specială pentru dezvoltarea urbană”. În același referat de aprobare, se precizează faptul că prin aceasta, administrația ar avea drept scop creșterea numărului de parcări publice și de reședință și optimizarea mobilității urbane.
Primăria ar vrea să amenajeze 100.000 de locuri de parcare în următorii 10 ani – exact durata de aplicare a taxei. Primăria Sectorului 4 consideră un cost mediu pentru realizarea unui loc de parcare 13.771 de lei – sumă obținută din media costurilor pentru amenajarea a 3 parcări la sol.
Proiectul de hotărâre privind instituirea taxei și Referatul de aprobare pot fi consultate în integralitate accesând acest link
Totuși, având în vedere că spațiile publice au ajuns la o saturație de mașini, pare aproape imposibil să amenajezi încă 100.000 de locuri de parcare la sol – de altfel, Primăria Sectorului 4 are în istoric câteva amenajări controversate de parcări la sol pe spații verzi sau trotuare (exemplu).
O soluție ar fi parcările subterane sau supraterane, însă acestea au costuri mult mai mari – chiar Sectorul 4 propunea construirea unei parcări supraterane cu 290 de locuri pe Șoseaua Olteniței la un cost de 128.000 de euro pentru un loc de parcare, conform informațiilor Buletin.de București.
Alte argument pentru instituirea taxei invocate de reprezentanții administrației sunt reducerea poluării, efectul pozitiv pentru mediu și creșterea calității vieții – însă aceste argumente se bat cap în cap cu crearea a mai multor locuri de parcare și investiții în ”proiecte de fluidizarea traficului”, care până acum au însemnat pasaje sau lărgiri. Acest tip de proiecte au drept consecință creșterea capacității auto, deci încurajarea folosirii mașinii personale – rezultă mai mult trafic, mai multă poluare, mai mult zgomot.
Opoziția spune că taxa ar fi ilegală
Paul Ene, consilier local USR, atrage atenția asupra faptului că oamenii care nu au mașinile înmatriculate în Sectorul 4 vor putea parca în continuare nestingheriți și netaxați. De altfel, el susține pentru Buletin.de București că ”este o taxă abuzivă care are ca unic scop acoperirea găurilor uriașe din bugetul primăriei.”
Și reprezentanții REPER susțin că taxa ar fi ilegală. ”Este un abuz flagrant și dacă trece prin consiliu local, noi REPER București vom iniția procedurile legale de anulare a acestei taxe, cu implicarea răspunderii civile a celor vinovați de promovare unui act care aduce atingerii unor zeci de mii de cetățeni din sector.”, spune Cătălin Teniță, Consilier Local la Sectorul 4.
Exemplul Japonia: Nu poți cumpăra o mașină până nu dovedești că ai unde să o parchezi + parcarea pe stradă, la bordură, este strict interzisă
Legea japoneză cere șoferilor să demonstreze că au acces la un loc de parcare. Pentru a înmatricula o mașină sau la schimbarea adresei, șoferii trebuie să obțină un „certificat de loc de parcare” („certificat de garaj” sau „Shako shomei sho”) de la poliția locală. Regula a fost adoptată prima dată în 1962 și se aplica inițial doar orașelor mari – acum, însă, se aplica la scară largă în Japonia, potrivit reinventingparking.org.
Această regulă merge mână în mână cu o altă lege – în Japonia este interzisă parcarea pe stradă. Totuși, există și excepții – sunt anumite locuri în care parcare la bordură este permisă doar pe timpul zilei, nu și noaptea. De asemenea, În Tokyo există un număr mic de locuri de parcare pe stradă cu contorizare – unde ai voie să parchezi timp de maximum 60 de minute.