Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Cât de interesați sunt românii de credite verzi. Interviu cu Anca Nuțiu (BRD): ”Am avut solicitări încă din primele zile de la lansarea produselor”

Creditarea verde pentru populație este o piață în curs de formare, prin care băncile își asumă rolul de contributori principali ai procesului de conștientizare a publicului asupra importanței conceptului de sustenabilitate și îi ajutăm pe clienți să facă pasul efectiv spre o abordare mai verde prin produse relevante, în condiții avantajoase pentru ei, susține Anca Nuțiu, Director Executiv, Departamentul Customer Value Management, BRD Groupe Société Générale.

”Potențialii clienți sunt oameni educați, cu venituri peste medie, preocupați și de viitor, atât din perspectiva copiilor – pentru cei ce sunt părinți – dar și din perspectiva generală a responsabilității, atitudine care în general îi caracterizează”, subliniază Anca Nuțiu, în cadrul unui interviu acordat publicației GreenCommunity.

”Lansarea unei game complete de credite verzi pentru persoane fizice a fost un pas natural prin care să-i ajutăm pe clienții noștri să aleagă opțiuni cât mai prietenoase cu natura în condiții favorabile pentru ei. (…) Segmentul de creditare verde este la început de drum și împreună cu clienții noștri îl vom construi ca să ajungă în următorii ani să aibă o pondere importantă în totalul creditelor”, explică managerul BRD Groupe Société Générale.

BRD a lansat în urmă cu trei luni primele credite verzi destinate populației, pentru a încurajata orientarea spre produse și servicii bancare prietenoase cu mediul. Ce rezultate a consemnat BRD în vânzarea acestor împrumuturi sustenabile pentru persoane fizice și care au fost cele mai solicitate finanțări?

Suntem una dintre băncile de top din România și din această poziție avem misiunea de a fi responsabili în toate acțiunile pe care le desfășurăm. Am fost mereu pionieri în ceea ce privește responsabilitatea socială, iar protejarea mediului este o prioritate pentru noi, ca urmare suntem extrem de activi și implicați de mai mulți ani în inițiative precum Fondul BRD pentru Păduri.

Chiar din primele zile de la lansare a creditelor verzi am avut solicitări din partea clienților

Lansarea unei game complete de credite verzi pentru persoane fizice a fost un pas natural prin care să-i ajutăm pe clienții noștri să aleagă opțiuni cât mai prietenoase cu natura în condiții favorabile pentru ei. Pentru noi este important în primul rând să promovăm aceste mesaje către un public cât mai larg pentru că suntem convinși că viitorul trebuie să fie verde și prietenos cu mediul. Într-un studiu desfășurat de noi, 6 din 10 persoane ne-au spus că ar alege o casă construită prin metode eficiente energetic, atât timp cât costul ei nu ar fi cu mai mult de 30% mai mare decât costul unei locuințe standard. Tot 6 din 10 persoane ar alege o mașină electrică sau hybrid la următoarea achiziție. Așadar, produsele noastre verzi vin în întâmpinarea acestor dorințe.

Creditul de nevoi personale Expresso Verde are o rată a dobânzii mai avantajoasă decât creditele standard pentru cei ce își achiziționează mașini electrice sau hybrid de tip plug-in sau alte tipuri de vehicule verzi precum biciclete, trotinete sau scutere electrice, dar și pentru echipamente ce folosesc energie regenerabilă, precum panourile solare și multe altele, sau echipamente ce îmbunătățesc eficiența energetică a locuinței.

Creditul Habitat Verde este un produs lansat în parteneriat cu RoGBC (Romanian Green Building Council) și este destinat celor care își achiziționează o locuință sustenabilă, certificată ca fiind verde de către aceștia. Are de asemenea o rată a dobânzii mai mică decât la creditele imobiliare standard.

Cu aceste două produse acoperim o gamă foarte largă de nevoi și chiar din primele zile de la lansare am avut solicitări din partea clienților, ceea ce ne-a bucurat.

Creditele verzi, vector de propagare a subiectului sustenabilității în societate

Cât de familiarizați sunt românii cu ideea de sustenabilitate și finanțare sustenabilă și ce măsuri sunt necesare pentru a crește ponderea creditelor ipotecare verzi?

Subiectul sustenabilității este unul care în ultimii câțiva ani a ieșit din sfera profesioniștilor care activează în domeniu și s-a propagat către un public din ce în ce mai numeros. Am putea face o comparație cu digitalizarea la începuturile ei, care a luat amploare din ce în ce mai mare și a urmat după câțiva ani o explozie.

Dar tocmai pentru că acum avem digitalizarea, așteptarea noastră este ca “explozia” acestui subiect, trecerea lui de la discuții teoretice la aplicare în practică, să se facă mult mai rapid. Noi, la BRD, ne-am propus să fim unul din actorii principali în acest proces, iar lansarea creditelor verzi într-o perioadă când piața din România încă parcurge pașii pentru propagarea subiectului către o masă mai mare a publicului este o acțiune cu rolul de a accelera acești pași. Condițiile financiare mai avantajoase pentru achiziția unui imobil certificat verde reprezintă un stimulent pentru clienți, o încurajare să apeleze la aceste variante. Este nevoie să lucrăm toți împreună – companii din toate domeniile, instituții de educație, legiuitori – pentru a crea un sistem complet.

Persoanele înclinate spre digital, potențiali clienți pentru creditele verzi

Care este profilul debitorilor care au beneficiat de un credit verde (vârstă, venituri, educație), ce motivații au avut pentru alegerea lor și care este valoarea medie a unui împrumut pentru locuință sustenabilă?

