Începând de luni, 11 august, au început lucrările de modernizare a infrastructurii și schimbare a șinelor de tramvai pe Bd. Chișinău. Tramvaiele 4 și 40 au fost suspendate și înlocuite cu autobuze și a fost creată o altă linie provizorie de tramvai.
Astăzi, primarul interimar al Bucureștiului, Stelian Bujduveanu, a susținut o conferință de presă de pe șantier, pentru a oferi mai multe detalii despre proiect.
Proiectul vizează reabilitarea completă a 850 m de cale dublă de rulare, inclusiv racordarea la linia existentă de pe Bd. Basarabia.
Lucrările presupun înlocuirea căii de rulare, modernizarea rețelei aeriene de contact și a iluminatului public, protejarea rețelelor edilitare, reabilitarea a două peroane și construirea unuia nou, precum și montarea de garduri de protecție.
Proiectul de modernizare a șinelor de tramvai de pe Bd. Chișinău costă 30 de milioane de euro
Edilul interimar Bujduveanu a vorbit în cadrul conferinței despre costurile acestei modernizări, care se ridică la aproximativ 6 milioane de euro: ”Lucrările la acest lot de 850 de metri costă 30 de milioane de lei și vor fi finanțate din fonduri europene, iar cofinanțarea va fi asigurată dintr-un credit BEI, deci nu punem presiune pe bugetul Municipiului București.”, a afirmat edilul interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu.
Acesta a explicat costul ridicat al lucrărilor prin faptul că acestea includ și înlocuirea utilităților din subteran: ”Nu era normal să se schimbe șina de tramvai și să nu se schimbe apa și canalul de dedesubt – vrem ca peste alți ani să nu ne mai atingem de șinele pe care le-am reparat deja , atunci facem de acum și tot ce este în subteran. E un mare beneficiu, dar și un cost mare, în unele cazuri costul este dublat de refacerea utilităților.”
Marin Mândrilă, proprietarul grupului de firme Mari Vila, constructorul semnat pentru acest lot, a vorbit și el despre proiect și a oferit un termen optimist – dacă totul merge bine, va termina lucrările la finalul anului. În contract, termenul este de 12 luni din acest moment.
”Am început și aceste lucrări fără a avea pretenții la bani, putem să le susținem până în decembrie, dar până la urmă trebuie să primesc și banii. Această lucrare este mult mai simplă decât cea de la linia 5, e un lot de aproape 8 ori mai mic. Dacă nu întâmpinăm greutăți mari cu utilitățile, gaze, apă, dacă totul merge bine, în decembrie ar trebui să dăm drumul la tramvaie”, a spus Marin Mândrilă.
Ce se întâmplă cu lucrările la linia tramvaiului 5
La conferința de presă a luat parte și Cătălin Aflat, Director General al Direcției de Investiții din cadrul Primăriei. Acesta a oferit mai multe detalii despre întârzierile de la șantierul liniei 5, de pe Bd. Barbu Văcărescu, dar și despre planurile Primăriei de a realiza investiții masive în infrastructura de tramvaie în următorii ani.
”La linia 5, din 160 de milioane de lei, cât are valoarea de contract cu tot cu TVA, plățile pe care le-am realizat către constructor au fost de 86 de milioane de lei. Avem, la momentul de față, facturi emise de 27 de milioane de lei – am discutat cu constructorul și am stabilit eșalonarea acestora.
Acum nu a fost un blocaj din cauza plăților, ci întârzieri legate de design-ul adăposturilor din stații – vorbim de 50 de kilometri de infrastructură care urmează să fie reabilitați și ne-am dorit ca peste tot să avem o soluție unitară agreată la nivelul direcției de urbanism. Acum, problema s-a depășit, s-a depășit și problema legată de defrișări – am fost nevoiți să le facem pentru a avea și 2 benzi pe sens și peroane moderne, accesibile pentru persoanele cu dizabilități.”, a spus Cătălin Aflat, Director General al Direcției de Investiții din cadrul Primăriei.
Potrivit informațiilor oferite de reprezentanții administrației în conferință, tramvaiul 5 ar putea să circule din nou în luna decembrie a acestui an.
Citește și: Modernizare înțeleasă prost: Primăria Capitalei a lăsat mai multe bulevarde fără copaci în ultimii ani din cauza unor proiecte slabe. A venit rândul Bd. Barbu Văcărescu, care va rămâne fără 82 de arbori
Primăria vrea să investească peste 500 de milioane de euro în infrastructura de tramvai
Cătălin Alfat, directorul Direcției de Investiții din PMB, a vorbit și despre faptul că Primăria vrea să realizeze mai multe investiții în infrastructura de tramvai: ”Vorbim de un necesar de minim 500 de milioane de euro pentru ambițiile pe care le are Primăria la nivel de infrastructură de tramvai – fără să includem aici banii necesari pentru cei 33 de kilometri de extinderi ale șinelor de tramvai pe care le avem în vedere – vorbim de închiderea inelului median de tramvai pe zona de sud-est, tramvaiul prin Piața Unirii, tramvaiul de pe Prelungirea Ghencea, extinderile șinelor până la Mall Colosseum și Mall Băneasa + 12,2 kilometri pe care Primăria Sectorului 2 îi are în vedere pentru conexiunea dintre estul orașului și zona Petricani.”
În perioada următoare, Primăria urmărește să obțină fonduri europene pentru construcția noii șine de tramvai de pe Prelungirea Ghencea, alături de 16 tramvaie de 36 de metri, care ar urma să deservească acest nou traseu.