Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

EXCLUSIV. Primăria Capitalei reacționează în cazul troleibuzelor chinezești Yutong: ”Considerăm că nu există niciun pericol real – nu există comunicare directă de date între vehicule și producători”

După informațiile apărute în presa din Norvegia despre posibile vulnerabilități cibernetice ale autobuzelor electrice Yutong, care ar permite oprirea de la distanță a vehiculelor, direct de către producător, în spațiul public au apărut îngrijorări și cu privire la troleibuzele Yutong cumpărate de Primăria Municipiului București, care vor fi livrate la începutul anului viitor.

Acum, Primăria Municipiului București (PMB) transmite, într-un răspuns oficial pentru GreenCommunity, că troleibuzele destinate transportului public din Capitală nu comunică direct prin Internet cu producătorul, iar toate datele vehiculelor sunt gestionate exclusiv prin sistemul informatic al STB SA. ” Considerăm că nu există niciun pericol real”, transmit autoritățile.

Reamintim că autorităților norvegiene au arătat că autobuzele electrice Yutong testate la Oslo au o vulnerabilitate cibernetică care ar permite oprirea sau dezactviarea de la distanță de către producător, însă nu pot fi controlate direcția sau frânele. Ruter, compania publică de transport din Oslo, a precizat că riscul unui atac real este scăzut, dar că intenționează să îmbunătățească securitatea cibernetică a flotei.

Primăria Capitalei: ”Nu există comunicare directă de date între vehiculele STB SA și terți, cum ar fi producătorii de vehicule, prin Internet”

Într-un răspuns transmis în exclusivitate pentru GreenCommunity, Primăria Municipiului București prin Direcția Transporturi precizează:

”Toate echipamentele IT și ITS aflate la bordul vehiculelor de transport public operate de STB SA, indiferent de marcă și model, comunică date online exclusiv prin intermediul sistemului informatic al STB SA, la care sunt conectate.
Menționăm că nu cunoaștem specificațiile tehnice ale vehiculului testat de către autoritatea de transport public din Norvegia în comparație cu specificațiile tehnice ale troleibuzelor ce urmează a fi livrate la București.”

Primăria subliniază astfel că sistemele informatice ale STB sunt independente și nu implică legături directe cu producătorul vehiculelor.

”Aceste echipamente sunt dotate cu cartele SIM de date care permit comunicația securizată doar cu sistemul informatic STB SA, prin intermediul rețelelor virtuale private (VPN). Comunicația este asigurată prin contracte de servicii încheiate de STB SA cu operatori de date și voce autorizați din România. Nu există comunicare directă de date între vehiculele STB SA și terți, cum ar fi producătorii de vehicule, prin Internet.

În vederea monitorizării și mentenanței vehiculelor, datele transmise de acestea prin intermediul comunicației de date securizate sunt descărcate pe serverele aflate la sediul STB SA. La elaborarea tuturor documentațiilor tehnice pentru achiziția de vehicule noi de către PMB au fost incluse și echipamentele IT – servere, stații de lucru și software dedicate – pentru comunicația locală de date cu vehiculele. Nu există acces online oferit terților și nu se realizează comunicație sau stocare de date în cloud.”

Cu alte cuvinte, datele vehiculelor sunt stocate și procesate doar local, iar actualizările de software se fac exclusiv de personal autorizat, în prezența furnizorilor.

”Toate actualizările de software ale echipamentelor și agregatelor de la bordul vehiculelor sunt efectuate numai de către personal autorizat al STB SA, împreună cu personalul autorizat al furnizorilor, pentru vehiculele aflate în garanție.

PMB a solicitat, prin documentațiile de atribuire, posibilitatea de comunicație online între vehicule și diferite aplicații strict necesare desfășurării serviciului de transport public de călători, cum ar fi: achitarea tarifului de călătorie prin plăți bancare, comunicarea de date cu sistemele de informare a călătorilor din stații și aplicații mobile, diagnosticarea vehiculelor de la distanță prin aplicații de management vehicul, raportarea stării agregatelor și echipamentelor de la bord etc.”

Totodată, PMB precizează că tehnologia OTA (Over-The-Air), prin care se pot transmite actualizări de software fără conexiune fizică, este una standard în industrie acum și nu implică riscuri suplimentare de control la distanță.

”Nu deținem informații privind specificațiile tehnice ale vehiculului testat de către autoritatea de transport public din Norvegia, comparativ cu specificațiile tehnice ale troleibuzelor ce urmează a fi livrate la București. De asemenea, chiar și în articolul menționat se specifică faptul că producătorul nu poate prelua comenzile direcției sau ale sistemului de frânare.

Toate vehiculele de generație nouă dispun de sistem OTA (Over-The-Air). Software-ul OTA este o tehnologie care permite actualizarea software-ului dispozitivelor — cum ar fi telefoane, autovehicule sau echipamente IoT — prin rețele wireless, fără a necesita o conexiune fizică. Aceste actualizări pot transmite de la distanță corecții de erori, îmbunătățiri de performanță, funcții noi și patch-uri de securitate direct către dispozitiv.”

În final, Primăria Municipiului București precizează faptul că nu consideră că ar exista vreun pericol cu privire la vehiculele care urmează să fie livrate și amintește faptul că toate contractele includ despăgubiri pentru vicii ascunse.

”Cele 22 de troleibuze vor beneficia de o garanție de tip „full warranty” pe o perioadă de 6 ani de la recepția vehiculelor. Pe întreaga perioadă de garanție, furnizorul va prezenta un instrument de garantare valabil pe toată durata garanției. Contractul de furnizare prevede penalități și despăgubiri atât pentru imobilizarea vehiculelor, cât și pentru viciile ascunse identificate.

Considerăm că nu există niciun pericol real în legătură cu aspectele relatate în articolul publicat de GreenCommunity, nici pentru cele 22 de troleibuze care urmează a fi livrate, nici pentru restul vehiculelor din parcul STB SA.

Yutong este unul dintre cei mai mari producători de vehicule destinate transportului public la nivel global, având deja livrate autobuze electrice în mai multe țări europene, precum Marea Britanie, Franța, Olanda, etc.”

Context: 22 de troleibuze Yutong, cumpărate cu fonduri PNRR

Primăria Capitalei a semnat în iunie 2025 contractul pentru achiziția celor 22 de troleibuze Yutong, prin fonduri europene din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în valoare de 70,4 milioane de lei fără TVA.

Vehiculele vor avea autonomie de minimum 20 km, aer condiționat și garanție completă de 6 ani. Primele livrări sunt programate pentru primăvara anului 2026.


Citește și: Autoritățile din Norvegia au descoperit că autobuzele electrice chinezești de la Yutong pot fi oprite de la distanță, direct de producător. Bucureștiul urmează să primească 22 de troleibuze de la aceeași companie, cumpărate cu bani din PNRR

Total
0
Shares
Pe aceeași temă