Ținta principală pentru creditele verzi sunt persoanele înclinate spre digital, care folosesc sursele online pentru a se informa despre oferte, despre ultimele curente și tendințe. Sunt educați, cu venituri peste medie, preocupați și de viitor, atât din perspectiva copiilor – pentru cei ce sunt părinți – dar și din perspectiva generală a responsabilității, atitudine care în general îi caracterizează.

Majoritatea au o viață activă, cu mai multe preocupări diverse, singuri sau în familie, de aceea achiziția echipamentelor verzi (trotinete, biciclete electrice ori soluții de producere a energiei electrice) și interesul tot mai crescut pentru a investi într-o locuință de calitate superioară și confort sporit, cum sunt locuințele sustenabile, reprezintă ceva ce se îmbină natural cu stilul lor de viață. De altfel, studiul realizat de noi arată că 8 din 10 persoane sunt de părere că trotinetele și bicicletele electrice contribuie la creșterea calității aerului în orașe.

Anca Nuțiu, Director Executiv, Departamentul Customer Value Management, BRD Groupe Société Générale

Cum arată portofoliul de credite ipotecare verzi de la BRD (număr credite, valoare), ce pondere au acestea în totalul împrumuturilor pentru locuințe și ce așteptări aveți pentru următorii doi ani pe acest segment de activitate?

Segmentul de creditare “verde” este la început de drum și împreună cu clienții noștri îl vom construi ca să ajungă în următorii ani să aibă o pondere importantă în totalul creditelor. Momentan, piața este în curs de formare, au apărut și continuă să apară game din ce în ce mai diversificate de vehicule și echipamente prietenoase, iar în ceea ce privește locuințele se observă și acolo un interes crescut pentru cele cu certificări pentru că, pe lângă impactul redus în mediu, ele reprezintă o investiție financiară solidă în viitor pentru proprietari, generând costuri de întreținere considerabil mai mici.

Așadar, obiectivul nostru principal pentru următorii ani este să fim contributori principali ai procesului de conștientizare a publicului asupra importanței acestui subiect și să îi ajutăm pe clienți să facă pasul efectiv spre o abordare mai verde prin produse relevante, în condiții avantajoase pentru ei.

Mai multe acțiuni prin care să contribuie la realizarea obiectivelor de dezvoltare durabilă

Cum se traduce în mod concret conceptul de sustenabilitate în activitatea de zi cu zi a BRD și ce obiective aveți pentru perioada următoare?

Ca parte a Grupului SG, care este semnatar al Pactului Global al Organizației Națiunilor Unite (ONU) din 2003, și BRD se angajează să integreze principiile legate de sustenabilitate în toate activitățile sale și să le promoveze în mod activ în cadrul lanțului valoric. În plus, Grupul BRD sprijină și contribuie la îndeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ale ONU (ODD), recunoscând importanța acestora în abordarea unora dintre cele mai mari provocări societale la nivel mondial.

De exemplu, prin tranzacțiile încheiate în 2021, BRD și-a adus contribuția la câteva obiective de dezvoltare durabilă: ODD 3 – Asigurarea unei vieți sănătoase și promovarea bunăstării pentru toți, la toate vârstele, prin finanțarea împrumuturilor legate de sustenabilitatea asistenței medicale; ODD 7 – Asigurarea accesului la energie modernă, fiabilă, durabilă și la prețuri accesibile pentru toți, ODD 13 – Acțiuni climatice, prin intermediul energiei regenerabile și ODD 11 – Asigurarea unor orașe și așezări umane incluzive, sigure, rezistente și durabile, prin clădiri verzi și proiecte de eficiență energetică și tranzacții de transport nepoluant.

În următorul an, dorim să ne creștem contribuția la aceste obiective globale și să inițiem mai multe acțiuni prin care să contribuim la realizarea lor.

Unul dintre efectele digitalizării este reducerea amprentei de carbon

Digitalizarea este fără îndoială cel mai important element din activitatea unei bănci prin care instituția de credit contribuie în mod direct la tranziția României către economia verde. Care este politica BRD în ceea ce privește digitalizarea în corelație cu dezvoltarea durabilă?

Digitalizarea BRD s-a făcut într-un ritm accelerat în ultimii ani și vom continua la fel, trecând la un model în care operațiunile bancare mai simple vor fi realizate integral de la distanță, prin canalele digitale, iar colegii din agenții vor fi disponibili pentru operațiuni mai sofisticate, care necesită consultanță. Unul din efectele pe care ni le dorim este desigur și reducerea amprentei de carbon – mai puțină hârtie tipărită, mai puține drumuri în agenții – și vom monitoriza rezultatele pentru a ne asigura că echilibrăm cât mai bine resursele.

Ce direcții strategice urmează BRD în politica sa privind responsabilitatea socială, ce rezultate a consemnat banca din acest punct de vedere și care sunt planurile de viitor?

Suntem un actor important și vizibil în societatea românească, sprijinind deja de mulți ani cultura, educația și sportul românesc. Platformele noastre în fiecare dintre aceste domenii sunt puncte de reper, fie că vorbim despre Scena9 în cultură, Școala9 și Mindcraft Stories în educatie, despre parteneriatele cu Federația Română de Handbal și Cristina Neagu în ceea ce privește sportul. Vom sprijini aceste domenii și pe viitor, cu atât mai mult cu cât credem că ele se numără printre cele importante pentru progresul societății românești.

Total
0
Shares
Pe aceeași temă