Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Se anulează anularea. STB, obligată din nou să cumpere tramvaiele rusești de la Electroputere Pașcani, după o decizie a CNSC

Credit foto: LCV / Shutterstock.com

Saga tramvaielor de 18 metri pentru București pare să se prelungească la nesfârșit. La șase ani de la licitație, Societatea de Transport București reușise să anuleze procedura de achiziție în luna septembrie. Însă, acum, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) întoarce decizia STB și o obligă din nou să continue licitația.

Tramvaiele comandate în timpul administrației conduse de Gabriela Firea au stârnit mai multe controverse. Firma câștigătoare a licitației, Electroputere VFU Pașcani, companie din grupul Grampet, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a propus un model de tramvai de la o companie din Rusia.

Decizia CNSC a fost publicată în exclusivitate de Club Feroviar.

CNSC: ”Modalitatea de anulare se situează în afara prevederilor legale”

Potrivit Deciziei nr. 76934/03.11.2025, citată de Club Feroviar, Consiliul a admis contestația depusă de compania lui Gruia Stoica și a dispus continuarea procedurii în termen de zece zile:

„Admite contestaţia formulată de Electroputere VFU Paşcani SA, (…) anulează decizia de anulare a procedurii împreună cu actele subsecvente acesteia şi dispune continuarea procedurii (…) în termen de 10 zile de la comunicarea prezentei.”

CNSC contrazice în totalitate argumentele STB, precizând că:

„Modalitatea în care a înţeles entitatea contractantă să anuleze procedura de atribuire a contractului se situează în afara prevederilor legale (…). Nu mai este permis ca, prin propria voinţă, să îşi schimbe necesitatea în etapa de evaluare a ofertelor.”

Decizia nu este definitivă și poate fi atacată în termen de 10 zile de la comunicare.

De ce a anulat STB procedura

Pe 24 septembrie 2025, STB anunțase că renunță la achiziția tramvaielor, justificând decizia prin imposibilitatea de a finaliza contractul. Instituția invoca două motive principale: expirarea valabilității ofertei și a garanției de participare și faptul că producătorul propus de Electroputere Pașcani era o companie cu sediul în Federația Rusă, supusă sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană.

În comunicatul citat atunci de Economedia, STB menționa:

„Procedura nu mai poate fi finalizată, existând atât un impediment obiectiv legat de valabilitatea ofertei, cât și un impediment legal derivat din legislația europeană privind sancțiunile împotriva entităților rusești.”

Omul de afaceri Gruia Stoica a reacționat, acuzând că argumentele sunt ”nejustificate” și că adevărata problemă ar fi lipsa fondurilor de la Societatea de Transport București. Acesta a afirmat că la momentul câștigării licitației, „niciunul dintre furnizori nu era sub sancțiuni” și că există „alternative tehnice” pentru aprovizionare din alte țări.

Cum a început totul

Licitația pentru 40 de tramvaie de 18 metri a fost lansată în 2019, în mandatul Gabrielei Firea, iar în 2020 contractul a fost atribuit companiei din Pașcani. Între timp, însă, situația financiară a Primăriei Capitalei s-a degradat, iar după schimbarea administrației, noul primar general Nicușor Dan a blocat semnarea contractului, considerându-l neprioritar și nesustenabil.

Potrivit informațiilor publicate anterior de Club Feroviar, Nicușor Dan a transmis atunci conducerii STB că nu vede oportunitatea achiziției, invocând prețul apropiat de cel al unui tramvai lung, durata de viață mai mică și garanția redusă oferită de producător.


Citește și: STB ar putea cumpăra până la 30 de autobuze hibride articulate Mercedes prin leasing financiar. Producătorul german, singurul ofertant la licitație

Total
0
Shares
Pe aceeași temă