Credit foto: Cristian M Balate / Shutterstock.com
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat faptul că au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru mai multe investiții, printre care o nouă etapă în modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre București și Aeroportul Otopeni.
Este vorba despre peste 1,5 miliarde de lei, pentru modernizarea a 8,6 kilometri de cale ferată și construcția altor 6,9 kilometri, inclusiv un racord către viitorul terminal (Terminalul Est) al aeroportului.
”1,5 miliarde de lei pentru continuarea modernizării liniei de cale ferată Bucureşti Nord- Aeroportul Internațional Henri Coandă București.
Cu această sumă (asigurată prin fonduri externe nerambursabile, de la Bugetul de stat și din fonduri proprii ale CFR SA) se vor moderniza 8,6 km de cale ferată și vor fi construiți alți 6,9 km.
Firul II al căii ferate Mogoșoaia- Balotești (realizat în anul 2020) va fi electrificat, iar pe traseu se vor construi o infrastructură și o suprastructură noi. Va fi construit și un racord de cale ferată electrificată la noul terminal (Terminalul Est), din care aproximativ 4 km vor trece printr-un pasaj subteran.”, a postat Sorin Grindeanu pe pagina sa de Facebook.
În prezent, ruta deservește atât Aeroportul Henri Coandă, însă există stații și la Mogoșoaia și Patinar PO (în apropiere de DN1). O călătorie durează 20-25 de minute, iar trenurile circulă la un interval de aproximativ 40 minute, fiind efectuate zilnic, tur-retur, 72 de curse.
În 2023, traficul a ajuns la 1,24 milioane de pasageri, față de 700.000 în 2022, conform clubferoviar.ro. Aceste cifre se traduc într-o medie de aproximativ 4.000 de călători în fiecare zi.
Detalii despre proiect, conform Ministerul Transporturilor:
Proiectul „Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti” este inclus Master Planul General de Transport al României (MPGT) aprobat prin HG nr. 666/2016, Anexa 10,31 – Cap. IV, poz.1
Obiectivele principale ale proiectului sunt:
1. Modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată existente, între cap Y stația Mogoșoaia și cap Y stația Balotești.
În cadrul lucrărilor de modernizare se va realiza o infrastructură și o suprastructură nouă pentru firul II al căii ferate Mogoșoaia – Balotești (Firul I fiind nou realizat în cadrul proiectului de dublare a intervalului Mogoșoaia – Balotești în anul 2020). Viteza maximă de circulație pentru trenurile de călători va fi de 120 km/h. Halta de mișcare Balotești se va sistematiza și se vor realiza peroane și facilități pentru accesul călătorilor și clădirea container CE. Se va electrifica linia de cale ferată pe secțiunea cuprinsă între Mogoșoaia și Balotești.
2. Realizarea din capătul Y al stației Balotești a unui racord de cale ferată electrificată la noul terminal (Terminalul est).
Lungimea liniei de racord, măsurată din capătul Y al Haltei de mișcare Balotești până în capătul din stația terminus este de aproximativ 7 km. Geometria traseului permite o viteză maximă de 120 km/h. Racordul de cale ferată va fi parțial în subteran pe o lungime de 4,130 km. Tunelul începe de la km 25+350 și se termină la km 29+480, iar Stația este cuprinsă între km 29+490 – km 29+753.
Racord cale ferată la zona Cargo. Se va reface racordul existent pe același amplasament. Lungimea liniei este de 0,5 km.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) 1.514.153 mii lei
Capacități:
– Lungime traseu modernizat – 8,6 km
– Lungime traseu nou – 6,9 km
Durata de execuție a investiției: 36 luni